کد خبر : 57422
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1400 - 9:06

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی:

در بازار کود تقلبی وجود دارد / جهاد کشاورزی از توزیع کود‌های تقلبی جلوگیری کند

در بازار کود تقلبی وجود دارد / جهاد کشاورزی از توزیع کود‌های تقلبی جلوگیری کند

وزارت جهاد کشاورزی باید با اقدامات مناسب از توزیع کود‌های تقلبی جلوگیری کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید با اقدامات مناسب از توزیع کود‌های تقلبی جلوگیری کند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پرویز اوسطی با بیان اینکه حدود ۱۳ هزار نوع کود وجود دارد که باید با نظارت بر آن‌ها از توزیع کود تقلبی جلوگیری شود تصریح کرد: کود‌های ترکیبی تقلبی زیادی در بازار وجود دارند که باید وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه اقداماتی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تذکر داده شده است که در زمینه جانمایی واحد‌های تولید کود شیمیایی دقت لازم را داشته باشند، خاطرنشان کرد: در قالب طرح خودکفایی باید کارخانه‌های تولید کود شیمیایی کشور متناسب با الگوی کشت و نیاز‌های کودی هر منطقه توزیع شوند تا مانند سایر صنایع شاهد متمرکز شدن واحد‌های تولیدی در دو یا سه استان نباشیم.

وی در خصوص میزان کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان گفت: سالانه به ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تن کود شیمیایی نیاز داریم که ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تن آن را کود‌های ازته، ۱ میلیون ۴۰۰ هزار تن کود فسفاته و حدود ۴۵۰ هزار تن آن را کود‌های پساته تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور در زمینه تولید کود شیمیایی توان بسیار بالایی دارد، ادامه داد: حدود ۶ میلیون ۲۰۰ هزار تن کود شیمیایی در داخل کشور تولید می‌شود که بخش زیادی از آن کود‌های ازته هستند، مازاد کود تولید داخل صادر می‌شود و ارزآوری خوبی به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور مجموعا حدود ۲۰۰ هزار تن کود شیمیایی فسفاته و پتاسه تولید می‌شود، عنوان کرد: پس از حذف ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی برای واردات کود‌های شیمیایی طرح خودکفایی در زمینه تولید کود‌های پتاسه و فسفاته با محوریت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت تولید کود‌های شیمیایی فسفاته از ۱۰۰ هزار تن ۳۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: امیدواریم ظرفیت تولید کود‌های شیمیایی فسفاته طی سال‌های آینده به یک میلیون تن در سال افزایش پیدا کند تا نیاز به واردات کاهش پیدا کند.

اوسطی با تاکید بر اینکه در زمینه تولید و خودکفایی کود شیمیایی پتاسه نیز تلاش‌های خوبی صورت گرفته است، عنوان کرد: کشاورزی کشور تنها به کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه نیاز ندارد و باید نهاده‌های دیگر از جمله ریز مغذی‌ها، کود‌های عالی، کود‌های سبز و میکرو المان‌ها نیز تامین شوند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از ابتدای افزایش استفاده از کود‌های شیمیایی به تولید و استفاده از کود‌های عالی و سبز توجه نشده است، ادامه داد: در حال حاضر کود‌های ترکیبی فراوانی تولید می‌شود که نظارت دقیق و جامعی بر روی آن‌ها وجود ندارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.