کد خبر : 10091
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 خرداد 1395 - 12:36

اجرای طرح جامع خاک، در برنامه ششم توسعه

دهقان نیوز / مشارکت مردم در اجرای برنامه های حفاظت آب و خاک، در حفاظت بهتر از این سرمایه ها موثر است.

دهقان نیوز / مشارکت مردم در اجرای برنامه های حفاظت آب و خاک، در حفاظت بهتر از این سرمایه ها موثر است.

 

 علی مراد اکبری در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اجرای هر گونه طرح و برنامه ریزی برای آب کشور بدون در نظر گرفتن مباحث خاک، به بیراهه رفتن است.
به گفته وی، به طور متوسط ماده آلی خاک کشاورزی ایران کمتر از نیم درصد است و این ویژگی در تمام خاک های کشاورزی کشورمان دیده می شود و این در حالی است که باید میزان ماده آلی در خاک حدود دو درصد باشد.
وی ادامه داد: باید دو عنصر آب و خاک در کنار هم دیده شود و اگر قرار است بهره وری مناسب از منابع آب داشته باشیم، مباحث خاک هم در نظر گرفته شود.
اکبری ادامه داد: عوامل بهره وری در کشاورزی علاوه بر آب و خاک، عواملی مانند سرمایه، انسان، مدیریت بذر و کود، مدیریت ماشین الات، نشاء کاری و کشاورزی حفاظتی موثر است.
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: در برنامه های حفاظت خاک باید اصلاح خاک های شور و قلیایی، حاصلخیزی خاک و کشاورزی حفاظتی در نظر گرفته شود.
اکبری اظهار امیداوری کرد در سال های آتی به خصوص در برنامه ششم توسعه به طور جدی رفع خلاء اعتباری و برنامه ای برای مدیریت خاک های کشاورزی پیش بینی شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این دیدار گفت: مشارکت مردم در اجرای برنامه های حفاظت آب و خاک، در حفاظت بهتر از این سرمایه ها موثر است.
قاسم سلیمانی دشتکی ادامه داد: داشتن الگو و برنامه مدون جامع برای مدیریت بهتر منابع آب و خاک در کشور ضروری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.