کد خبر : 54652
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 تیر 1399 - 4:55

یک فعال صنعت دام و طیور در گفتگو با دهقان نیوز:

در دامپروری به ظرفیت نیروی متخصص توجهی نمی شود / برای تغذیه دام هزینه زیادی می شود ولی نتایج آن مثبت نیست! / لزوم تغذیه دامها با نهاده های بومی و ارزان قیمت

در دامپروری به ظرفیت نیروی متخصص توجهی نمی شود / برای تغذیه دام هزینه زیادی می شود ولی نتایج آن مثبت نیست! / لزوم تغذیه دامها با نهاده های بومی و ارزان قیمت

در دامپروری به ظرفیت نیروی متخصص توجهی نمی شود.

یک متخصص و فعال صنعت دام و طیور گفت: امروزه بیش از ۷۰ درصد هزینه های جاری در صنعت دامپروری به تغذیه مربوط می شود. شرایط خاص اقلیمی فلات ایران، از بین رفتن مراتع، سیاست های اصلاح نژادی و ورود دامهای پرتولید به چرخه پرورش، لزوم اصلاح نگرش در سیستم نگهداری و چرخش به سمت سیستم های بسته و تغذیه متراکم را تایید می کند بطوریکه با سیستم تغذیه ای فعلی جایی برای توجیه فنی و اقتصادی وجود ندارد.

محمد جواد اسکندری در گفتگو با دهقان نیوز گفت: خوشبختانه با بالا گرفتن بحث توسعه پایدار، اهمیت موارد یاد شده و اصلاح مسائل زیربنایی بخش دامپروری اهمیت دو چندانی گرفته است.

وی افزود: با توجه به تحقیقات و آمارگیری های صورت گرفته در نقاط مختلف کشور، در اکثر موارد مشاهده شده هزینه های بالایی به منظور تغذیه و تامین نهاده های دامی توسط دامداران و متولیان امر صورت می گیرد و لازم است یک نگاه ملی و استراتژیک نسبت به مقوله تغذیه دام صورت گیرد چرا که هر ساله هزینه های ارزی زیادی صرف واردات اقلام خوراکی دام، طیور و آبزیان می گردد ولی بدلیل نبود دانش تغذیه ای  و عدم بکارگیری متخصصان مربوطه، نتایج مثبتی حاصل نشده است.

وی گفت: از طرفی با توجه به تورم سرسام آور نهاده های معمول در خوراک دام(جو، ذرت، سویا، سبوس گندم) لازم است هر چه سریعتر تمهیداتی بکار گرفته شود تا نهاده های غیرمعمول، بومی و ارزان قیمت موجود وارد چرخه تغذیه ای دامهای مختلف گردند.

این کارشناس ارشد علوم دام و طیور گفت: به وضوح مشخص شده است به کارگیری متخصصان جیره نویس و استفاده از خوراک های بالانس شده می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها، کمبودها و متعاقب آن هزینه های بالای درمان و تولید جلوگیری کند.

اسکندری افزود: متاسفانه در بخش کشاورزی و دامپروری همواره ظرفیت نیروی متخصص نادیده گرفته شده و مشاهده گردیده بسیاری از مزارع بزرگ از نبود دانش فنی و نیروی متخصص رنج می برند و از طرف سازمان های زیربط هیچگونه تمهیدی برای برطرف کردن این نقیصه ندارند.

وی در پایان به دهقان نیوز گفت: فراموش نکنیم به نژادی غیر اصولی و ظرفیت سنجی نامناسب برخی مزارع روز به روز چالش های متعددی برای حیات صنعت دامپروری ایران بوجود آورده است و تغییر نگرش اساسی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.