تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 - 6:54

گفتگو با رئیس نظام صنفی کشاورزی استان بوشهر

گفتگو با رئیس نظام صنفی کشاورزی استان بوشهر

دولت و مجلس به کشاورزان استان بوشهر توجه ویژه داشته باشند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان بوشهر گفت: دولت و مجلس به کشاورزان استان بوشهر توجه ویژه داشته باشند.

یعقوب کرمی به دهقان نیوز گفت: ما کشاورزان محروم استان بوشهر بخاطر وجود این همه مشکلات و موانع، تورم چند صد در صدی، تبعیض در برنامه ها و اجرای ناعادلانه بخشنامه ها و مصوبات دولت قبل که تمامی این بیچارگی ها از ضعف و عدم مدیریت و برنامه ریزی متولیان در امر کشاورزی بوده در شرایط بحرانی هستیم.

وی افزود: این مصوبات در دولت و مجلس شورای اسلامی برای حمایت از کشاورزان بمنظور رفع موانع تولید اعمال می شود ولی با نهایت تاسف باز هم شرایط کشاورزان؛ وضعیت اقلیمی، کشتهای خارج از فصل، بروز حوادث خسارت زای قهری همچنان کشاورزان با مشکل مواجه هستند بخصوص در مورد محصول گوجه فرنگی که با وجود شرایط دشوار طولانی کشت این محصول (۱۰ماه تمام) آنهم در بدترین شرایط آب و هوای از گرمای ۴۵ درجه تا سرمای منفی ۵ درجه و هزینه بیش از ۴۰۰۰ تومان تولید همچنان در سطح کشت بالغ بر ۱۲۵۰۰ هکتار و برداشت سالانه قریب به ۵۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی باعث ایجاد اشتغال دهها هزار نفر در استان و حتی خارج از استان و تامین غذای مردم عزیز کشور خودمان و کشورهای همسایه شده اما در کنار این همه تلاش و زحمت و تولید این چنینی از نگاه دولت و مجلس محترم در یک کمک و توجه مثل بند ز تبصره ۳۳ بخش بزرگ زراعت دیده نمی شود.

وی افزود: از جناب آقای ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که ایشان بیش از هر مسئول دیگری بهتر میدانند که کشاورزان ما در چه شرایطی هستند و ما از حضورایشان در صدر مدیریت بخش کشاورزی کشور درتولید بسیار خرسندیم و انتظار داریم که در این زمان و شرایط بحران و اوج ناملایمات، دست در دست همدیگر با حذف واسطه ها و دلالان و مافیای حوزه کشاورزی و دامداری، از همه این چالشها و ناملایمات عبور کنیم و دست دلالان را از بازار کشاورزی کوتاه کنیم.

وی گفت: استان بوشهر با توجه به شرایط ذکر شده، فعالیت زراعی کشاورزان غالبا از خردادماه شروع میشود و بخاطر تامین ضروریات کشاورزی بذر، کود؛ نهاده ها و دهها هزینه دیگر ناچارا از بانکها تسهیلات با سودهای سنگین دریافت می کنند و از بازار آزاد با قیمتهای بسیار گران، کالاهای مورد نیاز کشاورزی خود را خریداری می نمایند ولی با کمال تاسف مسئولین سازمان جهاد کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دولت مردان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تاکنون در مصوبات خود به شرایط و اوضاع ما بخصوص بند خ از تبصره ۳۳ اصلا توجه ننموده و فقط متناسب با شرایط استانهای سرد و سال زراعی آنها لحاظ قوانین صادر می کنند. متاسفانه تعدادی ازکشاورزان از سال ۹۴ و نیمه اول ۹۶ تاکنون بدلیل محدود نمودن وجود تبصره ها نتوانسته اند از این قانون استفاده کنند و خواستار ایجاد شرایط و تغییرات در این مصوبه هستند.

وی افزود: بند ز تبصره ۳۳ قانون ششم توسعه ۱۴۰۰ شرایط فعالین ما و خسارتهای رسیده به آنها را مدنظر قرار نداده است و کشاورزانمان نگران و دلسرد شده اند.

وی گفت: دراستان بوشهرسالهاست درحوزه توسعه کشتهای گلخانه ای گامهای خیلی خوبی برداشته شده ولی متاسفانه بمدت ۲ سال است که این طرح های بزرگ کاملا متوقف و تسهیلات گران قیمت و بدون ملاحظه و با ایجاد موانع و عدم حمایت دولت گذشته کشاورزان ما را خانه نشین و با کوله باری از بدهی و طرح های نیمه کاره و بجا مانده و بدون تولید نابود کرده است.

