کد خبر : 58403
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مهر 1401 - 6:57

اختصاص یارانه برای اجرای الگوی کشت / وزیر جهاد کشاورزی: از نظر دانش و فناوری، توان اجرای الگوی کشت را داریم

اختصاص یارانه برای اجرای الگوی کشت / وزیر جهاد کشاورزی: از نظر دانش و فناوری، توان اجرای الگوی کشت را داریم

از نظر دانش و فناوری توان اجرای الگوی کشت در کشور را داریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از نظر دانش و فناوری توان اجرای الگوی کشت در کشور را داریم، گفت: ایجاد مطلوبیت و تخصیص یارانه کشت از طریق تبصره ۱۴ قانون بودجه کشور به کشاورزان از راه‌های اجرایی شدن الگوی کشت است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از صدا و سیما، سیدجواد ساداتی‌نژاد گفت: از دلایل تأخیر در اعلام الگوی کشت ایجاد ساز و کار اجرایی بوده است، الگوی کشت فقط متعلق به وزارت جهاد کشاورزی نیست؛ این یک کار ملی، فرا وزارتخانه‌ها و فرابخشی است و همه بخش‌ها باید به آن کمک کنند.

ساداتی نژاد افزود: از سال ۱۳۵۰ مباحث مربوط به الگوی کشت وجود داشته و الگوی کشت حال حاضر به‌روز شده و بر پایه دانشی است که تا به امروز وجود داشته است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کار فشرده بر روی الگوی کشت برای اجرایی شدن آن انجام داده است، تصریح کرد: این مهم انجام‌ شده تا ما بتوانیم قانون را اجرایی کنیم و انتظار می‌رود استان‌های کشور نیز بر اساس الگوی کشت فعالیت‌های خود را پیش ببرند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پرداخت تسهیلات و حمایت‌ها بر اساس اجرای الگوی کشت، یادآور شد: تسهیلات و حمایت‌ها بر اساس سند الگوی کشت به استان‌ها و کشاورزان انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تلاش داریم بتوانیم با حمایت‌هایی که در این بخش انجام می‌شود و بخشودگی آب‌بها توسط وزارت نیرو و اعمال یارانه کشت، به سمت کشت محصولات کم‌آب‌بر و راهبردی در کشور پیش ببریم؛ البته بر اساس عوارض بر روی محصولات جالیزی نیز تلاش داریم تا کشاورزان با انگیزه به سمت کشت محصولات راهبردی حرکت کنند.

ساداتی نژاد تصریح کرد: این عوارض، یارانه‌ها، تسهیلات، بخشودگی آب‌بها یکی از ابزارهای حمایت از الگوی کشت است به‌صورت طیفی به اجرای الگوی کشت کمک می‌کند؛ ما در سال‌های گذشته از نظر دانش در الگوی کشت مشکلی نداشتم و تنها در اجرای الگوی کشت دچار مشکل بودیم که ابزارهای قیمتی و غیر قیمتی لازم بوده است؛ تلاش داریم در سال آینده به کمک مجلس در حمایت از اجرای الگوی کشت گام های بیشتری را برداریم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در حاشیه‌ «سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو» در جمع خبرنگاران، گفت بخش کشاورزی در حوزه فناوری نیازمند بوده و امسال نیز سال دانش‌بنیان است و مقام معظم رهبری نیز به ورود حوزه فناوری به بخش کشاورزی تأکید داشتند.

ساداتی نژاد افزود: اتفاقات خوبی در کمیته راهبردی نانو در این حوزه در شرف وقوع است و تلاش داریم در کنار حوزه‌های دانشی و فناوری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بخش کشاورزی، محصولات حوزه نانو را در بخش کشاورزی جاری کنیم و آن را تجاری کرده و استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حمایت از محصولات نانو در بخش کشاورزی، یادآور شد: از جمله حمایت‌ها برای یافتن بازار مصرف در بخش کشاورزی، پرداخت تسهیلات کم‌بهره توسط بانک کشاورزی در حوزه شیلات، گلخانه و دامپروری است تا بتوانند از این محصولات استفاده کنند.

ساداتی نژاد اظهار امیدواری کرد؛ عملکرد خوبی در پایان سال توسط مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و کمیته راهبردی که در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مستقر است داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کالاهای کشاورزی تولید شده در بخش نانو در شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: آمادگی حمایت از آن‌ها وجود دارد و امیدواریم بتوانیم در راستای خرید این کالاها و کاربردشان در بخش کشاورزی شرایط بهتری را ایجاد کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: نانو در همه بخش‌های کشاورزی قابلیت استفاده دارد و راه توسعه آن ادامه دارد؛ در حال حاضر در حوزه شیلات، گلخانه‌ای، دامپروری و استفاده زیادی می‌شود؛ در بازار و بسته‌بندی، نانوحباب‌ها نیز استفاده می‌شود و این مهم رو به توسعه است و قطعاً می‌تواند بهره‌وری بخش کشاورزی و تولید ثروت را افزایش دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.