کد خبر : 55655
تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 - 5:34

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران:

تراکتور ۸۰ میلیونی به ۴۰۰ میلیون رسیده است / درآمد‌ کشاورز ناچیز است / امکان کشاورزی مکانیزه وجود ندارد / کشاورزان مجبورند سنتی کار کنند

تراکتور ۸۰ میلیونی به ۴۰۰ میلیون رسیده است / درآمد‌ کشاورز ناچیز است / امکان کشاورزی مکانیزه وجود ندارد / کشاورزان مجبورند سنتی کار کنند

قیمت تراکتور از ۸۰ میلیون به بالای ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه افزایش چند برابری قیمت ماشین آلات و ادوات کشاورزی با درآمد کشاورزان اختلاف معناداری دارد گفت: افزایش قیمت ماشین آلات و ادوات کشاورزی همانند سایر نهاده‌های تولید کاملا محسوس است، به عنوان مثال قیمت تراکتور از ۸۰ میلیون به بالای ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

محمد شفیع ملک زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه افزایش قیمت تراکتور و ادوات کشاورزی بر هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی داشته است افزود: با وجود درآمد‌های ناچیز کشاورزان، امکان خرید ماشین آلات با تکنولوژی روز وجود ندارد.

ملک زاده ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ ارز، قیمت کمباین از ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است که با این وجود کشاورزان مجبورند با روش سنتی به کار خود ادامه دهند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه در بخش توسعه مکانیزاسیون شعار‌هایی داده می‌شود، گفت: اگرچه در بخش مکانیزاسیون نسبت به سال‌های قبل تغییراتی داشتیم، اما در حد رفع نیاز‌ها نیست. به عنوان مثال در بخش نشاکاری برنج نسبت به ۲ سال قبل ۱۰۰ درصد مکانیزاسیون در سطح نشاکار‌های برنج اضافه شده، اما به معنای رفع کامل نیاز‌ها نیست.

این مقام مسئول با تاکید بر نوسازی ماشین آلات کهنه و فرسوده گفت: هم اکنون در برداشت گندم از کمباین ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته استفاده می‌شود که این امر علاوه بر کاهش کیفیت، افزایش هزینه‌های تولید و ضایعات محصولات کشاورزی را در بر دارد.

وی با انتقاد از نبود کمباین برداشت کلزا گفت: با وجود نبود کمباین خاص مزرعه کلزا، کشاورزان از کمباین گندم برای برداشت محصول استفاده می‌کنند که به سبب تفاوت از لحاظ فنی در برداشت محصول، میزان ریزش و هدررفت افزایش می‌یابد که این امر بر کشاورزان فشار وارد می‌کند.

ملک زاده افزود: با وجود افزایش هزینه‌های تولید و نبود درآمد کافی کشاورزان، امکان کشاورزی مکانیزه وجود ندارد. به عنوان مثال کشاورزان در چند سال قبل با برداشت ۲۰ تن گندم تراکتور مورد نیاز را خریداری می‌کردند که هم اکنون با برداشت ۱۰۰ تن محصول هم امکان خرید تراکتور و کمباین وجود ندارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: با توجه به آنکه کشاورزی مکانیزه مستلزم هزینه‌های بالاست، از این رو انتظار می‌رود که مسئولان تسهیلات کم بهره یا بدون بهره در اختیار بهره برداران قرار دهند که در شرایط فعلی تولید امکان بازگشت این میزان تسهیلات وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.