کد خبر : 55459
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 مهر 1399 - 8:34

در پی گرانی کودهای کشاورزی و افزایش هزینه های تولید

یک کشاورز: کشاورزی مقرون به صرفه نیست / با وعده‌های پوچ امیدوارمان می کنند! / کسی به داد کشاورزان نمی رسد / هیچ نظارتی بر بازار کود نیست / کود سفید در بازار سیاه ۳۰۰ هزار تومان شد

یک کشاورز: کشاورزی مقرون به صرفه نیست / با وعده‌های پوچ امیدوارمان می کنند! / کسی به داد کشاورزان نمی رسد / هیچ نظارتی بر بازار کود نیست / کود سفید در بازار سیاه ۳۰۰ هزار تومان شد

تخصیص ارز نیمایی سبب گرانی کودهای کشاورزی وارداتی شد.

تخصیص ارز نیمایی سبب گرانی کودهای کشاورزی وارداتی شد.

در سالیان گذشته کود با ارز دولتی وارد کشور می‌شد اما اخیرا به علل مختلفی ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات کودهای شیمیایی تامین نشد و با ارز نیمایی وارد می‌شود.

به گزارش تسنیم از ارومیه، کشاورزان سال‌های سال است که با مشکلات مختلفی از جمله عدم فروش و ماندن محصول روی دستشان و عدم حمایت مسئولان از آنان دست و پنجه نرم می‌کنند و امسال نیز افزایش چشمگیر قیمت سم، کود و بذر، کشاورزان را بی‌رمق از تولید کرده است.

در هیاهوی گرانی‌های افسار گسیخته که دیگر برای مردم عادی شده است، این بار کشاورزان بیش از سایرین متضرر شدند، گرانی انواع کودهای شیمیایی و چندین برابر شدن قیمت ها نسبت به سال گذشته، کشاورزان را وادار می‌کند تا از کشت محصولات انصراف دهند.

بنابراین برای محافظت از گیاه در برابر بیماری‌ها و آفات نیز ضروری است که به آن کود به خصوص کود سیاه داده شود اما کمبود کود سیاه موجب گلایه و نگرانی کشاورزان استانی شده است که خبرنگار تسنیم  این موضوع را بررسی و پیگیری کرده است.

کشاورزی دیگر مقرون به صرفه نیست

محمد علی کریمی کشاورز ارومیه در مورد گران شدن کود در استان گفت: با بالا رفتن ملزومات کشاورزی، دیگر این شغل مقدور به صرفه نیست و باید مسئولان حمایت بیشتری از کشاورزان در استان کنند چرا که شغل بیشتر مردم در آذربایجان‌ غربی کشاورز هستند.

وی در ادامه گفت: درخواست حمایت مسئولان از صنعت کشاورزی امر بیهوده‌ای است چرا که دیگر کشاورزان از عدم حمایت و شعارهای آنان به ستوه آمده‌ و متاسفانه همه ساله محصول کشاورزی مان به فروش نمی‌رسد و هر موقع نیز گلایه ‌کردیم با وعده‌های پوچ و توخالی امیدوارمان می‌کردند و امسال نیز همانند سال‌های گذشته، باز هم با وعده‌های خود درصدد امیدواری دادن به کشاورزان هستند.

هیچ کس به داد کشاورزان نمی رسد

مشهدی حسین از گندمکار به نام استان است که سال‌های سال کشاورزی کرده و به گفته خودش این شغل آبا و اجدادی این مرد است، وی در خصوص گرانی کود و سموم کشاورزی گفت: صنعت کشاورزی از سالیان گذشته در کشورمان مرده است و هیچ کس به داد کشاورزان نمی‌رسد.

وی در ادامه می‌گوید: با این وضع بازار کشاورزان رغبتی به کاشت گندم در سال‌های آینده را ندارند اگر هم گندمی در این استان کاشت شود به دلیل بالا بودن قیمت کود و عدم استفاده از آن کیفیت محصولات کاهش می‌یابد.

این کشاورز بیان کرد: همچنین هیچ نظارتی بر بازار کود نیست و نبود نظارت سبب جولان واسطه‌گری‌ها در بازار و در نتیجه کاهش چشمگیر تولیدات کشاورزی استان شده و کود سفید در بازار سیاه از ۵۴ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

طالب امینی یکی از فروشندگان کود در این خصوص گفت: هزینه‌های بالای تولید محصولات کشاورزی یکی از عواملی است که بر درآمد کشاورزان به طور مستقیم تاثیر می‌گذارد.

کودها و بذرهای مورد نیاز کمیاب و حتی نایاب شده است

وی تصریح کرد: امسال علاوه بر دیگر ملزومات کشاورزی سموم، کودها و بذرهای مورد نیاز کمیاب و حتی نایاب شده است که این موضوع، نارضایتی و اعتراض کشاورزان را در پی داشته و از آنجایی که افزایش قیمت کود و سم، هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد، دولت باید نرخ خرید تضمینی را بالا ببرد تا کشاورزان متضرر نشوند.

وی تصریح کرد: در ماه‌های اخیر قیمت کودها افزایش ۵۰۰ درصدی داشته‌اند و برخی کودها که با ارز دولتی وارد می‌شد هم‌اکنون با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود و درصد افزایش قیمت در نهاده‌های کشاورزی پدیده آمده و میزان کود مورد نیاز به کشاورزان نمی‌رسد و از سوی دیگر قیمت سموم افزایش چشمگیر داشته و در بازار کمبود این محصول نیز احساس می‌شود.

 ارز نیمایی سبب گرانی سم و کود شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی در خصوص گران شدن کود شیمایی گفت: در سال‌های گذشته کود با ارز دولتی وارد کشور می‌شد اما در ماه‌های اخیر به دلایل مختلفی ارز  چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات کودهای شیمیایی تامین نشد و در حال حاضر با ارزنیمایی وارد کشور می‌شود.

اکبر کرامتی تصریح کرد: کودهای شیمیایی یارانه دار ازته و انواع کودهای فسفاته و پتاسه طبق روال هر ساله از طریق کارگزاران شرکت خدمات حمایتی استان به شهرستان های آذربایجان‌ غربی تخصیص یافته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.