تاریخ انتشار : دوشنبه 4 بهمن 1400 - 7:41

گفتگو با یک فعال صنعت دامپروری / دامداران ایران اقتصادی نیستند

گفتگو با یک فعال صنعت دامپروری / دامداران ایران اقتصادی نیستند

یک فعال صنعت دامپروری گفت: اکثر دامداران ایران اقتصادی نیستند. تولید بدون هدف و اقتصاد باعث ضرر است.

یک فعال صنعت دامپروری گفت: اکثر دامداران ایران اقتصادی نیستند. تولید بدون هدف و اقتصاد باعث ضرر است.

امید قربانی به دهقان نیوز گفت: تولــید یعنی ایجاد کردن چیزی و آن چیز می تواند هدفمند یا بی هدف باشد، میتواند با هزینه یا بی هزینه باشد، همینکه چیزی ایجاد بشود می گوییم(تولید).

اقتصادی یعنی تجاری و بازرگانی کردن که باید مبتنی بر دانش هزینه و سود باشد، هدفمنـدانه است و بی هدف یعنی ضرر، کنترل هزینه دارد و بدون آن یعنی ضرر، چشم انداز دارد و بدون آن یعنی ضرر، سایر علوم را لزوما به خدمت میگیرد، خودش را بخشی از مجموعه بزرگتر میبیند.

فرایند اغلب فارمهای ما صرفا ایجاد کردن شیر یا گوشت است، بدون اینکه اقتصادی باشد. این تیپ از دامـــــداری ها درست مثل ماشین خاموش هستند در یک جاده مسطح و بدون شیب، متوقف و بدون حرکت هستند. در سرپایینی با سرعت غیر قابل کنترل جلو میروند و در سربالایی چاره ای جز با سرعت بالا سرنگون شدن ندارند.

اغلب فارم ها اقتصادی نیستند یعنی فقط چیزی به اسم شیر بوجود میاورند. حالا اینکه چگونه درحال تولید است! چقدر برای آن هزینه میشود! آیا میشود هزینه آن را کمتر کرد! آیا میشود سودش را بیشتر کرد! و…، هیچ یک از این مولفه ها اصلا جایگاهی در آن فارم ندارند. تولـــیدی که مبتنی بر اقتصاد نباشد بدون شک روی خط ضـــــرر حرکت میکند.

 در نتیجه وقتی فارم روی هر قطره از شیر برنامه ریزی متنوع علمی و فنی و سیاسی و ترویجی و فرهنگی و…  داشته باشد یعنی اینکه اقتصـــادی است. تولید اگر بخــواهد اقتصادی باشد باید سیاسی،  حقوقی، فرهنگی، بهداشتی هم باشد.

اگر نگاهی به اطرافمان و فارم ها بیاندازیم، مشاهده خواهیم کرد که تقریبا هیچکدامشان اقتصـــادی نیســتند. بهترین و تاپ ترین فارم آن است که زحمت کشیده از کارشناسان ماهر علوم دام و دامپزشک و تکنسین و…  استفاده کرده اما در همین فارم هیچ خـــبری از ترویج مصرف شیر، بازارسازی، اتحاد اجتماعی، آموزش سایر دامداران به چشم نمیخورد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.