کد خبر : 42462
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تیر 1397 - 8:03

آب تشنه بهره وری است

در صورتی که کشاورزان منافع و سود استفاده از فناوری اطلاعات را درک کنند بدون شک از آن استقبال می کنند.

مدیریت درست، استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود و به کارگیری آخرین شیوه های مصرف صحیح و به صرفه، نکات کلیدی هستند که در بهره برداری از سفره های زیر زمینی و سطحی آب فراموش شده است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، کسی در اینکه از صدها سال قبل خشکسالی با طبیعت و اقلیم ایران عجین بوده و ایرانیان تجربه طولانی در این زمینه دارند، شکی ندارد همانگونه که کسی مردد نیست همین خشکسالی ها و ارزشمندی آب موجب استفاده از آخرین فناوری روز در هر زمان شده و حفر قنات ها و آب انبارهای مختلف در اقصی نقاط کشورمان را رقم زده است.

در گذشته آب نبود، مردم هم به میزان نیاز آب بهره برداری می کردند و شستن فرش، ماشین و حیاط و هدررفت آب به مثابه وضعیت کنونی معنا نداشت.

تکنولوژی که پا به میدان گذاشت و موضوع احداث سد، انحراف بند و حفر چاه های عمیق را مطرح ساخت، بهره برداری از منابع آبی جلوه دیگری یافت، گویا که مردم به منابع بی پایانی از این مایع حیات دست یافته باشند.

مردم تشنه آب و فناوری در اختیار برای بهره گیری از این سفره به نظر بی نهایت، منجر شد تا هیچ شخصی برای استفاده از چنین جاری روبه پایانی محدودیتی قائل نباشد و بی مهابا به بهره برداری مشغول شود.

اما همین مردم فراموش کردند که فناوری های به روزتری هم برای بهره گیری از منابع آبی مطرح شده و بنا نیست بابهره نگرفتن و بی توجهی نسبت به آنها، این کفگیر به ته دیگ سفره های زیر زمینی برخورد نکند.

استفاده بی رویه از منابع آب بدون لحاظ نیاز آیندگان در کل ایران موضوعی را به طور مشترک مطرح ساخت با نام کم آبی و خشکسالی، غافل از آنکه باران می بارد، برف هست اما آب نیست.

میزان بارندگی ثبت شده تا ۱۵ تیر سال جاری به ۳۲۱ میلی متر می رسد، عددی که نسبت به ۲۶۰٫۷ میلی متر سال آبی ۹۶-۹۵ خبر از افزایش ۲۳٫۱ درصدی می دهد اما با این وجود هنوز هم تمام مسئولان و کارشناسان حوزه آب و محیط زیست هشدارهای مربوط به خشکسالی و کم آبی را تکرار می کنند و این ارقام را فریبنده می دانند.

بر همین اساس هم دولتمردان استان زنجان موضوع جدیدی را برای صرفه جویی در مصرف آب و برق مد نظر قرار دادند و آن را به ویژه در بخش کشاورزی که مصرف کننده ۹۰ درصد منابع آبی است، پیگیری کردند.

تا آنجا که سازمان جهاد کشاورزی در شورای برنامه ریزی موظف شد با همکاری دانشگاه زنجان و اداره کل فناوی اطلاعات و ارتباطات شیوه های نوین بهینه سازی مصرف منابع آبی را مد نظر قرار دهد و به کار گیرد.

در آخرین گزارشی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در شورای برنامه ریزی از اقدامات اجرایی در راستای ارتقای بهره وری آب ارائه داد، برنامه ترکیب کشت محصولات زراعی و باغی، اجرای طرح کشاورزی حفاظتی، مدیریت تامین، انتقال و توزیع آب کشاورزی، توسعه عملیات آبخوان و آبخیزداری و فعالیت های آموزشی، ترویجی و فرهنگی مد نظر قرار گرفته بود.

حسین جعفری در همین جلسه اعلام کرد: این اقدامات بهره ورانه در بخش های خاک و زمین، انرژی، پایه ژنتیکی عوامل تولید و مکانیزاسیون مد نظر قرار گرفته است.

اما این اقدامات مغایر با مساله ای بود که در زمینه بهره وری و بهینه سازی شیوه های مصرف مد نظر قرار گرفته بود، موضوعی که منجر به اعتراض مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات شد.

وحید فرخی استفاده از اینترنت اشیا را آخرین فناوری به دست آمده برای بهینه سازی مصرف انرژی و آب برشمرد و گفت: مفهوم بهره وری و مصرف بهینه با فناوری اطلاعات گره خورده است و نباید استفاده از اینترنت اشیا را در این زمینه به فراموشی سپرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان هم در همین زمینه خواستار بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان شد و بهره گیری از شیوه های نوین از جمله فناوری اطلاعات را بستر ساز بهینه سازی مصرف انرژی و منابع آبی اعلام کرد.

فرامرز نیک سرشت این موضوع تاکید کرد: در صورتی که کشاورزان منافع و سود استفاده از فناوری اطلاعات را درک کنند بدون شک از آن استقبال می کنند.

این بحث حتی مورد تاکید رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان هم بوده و بارها در این زمینه تکرار کرده است که افزایش بهره وری در تمام بخش ها، بهترین پاسخ برای استفاده از منابع محدود آبی و رسیدن به بیشترین میزان تولید است.

شهرام طهماسبی این نکته را هم مورد تاکید قرار داده است که مشکل کمبود آب یک مساله ملی است و زنجان هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی در همین زمینه به ایرنا گفته است که بخش کشاورزی پاسخگوی نیاز روزمره مردم و متصل به امنیت غذایی کشور است و این امنیت نباید با خطر مواجه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در ادامه این موضوع را هم گفته است که با وجود اهمیت بخش کشاورزی، هدف استان نیست که با بهره کشی بیش از حد از منابع، این بخش فعال باقی بماند، از همین رو از سال گذشته اجرای اقداماتی خاص در این حوزه آغاز شده است.

موضوعی که مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان زنجان در زمینه استفاده از اینترنت اشیا مطرح ساخت، به گفته کارشناسان این اداره کل متناسب با بهره گیری از مدار پیاده شده زمینه صرفه جویی ۶۰ تا ۷۰ درصدی منابع آبی را فراهم می سازد، راهکاری که می تواند نجات دهنده منابع آبی و سفره های زیر زمینی این استان باشد.

اینترنت اشیا فناوری جدیدی است که می تواند با پیاده سازی مدار در سیستم های مختلف کشاورزی، صنعتی و اجتماعی استفاده از منابع انرژی و آبی را به شکل بهینه مورد بهره برداری قرار دهد تا آنجا که با استفاده از آن، در مصرف برق تا ۴۰ درصد صرفه جویی می شود.

فرخی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان زنجان تاکید دارد که استفاده از فناوری اطلاعات در مباحث بهره وری و صرفه جویی مصرف آب مغفول مانده است، در حالی که بهره وری از مباحث اصلی کارکرد اینترنت اشیا محسوب می شود.

این روزها منابع آبی تشنه توجه و صرفه جویی است و به نظر مردم باید از هر راهکاری که منتج به بهره کشی کمتر از این منابع می شود، استفاده کنند و در این خصوص هیچ اغماضی به خرج ندهند تا فردا کاسه چه کنم به دست نگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.