کد خبر : 56599
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1400 - 19:49

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی و کشاورزی ایران:

با واگذاری سازمان تعاون روستایی بشدت مخالفیم / تعاون یکی از پایه‌های نظام اقتصادی کشور است / دولت بجای واگذاری تعاون روستایی باید از آن حمایت کند / انتقال وظایف تعاون روستایی تنها بر اساس قانون مجلس ممکن است

با واگذاری سازمان تعاون روستایی بشدت مخالفیم / تعاون یکی از پایه‌های نظام اقتصادی کشور است / دولت بجای واگذاری تعاون روستایی باید از آن حمایت کند / انتقال وظایف تعاون روستایی تنها بر اساس قانون مجلس ممکن است

اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی کشور با این طرح بشدت مخالف می باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی و کشاورزی ایران از مخالفت اتحادیه های تعاونی روستایی و تشکلهای بخش کشاورزی با مصوب هیات وزیران مبنی بر حذف یا واگذاری سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور خبر داد.

هوشنگ افسردیر به دهقان نیوز گفت: با عنایت به نقش و جایگاه سازمان مرکزی تعاونی روستایی در سـازماندهی، سامانـدهی، کارآمدسـازی، آموزش و ارتـقاء سطـح توانمـندیهای تخـصصی، مهارتی، مالی، عملیاتی، خدمات رسانی به شرکت ها و اتحادیه های تعاونی های روستایی و کشاورزی و همچنین ترویج و اشاعه فرهنگ تعاون به منظور توسعه کمی و کیفی تعاونی ها و حمایتهای حقوقی، فنی و تخصصی، مالی، اعتباری(تسهیلاتی)، بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی، امور مطالعاتی و پژوهشی و نیز دفاع از منافع مادی و معنوی تعاونی های روستایی و کشاورزی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی، طرح جدید دولت در بحث سازمان مرکزی تعاونی روستایی با توجه به عدم وجود زیرساخت های لازم، عملا شبکه تعاونی روستایی و کشاورزی تنها پناه و پشتیبان خود را از دست خواهند داد و می تواند این فرصت را بعنوان یک تهدید برای شبکه تعاونی روستایی به حساب آورد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه این تصویب نامه با قوانین و مقررات بالا دستی در تعارض است چرا که انتقال وظایف حاکمیتی سازمان تنها بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ممکن خواهد بود. نکته دیگر اینکه این مصوبه با اهداف و سیاست های کلی نظام مبنی بر گسترش و بسط تعاونی ها در تعارض است.

وی گفت: نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صریح استوار است. توجه و تأکید بر بخش تعاون، به شکلی آشکار در اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی ایران مورد توجه قرار گرفته است. در اصل ۴۴ قانون اساسی، تأکید ویژه‌ای بر تعاون به‏عنوان یکی از پایه‌های سه گانه نظام اقتصادی کشور شده و در اصل ۴۳ قانون اساسی، بخش تعاون ملزم به تامین شرایط و امکانات کار برای تمامی افراد با هدف اشتغال کامل و جلوگیری از تمرکز ثروت در دست افراد و گروه‏های خاص و ممانعت از کارفرمایی مطلق دولت گردیده است و بر اساس سیاست های کلی نظام، توسعه حضور بخش‌های تعاونی و خصوصی در همه بخشهای اقتصادی و محدود کردن تصدی دولت در فعالیتهای اقتصادی در سقف عناوین مصرح در صدر اصل ۴۴ قانون اساسی و حداکثر حضور کارآمد در قلمروهای امور حاکمیتی پیش بینی شده است و لذا این تصویب نامه بر خلاف اهداف کلی و سیاستهای نظام و تاکیدات مقام معظم رهبری می باشد.

وی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی می تواند بهترین سیستم برای اصلاح نظام توزیع محصولات کشاورزی و مواد غذایی باشد گفت: دولت می بایست از این بخش حمایت بیشتری کند و امکانات بیشتری به تعاونی ها اختصاص دهد نه بدنبال حذف یا واگذاری این سیستم باشد لذا اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی کشور با این طرح بشدت مخالف می باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی و کشاورزی ایران گفت: وظیفه اساسی سازمان مرکزی تعاون روستایی؛ تأمین موجبات پیشرفت، گسترش و تقویت تعاون و توسعه عملیات اقتصادی، بازاریابی و بازرگانی و خدمات تعاونی در روستاها می باشد و لذا وجود چنین سازمان و تشکیلاتی لازم و ضروری می باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بهزاد انگورج شنبه , ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹

درود بر شما
ما بشدت موافقیم که این سازمان حذف شود و وظایف تصدیگری این سازمان را بخش غیر دولتی انجام دهد.