کد خبر : 146
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 مهر 1394 - 17:49

آغاز کشت گندم در کشور + توصیه های مجری طرح گندم به کشاورزان

دهقان نیوز / مسئولیت اصلی تولید بر عهده کشاورزان است. کارشناسان و ناظرین مستقر در خدمات وزارت جهاد کشاورزی خودشان را موظف می‌دانند که با کشاورزان همکاری خوبی داشته باشند و بر مزارع نظارت داشته باشند.   مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت گندم در برخی مناطق سردسیر آغاز شده، گفت:

دهقان نیوز / مسئولیت اصلی تولید بر عهده کشاورزان است. کارشناسان و ناظرین مستقر در خدمات وزارت جهاد کشاورزی خودشان را موظف می‌دانند که با کشاورزان همکاری خوبی داشته باشند و بر مزارع نظارت داشته باشند.

 

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت گندم در برخی مناطق سردسیر آغاز شده، گفت: برای تولید ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی جدید هدف‌گذاری شده است.

 

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از آغاز کشت گندم خبرداد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود امسال در سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار، گندم آبی و در سطح ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار، گندم دیم کشت شود.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته در سطح ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار گندم کشت شد، افزود: امسال در مجموع کشت گندم در سطح ۶ میلیون هکتار خواهد بود و هدف‌گذاری وزارت جهاد برای تولید ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن است.

 

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشت گندم دیم سال زراعی ۹۵-۹۴ از روز گذشته در مناطق سردسیر کشور آغاز شده، گفت: در استان‌های آذربایجان غربی شهرستان ارومیه و چند استان نواحی سرد از جمله خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، همدان، کردستان و دیگر مناطق کشت این محصول آغاز شده است.

 

اسفندیاری پور بیان داشت: توصیه ما به گندمکاران مناطق سرد دیم این است که کشت گندم دیم به صورت خشکه کاری انجام شود و کود مورد نیاز فسفاته را به صورت کامل و ۸۰ درصد کود ازته و اوره را همزمان با کاشت استفاده کنند تا در اولین بارندگی شاهد سبز شدن مطلوب مزارع باشیم.

 

وی به کشاورزانی که بذر مورد نیاز برای کشت گندم را خودشان تهیه می‌کنند، توصیه کرد و گفت: حتما این کشاورزان بذرشان را بوجاری و ضدعفونی کنند.

 

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: مقدار مصرف بذر برای کشت گندم حتما براساس توصیه کارشناسان و مروجین هر منطقه باشد و با استفاده از دستگاه خطی کار گندم اقدام به کشت گندم کنند تا عملکرد مورد انتظار از کشت در هر هکتار محقق شود.

 

اسفندیاری پور با بیان اینکه مسئولیت اصلی تولید بر عهده کشاورزان است، تصریح کرد: کارشناسان و ناظرین مستقر در خدمات وزارت جهاد کشاورزی خودشان را موظف می‌دانند که با کشاورزان همکاری خوبی داشته باشند و بر مزارع نظارت داشته باشند.

 

 ۴۰۰ هزار تن بذر گندم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد

 

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه از ابتدای شروع کشت تمامی اقدامات و توصیه‌های فنی را کشاورزان بکارگیرند، گفت: ۴۰۰ هزار تن بذر گواهی شده از ارقام اصلاح شده در سراسر کشور برای کشت گندم تهیه شد که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

 

قیمت هر کیلو بذر گندم در سال زراعی جدید ۱۴۹۰ تومان است

 

وی افزود: بذر تهیه شده در حد کفایت است و هر کیلوگرم آن با قیمت ۱۴۹۰ تومان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

 

مجری طرح گندم تأکید کرد: بذر فسفاته و ازته هم به میزان لازم موجود است.

 

اسفندیاری پور اظهار داشت: برای سال زراعی ۹۴-۹۳ هدف‌گذاری تولید ۱۱ میلیون و ۶۰ هزار تن را داشتیم که تاکنون ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید شده و بیش از ۸ میلیون تن آن به صورت تضمینی خریداری شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.