کد خبر : 23001
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1395 - 13:04

ابتکار جالب یک کارآفرین کشاورزی در منزل / همسایه ها تعجب می کنند ! / با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شروع کردم + عکس

دست از تلاش بر ندارید و هر کاری را که شروع می کنید، ادامه دهید و پشتکار داشته باشید.

توصیه ام به دوستان و هم سن و سالانم که دنبال کار هستند، این است که دست از تلاش بر ندارند و هر کاری را که شروع می کنند، ادامه دهند و پشتکار داشته باشند.

یک جوان دانش آموخته مهندسی کشاورزی با سرمایه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و احداث گلخانه در پشت بام منزل به شغل مورد نظر و درآمد کافی رسید.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از فارس، وحید پسرکلو متولد سال ۱۳۶۳ ، فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی از دانشگاه پیام نور گرگان است.

او در کنار فعالیتهای خدمات کامپیوتری در مغازه‌اش توانسته با دریافت وام از بسیج سازندگی، در پشت بام خانه‌اش گلخانه‌ای راه اندازی نماید.

احداث گلخانه در پشت بام

این فعال اقتصاد مقاومتی می‌گوید: از دوران کودکی در روستا بودم با محیط روستا و طبیعتش انس گرفتم و با توجه به علاقه ای که به طبیعت و کشاورزی داشتم، رشته دانشگاهی خودم را کشاورزی انتخاب کردم. البته در شمال کشور اکثر جوانان به طبیعت و گل و گیاه گرایش دارند اما من احساس کردم که جنس علاقه من به گل و گیاه با بقیه فرق دارد. متوجه شدم که علاقمندی بسیاری به گل دارم.

احداث گلخانه در پشت بام

با ساخت گلخانه در حیاط آغاز کردم

او با اشاره به فعالیتهای دوران دانشجویی‌اش اشاره کرد: در دوران دانشجویی فکر کنم، سال های ۸۴ یا ۸۵ بود که به فکر ساخت گلخانه افتادم، اولین بار بود که یک گلخانه در حیاط خانه ه مان درست کردم و چند بوته خیار گلخانه ای کاشتم و به یاد دارم اولین محصول گلخانه ام را برای استادم بردم.

بعدها حیاط خلوت خانه که چند متر بیشتر نبود را به گلخانه ای کوچک تبدیل کردم و چند نوع گل معمولی که در بیشتر خانه ها پیدا میشد را پرورش دادم. در ابتدا به صورت تجربی کار می کردم و تجربه کمی داشتم. اما سال به سال به دانش ام افزوده شد و در کارم موفق تر شدم.

احداث گلخانه در پشت بام

سال ۹۳ از بسیج سازندگی وام گرفتم و یک گلخانه  ۲۰ متری احداث کردم و همچنین سازه گلخانه ۵۰ متری را ساختم . در ابتدا چون تعداد گلها کم بود، برای سال اول گلخانه ۲۰ متری را فعال کردم و از انجا درامدزایی داشتم.

احداث گلخانه در پشت بام

با یک میلیون و سیصد هزار تومان شروع کردم

گلخانه ۲۰ متری یک میلیون و سیصد هزار تومان و گلخانه ۵۰ متری تقریبا با پوشش پلاستیک UV و سایبان دو میلیون هزینه برداشت. البته جنس سازه گلخانه های من، از آهن می باشد که نسبت  به لوله های گالوانیزه هزینه کمتری در بر دارد. البته برای شروع کار مناسب بود.

احداث گلخانه در پشت بام

در ابتدا پدرم مخالف بود، ولی با دیدن موفقیتم با کارم موافقت کرد

پسرگلو اظهار کرد: در ابتدا پدرم با ساخت گلخانه روی پشت بام مخالف بود البته دلیل پدرم هم بادگیر بودن پشت بام بود. اما با ساخت گلخانه و پرورش گل مخالف نبود. سال ۹۲ گلخانه ای روی پشت بامی که الان گلخانه ۵۰ متری هست، ساختم البته هزینه زیادی هم کردم، اما چون اصولی نبود و سازه مناسبی نداشت، سال ۹۳  در طوفان شدید در بهار و تابستان به کلی ویران شد.

اما نا امید نشدم و به واسطه وامی که مرداد ماه سال ۹۳ از بسیج سازندگی وام گرفتم، در ابتدا با مشورت با دوستانم آقایان  محسن علیپور( دکتری ماشین آلات کشاورزی) و حسن پسرکلو( کارشناس معماری) ، طرح اولیه را طراحی و محاسبات رو انجام دادیم تا به صورت اصول مهندسی و آیرودینامیک، سازه ای طراحی کنیم که در برابر بادهای شدید مقاوم باشد.

بعد از ساخت در پاییز ۹۳ گلخانه ۲۰ متری را فعال کردم، چون تعداد گلها کم بود. و در سال ۹۴ به واسطه اینکه تعداد گلها زیاد شده بود، گلخانه ۵۰ متری را فعال کردم . پاییز و زمستان سال ۹۴ برعکس سال های قبل، سالی بود که بادهای خیلی شدید و طوفانی می وزید، اما سازه گلخانه مناسب  بود و در برابر بادهای شدید دوام آورد. ولی با اراده و تلاش توانستم بر مشکلات پیروز شوم و کارم را توسعه دهم.

همسرم کمکم می کند/ از درآمدم راضی هستم

وحید با اشاره به کمک همسرش گفت: با توجه به سرمایه گذاری اندکی که داشته ام و سود متناسبی که عایدم شده از درآمدم راضی هستم اما هنوز در ابتدای راه هستم و خیلی زمان می برد که حاصل درآمد این کار و فعالیتم را ببینم. اما اگر تعداد گل هایم بیشتر شود، درآمدم هم  به طبع بیشتر خواهد شد.

درکل درآمد حاصله از پرورش گل و گیاه را اگر با سرمایه، زمان و فضایی که صرف اینکار کرده ام، بسنجیم درآمد خوب و مناسبی دارد.

در کار گلخانه همسرم خیلی کمکم می کند، در چیدمان گلدان ها در گلخانه و مرتب کردن گلها، هرس و حذف شاخه ها و برگ های پیر گلها ، قلمه گیری و تعویض خاک گلها، اینها کارهایی هست که همسرم به من کمک می کند.

همسایه ها تعجب می کنند/ جوانان پشت کار داشته باشند

او می گوید: گاهی همسایه ها و دوستان را  به دیدن گلخانه میبرم، وقتی داخل گلخانه را می بینند خیلی تعجب می کنند و فکر نمی کردند که چنین فضای زیبا و شادابی بالای این ساختمان باشه با اینکه اطلاع داشتن که این بالا گلخانه است. به نظر خودم شاید تعداد کمی از مردم مینودشت بدونند که چنین گلخانه ای در مینودشت وجود دارد.

وی گفت: خدا را شکر می کنم که از نگاه دست اندرکارن، یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی هستم و به ندای رهبرم لبیک گفتم و اقتصاد مقاومتی رو در عمل نشان دادم. توصیه ام به دوستان و هم سن و سالانم که دنبال کار هستند ، این است که دست از تلاش بر ندارند و هر کاری را که شروع می کنند، ادامه دهند و پشتکار داشته باشند. انسان اگر تلاش کند، به هر آنچه که می خواهد می رسد.

۱ ۲ ۳ ۴ ۵

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.