کد خبر : 47327
تاریخ انتشار : جمعه 5 بهمن 1397 - 13:39

سیاست وزارت جهاد کشاورزی به سمت کشاورزی صنعتی است

بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی در داخل تولید می‌شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در طی چند سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری که در کشور صورت گرفته نزدیک به ۹۹ هزار دستگاه تراکتور و بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه انواع ادوات است.

‌به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایسنا-‌ کامبیز عباسی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد، اظهار کرد: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی طی سال‌های ۹۲ تا به امروز نزدیک به ۷۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما در شرایط جنگ و تحریم اقتصادی قرار داریم و این جنگ اقتصادی در کشور ما در تمام بخش‌ها لمس می‌شود. در این موقعیت ما نیازمند همبستگی بیشتر و تعامل در صنعت داخلی کشور هستیم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی افزود: ما در حوزه صنعت ماشین‌های کشاورزی و در حوزه صنعت لوازم و تجهیزات آبیاری در کشور خوداتکایی ۹۰ درصدی را از آن خود کردیم.

عباسی با بیان اینکه در شرایط تحریم‌ها خودباوری در کشور بیشتر به چشم می‌خورد، عنوان کرد: در شرایط تحریم‌ها همیشه ثابت کردیم که ضریب خوداتکایی ما بالاتر رفته است.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیاز تولید محصولات کشاورزی کشور در داخل تولید می‌شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور ما صنعت ماشین‌های کشاورزی مانند صنعت خودرو نیست، بیان کرد: صنعت ماشین‌های کشاورزی، صنعت امنیت غذایی کشور و تامین‌کننده مایحتاج است.

عباسی اضافه کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی به سمت کشاورزی صنعتی است. خوشبختانه در طی چند سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری که در کشور صورت گرفته نزدیک به ۹۹ هزار دستگاه تراکتور و بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه انواع ادوات بوده و این تجهیزات کشاورزی کشور در اختیار این افراد قرار گرفته است.

عباسی گفت: تمامی کشاورزانی که نیازمند تامین تراکتور و ادوات کشاورزی بودند در طی این ایام به نیاز خود دست پیدا کردند و بانک کشاورزی مشارکت خوبی در این زمینه با وزرات جهاد کشاورزی داشته است.

وی اظهار کرد: قیمت ماشین‌های کشاورزی در کشور ما یک پنجم قیمت ماشین‌های کشاورزی کشورهای اروپایی است، اما به لحاظ کیفیت با استانداردسازی که بر این ماشین‌آلات صورت گرفته از نظر کیفیت تفاوت چندانی ندارند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ما کمتر از ۵ تا ۱۰ درصد نیازهای خود، نیازمند واردات هستیم.

عباسی با بیان اینکه حوزه نهاده‌های کشاورزی رکن مهم‌تر از محصول است، گفت: نهاده‌‌های کشاورزی باید باشد تا یک محصول کشاورزی تولید شود. در این راستا سیاست وزارت‌خانه هم این بوده که تا جای ممکن از نهاده‌های کشاورزی حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه ما امروزه مشکل مراوده با اروپا و کشورهای دنیا را نداریم، تصریح کرد: اکثر کشورهای دنیا ارتباط خود را با ما حفظ کردند. در حال حاضر ما مشکل نقل و انتقال پول داریم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ما در ۴ سال گذشته نزدیک به ۲۱۵ هزار دستگاه تراکتور پلاک‌گذاری کردیم.

عباسی با بیان اینکه زیرساخت‌های توزیع سوخت در بخش کشاورزی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: خواسته دیرین بخش کشاورزی اعطای کارت سوخت برای تامین سوخت ماشین‌آلات بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به رویکردهای بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: ما در بخش کشاورزی با کمبود و اضافه مصرف آب مواجه بوده و ما به دنبال آن هستیم که نیاز آبی کشور را کاهش دهیم. ما به دنبال این هستیم که با آب کمتر، محصول بیشتری را تولید کنیم.

عباسی اظهار کرد: ما در راستای کنترل مصرف آب به دنبال کشت گلخانه‌ای و نشایی هستیم. از دیگر راهکارهای مهم در کاهش مصرف آب می‌توان به توسعه روش‌های نوین آبیاری و توسعه کشاورزی حفاظتی اشاره کرد. امروزه بیش از ۲.۵ هکتار از اراضی کشور ما تحت عملیات کم خاک‌ورزی و کشاورزی حفاظتی است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توزیع لاستیک برای ماشین‌های کشاورزی امری مهم است، تصریح کرد: ما باید علاوه بر توزیع لاستیک در بخش حمل و نقل به فکر توزیع لاستیک برای ماشین‌آلات کشاورزی نیز باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.