وی افزود: بیمه محصولات کشاورزی در استان بوشهر کاملا غیرمتعارف و فاصله فراوان با هزینه های تولید خصوصا محصول خارج از فصل گوجه فرنگی بوده و کشاورزان ما خواستار توجه جدی دولت و مجلس در افزایش اعتبارات بیمه محصولات و افزایش تعرفه های خسارات متناسب با هزینه های تولید برای توانمندی در امر تولیدات محصول خود میباشند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان بوشهر گفت: استان بوشهر همچون استانهای دیگر با بحران کم آبی و خشکسالی مواجه بوده ودارای سدهای ساخته شده ای است که متاسفانه رها شده علیرغم انجام هزینه های سنگین متاسفانه در نگهداری و لایروبی این سدها توجهی از طرف وزرات نیرو، سازمان حفاظت منابع اب دراستان، وزرات جهاد و نهادهای دیگر صورت نمی پذیرد و با داشتن شرایط برای مهار آبهای سطحی و کمک به سفره های زیرزمینی که از دغدغه های کشاورزان است متاسفانه اقدامی جدی انجام نمی پذیرد.

وی گفت: بیمه تامین اجتماعی کشاورزان و کارگران کشاورزی علیرغم پیگیریهای انجام شده در نظام صنفی کشاورزی کشور و استان بوشهر هنوز به حالت تعلیق است و دولت با برداشتن سهم خود و حذف اعتبارات در بودجه از سال ۹۹ به بعد جفای نابخشودنی در حق کشاورزان محروم که فقط دلخوش یک بیمه بودند روا داشته است. ما ازدولت و مجلس خواستار توجه به بیمه کشاورزان بوده و خواهشمندیم اعتبارات بیمه های کشاورزان با حمایتهای قوانین و یارانه ای فرصت بیمه ای کشاورزان را مهیا کنند.

کرمی گفت: شهرستان دیر سالها به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل هر سال برای مصرف و تبدیل محصولات صنعتی خود دچار چالشها و مشکلات عدیده ای است و کشاورزان بدلیل کمبود کارخانه های صنایع تبدیلی و هزینه های سنگین در حمل و نقل ضررهای فراوان متحمل میشوند و حاصل دست رنج آنها به جیب دلالان و واسطه ها سرازیر میشود. متاسفانه شرایط کشاورزان هم برای احداث یک باب کارخانه رب گوجه فرنگی با توان و ظرفیت متناسب با تولید این منطقه هم پایین است و ما با توجه به مسئولیت ذاتی و ظرفیتهای تعاون روستایی از همه دست اندرکاران در دولت و مجلس خواستاریم به این درخواست در حق کشاورزان ترتیب اثر داده و در تحقق امر اقدامی در جهت رونق تولید از طریق صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی منطقه صورت پذیرد.

وی گفت: محدودیتها و موانع پیش روی محصولات کشاورزی ما همه ساله در امر صادرات محصولات مازاد بازارهای داخل به کشورهای همسایه (بازارهای هدف) و ضعف در مدیریت وبرنامه ریزی موجب ضرر و زیان فراوان به کشاورزان شده و دولت بجای مبارزه با دلالان و سودجویان که موجب گرانی در بازارهای داخلی میشوند متاسفانه به بهانه تنظیم بازار از صادرات محصولات ما جلوگیری میکند و موجب نابودی کشاورزی میشود.

وی افزود: کشاورزان ما نیاز اساسی برای دریافت تسهیلات و تامین وثیقه به اسناد رسمی برای زمینهای زراعی خود دارند ولی با کمال تاسف سالهاست عده ی زیادی از آنها بدلیل یک سری موانع کاذب و بسیار ناعادلانه هنوز نمیتوانند از سازمان ثبت و اسناد برای ملک خودشان سند بگیرند.

وی گفت: در استان بوشهر خوشبختانه زمینها و دشتهای فراوان وجود دارد که برای اجرای طرح و ساخت و سازهای کشاورزی، رونق اشتغال در حوزه کشاورزی و دامداری مطلوب و کاملا مستعد است ولی متاسفانه فاقد راه و برق می باشد. مکانیزاسیون کشاورزی مثل تراکتور برای توسعه کشاورزی در استان بوشهر از دغدغه های کشاورزان بوده و از شرایط توزیع ناعادلانه آن ناراضی و خواستار افزایش سهمیه و توزیع بصورت عادلانه هستیم.

وی در پایان گفت: از دولتمردان محترم از وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس، کمسیون کشاورزی مجلس، سازمان تعاون روستایی کشور، وزارت صمت، بانک کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی کشور استدعا داریم از کشاورزان استان بوشهر حمایت نموده و دغدغه های انها را با اقدام و عمل انقلابی برطرف کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.