کد خبر : 58862
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فروردین 1402 - 7:16

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

در تلاش برای بهبود قیمت خرید گندم هستیم / مزیت ما برای رقابت با دنیا، بخش کشاورزی است / راندمان آبیاری خیلی پایین است

در تلاش برای بهبود قیمت خرید گندم هستیم / مزیت ما برای رقابت با دنیا، بخش کشاورزی است / راندمان آبیاری خیلی پایین است
در تلاش برای بهبود قیمت خرید گندم هستیم

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری شاهد جهش حدود ۳۰ درصدی تولید گندم در کشور باشیم.

شاهپور علایی‌مقدم تصریح کرد: در سال زراعی جاری به لطف خداوند و شرایط مساعد اقلیمی و تلاش‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود شاهد جهش حدود ۳۰ درصدی تولید گندم در کشور باشیم.

وی برآورد افزایش تولید گندم کشور را در گرو مراقبت و محافظت مزارع از آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز عنوان کرد.

وی گفت: تلاش‌های مستمری در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود قیمت خرید گندم در حال جریان است.

این مقام مسوول با بیان این که کشاورزی در کشور ما با محدودیت‌های زیادی از حوادث و سوانح گرفته تا خشکی اقلیم، کمبود بارش‌ها و کمبود آب مواجه است، افزود: میانگین بارش در دنیا چیزی حدود ۸۶۰ میلی‌متر است ولی در کشور ما میانگین بارش به چیزی حدود زیر ۲۳۰ میلی‌متر رسیده است.

به گفته وی، در موضوع استمهال وام‌های کشاورزی گزارش‌های لازم تهیه و تقدیم ستاد بحران کشور و هیات وزیران خواهد شد تا اگر منطقه‌ای میانگین بارش‌های آن پایین است و یا احتمالا دچار سرمازدگی هستند، بتوانیم استمهال تسهیلات بانکی کشاورزان را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه مزیت ما برای رقابت با دنیا بخش کشاورزی است، تصریح کرد: امروز ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی توسط کشاورزان تولید می‌شود که با توجه به محدودیت منابع این کار بسیار بزرگی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری که امنیت غذایی موضوع اصلی کشور است به این معنا که حوزه کشاورزی به همه بخش‌ها ارجحیت دارد، اظهار کرد: ما از آب موجود به نحو احسن استفاده نمی‌کنیم یعنی بهره‌وری آب و راندمان آبیاری خیلی پایین است. اگر میانگین آبیاری خود را از ۳۵ به ۵۰ درصد برسانیم، تولید محصولات کشاورزی از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۴۰ می‌رسد و این یعنی اقتدار و امنیت غذایی کشور بیشتر می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.