کد خبر : 56333
تاریخ انتشار : جمعه 1 اسفند 1399 - 5:59

مشکل اجرای الگوی کشت از نگاه یک مسئول در وزارت جهاد کشاورزی؟

مشکل اجرای الگوی کشت از نگاه یک مسئول در وزارت جهاد کشاورزی؟

مشکل اجرای الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی چیست؟

مشکل اجرای الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی چیست؟

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: مشکل اجرای الگوی کشت این است که اهرم و امکان دیکته کردن تدابیر خود را در عرصه‌های کشاورزی نداریم و نمی‌توانیم به کشاورز بگوییم که اگر ۱۰ هکتار زمین دارد، حق کشت بیش از سه هکتار پیاز را ندارد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، حسین اصغری افزود: از ۲۸ میلیون تن سبزی و صیفی تولیدی در کشور ۳.۵ میلیون تن آن صادر می‌شود که نزدیک به ۱.۳ میلیارد دلار ارز آوری دارد.

وی درباره برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه محصولات سبزی و صیفی گفت: اجرای برنامه ابلاغی یکی از مهمترین کار‌هایی است که باید توسط کشاورزان انجام شود و در این راستا جای خالی حلقه‌های واسط همچون تشکل‌های صنفی و انجمن‌های تخصصی کشت گیاهان که بتوانند برنامه‌ها را به سطوح پایین‌تر منتقل کنند، احساس می‌شود.

اصغری ادامه داد: برنامه کشت سبزی و صیفی از سوی معاونت امور زراعت با مشارکت استان‌ها و با توجه به ظرفیت آن‌ها و همچنین برنامه صادرات تهیه و ابلاغ می‌شود.

وی گفت: اقلیم کشور به ما این اجازه را می‌دهد که در هر چهار فصل سال به تفکیک محصولات مختلف پیاز، سیب زمینی، گوجه و خیار برنامه تولید برای همه استان‌های کشور داشته باشیم و به آن‌ها ابلاغ کنیم.

اصغری با بیان این که امسال کشت پیاز در جیرفت ۲.۷ برابر برنامه ابلاغی صورت گرفته است، گفت: وقتی محصولی تولید می‌شود یا باید در بازار داخل مصرف شود، یا به مصرف صنایع داخلی برسد و یا صادر شود.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با این که اکنون به زمان برداشت پیاز نرسیده ایم، اما نگران کاهش قیمت آن هستیم و از این رو تدابیری برای مساعدت کشاورزان اندیشیده ایم.

وی افزود: محصولات سبزی و صیفی به صورت تازه خوری مصرف می‌شوند و انباشت و مازاد تولید و کاهش کیفیت این محصولات در بازار، کاهش قیمت ایجاد می‌کند.

اصغری گفت: گاهی یک کشاورز می‌گوید قیمت پیاز سردخانه‌ای در یکی از استان‌ها کاهش پیدا کرده و وقتی ما پیگیری می‌کنیم، می‌بینیم آن محصول جوانه زده و بازار پسندی ندارد و از این رو قیمتش کم شده است و این در حالی است که مردم حق دارند محصول خوب مصرف کنند.

وی در مورد صادرات پیاز نیز اضافه کرد: بیشتر محصول پیاز کشور به عراق و پاکستان صادر می‌شود.

اصغری در مورد اجرای الگوی کشت و ترویج به منظور تثبیت قیمت محصولات گفت: مشکل در اجرای الگوی کشت این است که اهرم و امکان دیکته کردن تدابیر خود را در عرصه‌های کشاورزی نداریم و نمی‌توانیم به کشاورز بگوییم که اگر ۱۰ هکتار زمین دارد، حق کشت بیش از سه هکتار پیاز را ندارد.

وی با اشاره به این که برنامه کشت وزارت جهاد کشاورزی در مردادماه امسال به کشاوزران داده شده است، افزود: ما از مرداد ماه به کشاورزان گفتیم که سطح زیر کشت خود را کنترل کنند و مروجان هم نیز در پهنه‌های کشاورزی در این زمینه اطلاع رسانی کردند، اما آنچه که در نهایت اتفاق افتاد افزایش ۲.۷ برابری کشت پیاز در جیرفت بود که نزدیک به ۶۰۰ هزار تن محصول اضافی از این ناحیه تولید خواهد شد.

اصغری در مورد کاهش تولید بر اثر کمبود سوخت و قطعی برق گلخانه‌ها در فصل سرما و هنگام بروز سرمازدگی نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر اطلاع رسانی اولیه در مورد وقایع جوی به کشاورزان و پیش بینی سرما، در مورد تخصیص سوخت و انرژی از کشاورزان حمایت می‌کند، اما در آن لحظه‌ای که یک دستگاه خدماتی مانند وزارت نفت یا نیرو درباره تخصیص سوخت و انرژی تصمیم گیری می‌کند، آنجا نیست تا از حق کشاورزان دفاع کند.

اصغری با تایید این که قطعی برق و کمبود سوخت گلخانه‌ها در فصل سرما موجب از بین رفتن محصولات گلخانه‌ای می‌شود، گفت: در چنین شرایطی حتی پرداخت خسارت به تولیدکنندگان، کمبود محصول در بازار و بالا رفتن قیمت را جبران نمی‌کند.

وی افزود: ضروری است ساختاری ایجاد شود که قبل از قطعی برق یا کاهش سوخت در گلخانه ها، وزارت جهاد کشاورزی از آن مطلع شود و موضوع را پیگیری کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هیچکس جمعه , ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴

یعنی میخواین با زور الگوی کشت اجرا کنین؟!