تاریخ انتشار : یکشنبه 14 دی 1399 - 6:08

گفتگو با نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی استان کرمان

گفتگو با نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی استان کرمان

نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی استان کرمان گفت: دچار بحران مدیریت منابع آب هستیم. در مدیریت آب فرهنگ سازی کنیم.

نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی استان کرمان گفت: دچار بحران مدیریت منابع آب هستیم. در مدیریت آب فرهنگ سازی کنیم.

دکتر مصطفی مرتضوی به دهقان نیوز گفت: سیاست های کلی در بحث منابع آبی از بالا به پایین و بدون نگاه به کشاورزان و اطلاع رسانی صحیح اجرا میشوند که در این بین تولیدکنندگان متضرر میشوند. در استان کرمان شوری آب بالا و کیفیت آب پایین است، کم کردن میزان مصرف آب بدون اینکه زیر ساختها فراهم شوند کاری غیر علمی و به ضرر تولید است. هم اکنون فصل تعمیر باغات است و کشاورزان در حال آماده سازی باغات خود برای ورود به فصل گلدهی هستند از جمله کود دهی باغات، اما بدلیل عدم شارژ کنتور های حجمی آب توسط ارگانهای زیربط و فقدان آب مورد نیاز، باغداران در انجام کارهای خود عاجز مانده اند.

وی افزود: استاندار کرمان گفتند ما برنامه داريم، پس چرا جزييات ارائه نمي دهند تا كشاورزان مطلع شوند! همچنین اگر وزرات جهاد کشاورزی متولي توليد است چرا آب كه يكي از مهمترين عوامل توليد است در اختيار وزارت خانه اي ديگر است و هيچ پاسخی از لحاظ فني ندارند!

وی گفت: در کل دو نوع بحران در مقوله آب داریم، اولی بحران آب که در دنیا بسیاری از کشورها من جمله ایران با آن درگیر هستند و دومی بحران مدیریت منابع آب که کشور ما عمیقاً دچار آن است. تمامی قوانینی که دولت در زمینه مدیریت آب تصویب میکند برای چاه های مجاز است در حالیکه چاه های غیر مجاز هنوز در حال فعالیت هستند و باعث کمبود آبهای زیرمینی شده اند. مسئولین به جای اینکه تمامی وقت و انرژی خود را جهت تصویب قوانینی برای دارندگان چاه های مجاز انجام دهند فکری هم به حال چاه های غیر مجاز کنند که امان کشاورزان را بریده است. سطح آب های زیرزمینی پایین آمده که برای دارندگان مجوز قانونی چاه مشکل ساز شده است. بدون انجام چنین نظارتهایی اعتماد کشاورزان جلب نمیشود. در بحث مدیریت منابع آب نیاز به راه اندازی زیرساختهای آن و همچنین فرهنگ سازی درست داریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.