کد خبر : 57690
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 4:32

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور:

سازمان حفظ نباتات مدافع سلامت بخش کشاورزی است / بخش کشاورزی به بهره وری در تولید توجه کند / الگوی کشت باعث می شود تولید هدفمند شود / محصولات کشاورزی صادراتی، شناسه‌دار می شوند

سازمان حفظ نباتات مدافع سلامت بخش کشاورزی است / بخش کشاورزی به بهره وری در تولید توجه کند / الگوی کشت باعث می شود تولید هدفمند شود / محصولات کشاورزی صادراتی، شناسه‌دار می شوند

محصولات کشاورزی صادراتی شناسه‌دار می شوند.

محصولات کشاورزی صادراتی شناسه‌دار می شوند.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور گفت: به منظور رصد و پایش محصولات کشاورزی، بزودی سامانه ای راه اندازی و همه محصولات تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی در آن شناسه‌دار می شوند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایانا، شاهپور علائی مقدم در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران با اعلام این مطلب، اظهار کرد: ظرف مدت ۱۰ روز این سامانه طراحی شده و در یک تا دو روز آینده با راه اندازی آن تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید اطلاعات محصول صادراتی و مشخصات فنی آن را اعلام کنند. ایران دارای تنوع اقلیمی بسیار خوب است و در بخش کشاورزی موقعیت ممتازی دارد.

وی گفت: در کشور ما میانگین مصرف سم در هر هکتار ۰٫۴ کیلوگرم  است در حالی که میانگین مصرف سم دنیا ۱.۷ کیلوگرم است.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: ۱۵۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در اختیار بخش کشاورزی است و در ۱۸ میلیون هکتار از آن فعالیت مستقیم کشاورزی صورت می‌گیرد بنابراین ما انتظار داریم در بخش کشاورزی به تکنولوژی‌های جدید و بهره وری در تولید توجه ویژه شود تا به امنیت غذایی در منطقه دست پیدا کنیم.

علائی مقدم با بیان این که ایجاد احساس امنیت در هر کشوری حائز اهمیت است، عنوان کرد: امنیت دفاعی در گرو امنیت غذایی است و هر کشوری که مواد غذایی خود را تولید و تامین کند قدرتمند است.

وی افزود: باید بتوانیم از عوامل تولید در جهت رسیدن به امنیت غذایی استفاده کنیم.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که میانگین بارش در ایران سالانه ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیمتر است، تصریح کرد: ظرفیت آبی ایران با جمعیت ۸۵ میلیون نفری، عدد بسیار محدودی است و آب مجازی در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: رویکردها برای ارتقای بهره‌وری در رسیدن به امنیت غذایی تغییر کرده است و نگرش ما برای استفاده از نهاده های کشاورزی باید دقیق و جامع باشد.

علائی مقدم خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم الگوی کشت را در کشور تدوین کنیم و بر اساس آن کار را پیش ببریم به هدف افزایش بهره وری خواهیم رسید و تولید هدفمند می شود.

وی بیان این که کشاورزی قراردادی یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به الگوی کشت مناسب است، عنوان کرد: اگر بتوانیم کشاورزی قراردادی را در کشور نهادینه کنیم، می‌توانیم بهره‌وری را افزایش دهیم و وظیفه ما، تامین و تدارک نهاده های کشاورزی برای کمک به امنیت غذایی به عنوان پیش نیاز امنیت دفاعی است.

علائی مقدم با تاکید بر این که سازمان حفظ نباتات کشور گلوگاه بخش کشاورزی است، گفت: باید برای رسیدن به اهداف این سازمان در قانون آن بازنگری شود.

وی افزود: محدودیت منابع آب و زمین از مشکلات تولید کشاورزی است و از مهمترین اقدامات ما تولید در محیط های کنترل شده است که ثمره آن افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش راندمان آبیاری است.

علائی مقدم عنوان کرد: سازمان حفظ نباتات مدافع سلامت بخش کشاورزی است و انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم بازوی توانمند سازمان حفظ نباتات کشور محسوب می‌شود و این انجمن از تولید سم و پایش تا مزرعه کشاورز مسئول حفظ سلامت محصولات است.

وی تاکید کرد: آموزش به کشاورزان و بهره‌برداران باید در دستور کار سازمان حفظ نباتات کشور و انجمن صنایع تولید کنندگان سم باشد.

علائی مقدم ابراز امیدواری کرد: با کمک انجمن های تولیدکننده سم و کود بتوانیم به خودکفایی در این دو نهاده و صادرات آن برسیم و تحول در بخش کشاورزی ایجاد شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.