کد خبر : 56110
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دی 1399 - 14:25

دبیر فدراسیون صنایع غذایی کشاورزی:

برخی امور را باید به تشکل های کشاورزی سپرد / با کشاورزی قراردادی، واسطه حذف می شود / باید کشاورز به سمتی برود که با آب کمتر، محصولی با فروش بالا بکارد

برخی امور را باید به تشکل های کشاورزی سپرد / با کشاورزی قراردادی، واسطه حذف می شود / باید کشاورز به سمتی برود که با آب کمتر، محصولی با فروش بالا بکارد

رشد صنایع غذایی کشور، مرهون استقامت تولیدکنندگان است.

رشد صنایع غذایی کشور، مرهون استقامت تولیدکنندگان است.

دبیر فدراسیون تشکل های صنایع غذایی کشاورزی ایران با اشاره به رشد و توسعه صنایع غذایی کشور در چهل سال اخیر، تولیدکنندگان را تنها عامل موفقیت این صنایع دانست و اضافه کرد: صنایع غذایی در چند دهه، واقعا پیشرفت های قابل توجهی داشته و این رشد ربطی به هیچ ارگان یا نهادی نداشته و کسی هم نمی تواند در این زمینه مدعی شود، پیشرفت های صنایع غذای فقط  مرهون همت و تحقیقات خود تولیدکنندگان هست و با همه قوایی که بر علیه تولیدکنندگان وجود داشته است ولی آنها همچنان ادامه دادند و تلاش کرده اند.

محسن نقاشی گفت: فدراسیون به عنوان شتابدهنده در پاسخ به خلاء زنجیره از مزرعه به سفره که بتواند بصورت عملیاتی راهگشا باشد شکل گرفته است. اتحادیه های مختلفی در صنایع غذایی و کشاورزی وجود دارند اما تشکلی که بتواند همه این اتحادیه ها را اجماع کند و بتواند پیگیر مشکلات تولیدکنندگان باشد، وجود نداشت. از این رو فدراسیون تشکل های صنایع غذایی در تلاش هست تا بتواند همه را در یک زنجیره قرار دهد تا کشاورز بتواند محصولی را که تولید می کند به صنایع تبدیلی برساند.

وی در پاسخ به جایگاه صنایع تبدیلی اظهار کرد: صنایع تبدیلی باید بتواند با کشاورزی قراردادی و یا تعامل با کشاورز، واسطه را حذف و رشد کند. ما هم در فدراسیون امیدواریم با عمق گرفتن فعالیت ها در رشد صنایع تبدیلی تاثیرگذار بوده و زنجیره صنایع غذایی از مزرعه تا سفره خانوار را تحقق بخشیم.

دبیر فدراسیون تشکل های صنایع غذایی کشاورزی ایران درباره فراخوان و علت برگزاری آن بیان کرد:  همه ما چه در بخش علمی و چه  تجربه نمی توانیم بگوییم که کامل هستیم طبیعی هست فعالیتی که با مشورت همراه باشد موفق می شود، از این رو در این فراخوان به دنبال مشارکت و روی آوری دانشجویان، اساتید و پژوهشگرانی هستیم که در عرصه صنایع غذایی یافته هایی دارند از این رو با آغوش باز به آن ها خوش آمد می گوییم. ما مطمئنیم که صنایع غذایی می تواند رشد کند همان طور که در اروپا و آمریکا، دیگر از افزودنی ها و مواد نگهدارنده استفاده زیادی نمی شود همان طور که در بیست سال گذشته برای تولید رُب از مواد نگهدارنده استفاده می شد و هم اکنون دیگر این کار ممنوع است، در سایر محصولات هم می توان به این درجه رسید.

محسن نقاشی درباره اهمیت توجه به تولید و حمایت از تولیدکننده افزود: من همیشه گفتم و بارها گفتم و باز هم  تکرار می کنم تا مردم یادشان بیاید که در سی چهل سال گذشته ما پنیر وارداتی  به عنوان پنیر گچی داشتیم، در بحث شکلات فقط آبنیات چوبی و تافی بود که در حال حاضر، هم اکنون بالاترین صادرات بعد خشکبار را دارا هستیم، صنایع غذایی توانسته بعد از نفت بیشترین صادرات و اشتغالزایی داشته و اگر دولت ها گوشه چشمی به صنایع غذایی داشتند مطمئنا صنایع غذایی رشد بیشتری پیدا می کرد. ما در کشورمان، محصولات کشاورزی وزین و اعلایی داریم، با آب، خاک و آفتابی که هست می توانیم در زمینه کشاورزی حرف اول را بزنیم ولی متاسفانه منابع مان هدر می رود. یکسال کشاورز هندوانه می کارد و مدیریت نمی شود و ضرر می کند، یکسال دیگر، گوجه و  سال دیگر .. باید کشاورزان به سمتی بروند که با مصرف آب کم، محصولی را بکارند که  فروش بالایی داشته باشد، امیدوارم با برنامه ریزی این کار را انجام دهیم اگر دولت هم همکاری کند و یکسری از از امور را به تشکل ها بسپارد بدون شک بخش کشاورزی رشد خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مسئول اداره یک دوره به عنوان مدیر هنری، یک دوره مدیر ورزش، یک دوره  ساختمان و بعد یک دوره کشاورزی نمی تواند کمک شایانی به کشاورزی کند اضافه کرد: امیدواریم همه ی ما در جهت آرامش مردم فعالیت کنیم با این وجود می بینیم هر روز  هجمه ای علیه صنایع غذایی مطرح می شود تا مردم را از محصولات غذایی تولید داخلی دلزده کنند و آنها را به سمت محصولات خارجی بکشانند تا برخی افراد بتوانند واردات داشته باشند. ارز ۴۲۰۰ تومنی به ضرر تولیدکننده هست و اخیرا می بینم همان افرادی که با ارز ۴۲۰۰ تومنی به عرش رسیدند و به کشور ضرر زدند هم اکنون آنها هم مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند و ما به آنها می گوییم اگر این ارزها واقعا سودی برای شما نداشتند باید زودتر اعلام می کردید. محصولی را که می توانیم تولید کنیم باید خودمان تولید کنیم. برای مثال با وجود اینکه که ترکیه مجبور است به خاطر تجارت جهانی واردات را آزاد کند اما کاری کرده است که در قانون عوارض واردات محصولاتی که در کشورشان وجود دارد بالاست و کسی بنیه یا جرئت وارد کردن محصولات را دیگر ندارد در حالی که در کشور ما تولید کننده باید با ارز ۴۲۰۰ تومنی رقابت کند، تولید کننده هزینه های بسیاری دارد در حالی که واردکننده، با ارز دولتی وارد کرده و با قیمت ارز آزاد، به فروش می رساند. در ده سال پیش، زمانی که اقتصاد مقاومتی اعلام شد باید بر روی فعالیت های داخلی تمرکز بیشتری می شد ولی شاهد هستیم که منافع مالی برخی از افراد وابسته به واردات هست و به هیچ طریقی راضی نیستند تا تولید راه بیفتد، اهمیت تولید و خودکفایی با شیوع کرونا،  این تلنگر را زد که اگر ما در برخی از محصولات استراتژیک خودکفا نبودیم مشکل بزرگی برای مردم ایجاد می شد. باید به تولید و تولیدکننده بها دهیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.