کد خبر : 22215
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1395 - 11:07

گندمکاران با حجم انبوهی از طلبکاران مواجه شده اند / کشاورزان بلاتکلیفند ! / تسهیلات با هزار دردسر به کشاورز پرداخت می شود

دهقان نیوز / تاکنون تا این حد شاهد ضعف در برنامه ریزی برای پرداخت وجه گندم کشاورزان نبوده ایم.

دهقان نیوز / تاکنون تا این حد شاهد ضعف در برنامه ریزی برای پرداخت وجه گندم کشاورزان نبوده ایم.

مدیرعامل مجمع هماهنگی و حمایتی تشکلهای کشاورزی کشور با انتقاد از تاخیر بوجود آمده در پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: در طول ۳۸ سال بعد از انقلاب اسلامی تاکنون تا این حد شاهد ضعف در برنامه ریزی برای پرداخت وجه گندم کشاورزان نبوده ایم.

 سجاد سنجابی در گفتگو با دهقان نیوز اظهار داشت: بعد از گذشت ۴ ماه از تحویل گندم هنوز تنها نیمی از وجه، آن هم به صورت قطره چکانی پرداخت شده، کما اینکه این امر مسأله، سیل یا زلزله یا طوفان که غیر قابل پیش بینی باشد نبوده و یکباره حادث نشده است.

وی افزود: تمامی کشاورزان، کارشناسان و حتی مردم عادی می دانستند که امسال بر حسب بارندگی بسیار مناسب، سال خوبی برای کشاورزی و محصول گندم است و حجم بیشتری برداشت خواهد شد بنابراین برنامه ریزی برای پرداخت وجوه آن نباید با اشکال عمده مواجه می گردید که این چنین نشد و مشکلات بسیار بزرگی برای این قشر زحمتکش فراهم نمود به نحوی که علاوه بر مخاطره افتادن کشت گندم خصوصاً در مناطق سردسیر کشورمان مانند کرمانشاه، همدان، کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی، ایلام و … که می بایست کشت را تا اواسط مهر ماه انجام دهند اقساط بانکی آنها نیز معوق شد.

وی گفت: گندمکاران همانطور که همگان می دانند و مطابق روال معمول پرداخت تسهیلات، وام ها، بدهی به افراد متفرقه را معمولا به تیرماه هر سال محول می کنند که وجوه حاصل از فروش محصولاتشان را دریافت کرده اند. امسال همه آنها با حجم انبوهی از طلبکاران مواجه شدند که جواب معقول برای آن نداشته و اعتبارشان نیز مخدوش گردید.

مدیرعامل مجمع هماهنگی و حمایتی تشکلهای کشاورزی کشور افزود: علاوه بر این با توجه به شروع فصل کشت در بسیاری از نقاط کشور تاکنون از قیمت تضمینی گندم و دیگر کالای کشاورزی که بر اساس قانون می بایست تا آخر شهریور ماه هر سال بصورت رسمی اعلام گردد خبری نشده است و چنانچه می دانیم بسیاری از کشاورزان کشور با توجه به میزان قیمت تضمینی، نوع محصول خود را برای کشت تعیین می نمایند. بنابراین کشاورزان در بلاتکلیفی بسر می برند.

سنجابی ادامه داد: از طرفی یکی از مسایلی همواره باعث نگرانی گندمکاران ایرانی است، قیمت گندم خارجی است که می گویند هر کیلویی ۸۰۰ برای کشور تمام می شود. بنده به عنوان یک کشاورز با سابقه و با تجربه تعهد می دهم اگر امکانات و تجهیزاتی که در اختیار یک کشاورز قزاقستانی، آمریکایی، روسی و یا هر کشور دیگر صادرکنندگان گندم قرار دارد در اختیار کشاورزان ایران باشد، حاضریم گندم را به قیمت کمتر از ۸۰۰ تومان تحویل دهیم.

وی افزود: نرخ تسهیلات به کشاورزان کشورهای مورد اشاره کمتر از ۶ درصد است و از ۲ تا ۶ درصد متفاوت است. حال اینکه کشاورز ما حداقل ۱۸ درصد بهره می پردازد و این رقم در صورت هرگونه تأخیری تا ۳۰ درصد افزایش می یابد، این در شرایطی است که این تسهیلات هم به راحتی قابل دسترسی نیست و غالباً با هزار دردسر به کشاورز پرداخت می شود.

سنجابی گفت: ماشین آلات فرسوده داشت و برداشت، سم غیر قابل استفاده، کود گران، هزینه حمل و نقل غیرمنطقی از دیگر عواملی هستند که کشاورزان کشور با آنان دست به گریبان هستند لیکن کشاورزان سایر کشورهای مورد اشاره عموماً این دغدغه را ندارند. به همین علت قیمت تمام شده گندم آن ها پایین تر است. بر این اساس مقایسه نرخ گندم این کشورها با کشاورزان کشورمان به هیچ وجه عنوان قابل استناد و منطقی نیست.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.