کد خبر : 53247
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 7:44

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتگو با دهقان نیوز:

کشاورزان بدلیل فقر زمینهای خود را اجاره می دهند / نظام کشاورزی باید اصولی شود / باید الگوی کشت اجرا شود

کشاورزان بدلیل فقر زمینهای خود را اجاره می دهند / نظام کشاورزی باید اصولی شود / باید الگوی کشت اجرا شود

حال کشاورزی خوب نیست.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: حال کشاورزی خوب نیست. الگوی کشت تاکنون اجرا نشده است.

نازخند صبحی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: این روزها زمینهای کشاورزی استان زنجان به کشاورزان همسایه اجاره داده می شود و این موضوع چالشهای متعددی را برای استان به وجود آورده است. هر چند این امر سالها پیش در استان متداول بوده بطوریکه بعنوان مثال کشاورزان همدان و یا نیشابور پس از خشک شدن آب چاه ها برای ادامه فعالیت کشت و کار خود به این استان یا استانهای مجاور می آمدند و نسبت به کشت محصول خود بویژه سیب زمینی اقدام می کردند.

وی ادامه داد: به تدریج کشاورزان غیر بومی از اقصی نقاط کشور در سطح استان پراکنده شدند بدون اینکه مسئولین امر جلوی این عمل را بگیرند.

صبحی افزود: در این مرحله با بی توجهی، کشاورزان مهاجر بدون هیچگونه دخالتی از جانب مسئولین اقدام به کشت کرده و برای بالابردن سود خود دست به هر عملی می زنند از جمله استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی که بعضا آنرا در چاه های آب  می ریزند و غافل از آنکه چه خطری با این عمل سفره های زیرزمینی را تهدید می کند.

وی به دهقان نیوز گفت: عدم حمایت دولت از یکسو و نبود امکانات مناسب در روستاها و پایین بودن قیمت محصول از طرف دیگر باعث فقر و تنگدستی کشاورزان شده که مجبور به اجاره زمینهای خود به کشاورزان غیربومی می شوند.

وی افزود: با وجود تصویب الگوی کشت برای هر منطقه از کشور در سال ۱۳۸۸ توسط مجلس شورای اسلامی اما هنوز این طرح صورت عملی به خود نگرفته است. لازم است برای هدایت کشاورزان برنامه ریزی کاربردی و اصولی داشته باشیم. الگوی کشت و خرید تضمینی یکی از آن عوامل است. باید نظام کشاورزی کشور را اصولی نماییم تا آیندگان در امنیت غذایی سالم  باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.