کد خبر : 54548
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 تیر 1399 - 16:33

مشاور نظام صنفی کشاورزی کشور در گفتگو با دهقان نیوز:

با تغییر الک تعیین افت گندم به کشاورزان ضرر زدند / وزارت کشاورزی پاسخگو باشد

با تغییر الک تعیین افت گندم به کشاورزان ضرر زدند / وزارت کشاورزی پاسخگو باشد

الک تعیین افت محصول گندم را تغییر دادند که به ضرر کشاورزان است.

مشاور نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: الک تعیین افت محصول گندم را تغییر دادند که به ضرر کشاورزان است.

سید جعفر حسینی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: الک تعیین افت گندم عوض شده و تا حالا کشاورزان متوجه این موضوع نشده اند فقط می‌بینند که محصول با کیفیت تر از سال گذشته تولید کرده اند ولی مراکز خرید افت بیشتری می زنند. با توجه به اعتراض کشاورزان  وقتی مسئله را بررسی کردیم پی بردیم که در سالهای قبل الکی که از آن دولت بعنوان شاخص تعیین افت و کیفیت محصول گندم استفاده می کرد بصورت چشمه ای و در ابعاد ۲ در ۲ میلیمتر بوده اما طبق مصوبه جداول پاکی خرید گندم سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۸، این شاخص (الک) تغییر شکل و سایز داده و به نوع شیاری با ابعاد ۱/۷ در ۲۰ میلیمتر تبدیل شده که این تغییرات باعث می شود گندم های لاغرتر و باریک تر از الک عبور کنند و حداقل افت گندم  به ۳ برابر و حتی بیشتر افزایش یابد.

وی افزود: این مسئله به ضرر کشاورزان است و احتمال می رود عواقب خوبی در بر نداشته باشد زیرا سبب می شود که اولا کشاورزان در سال بعد رغبتی به کشت گندم نداشته باشند و به سمت کشتهای دیگر بروند. دوما احتمال فروش به دلالان بدلیل خرید بدون افت زیاد می شود و احتمال می رود محصول گندم از دست دولت خارج و به دست بخش خصوصی بیافتد.

وی گفت: یک کار کاملا غیرکارشناسی انجام شده است و سوال اینجاست که وظیفه وزارت جهاد کشاورزی چیست که دیگران برای آن تصمیم گیری می کنند؟ وزارت کشاورزی باید به اتفاق افتاده پاسخگو باشد و جلوی آنرا بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.