تاریخ انتشار : جمعه 5 دی 1399 - 6:31

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی سقز

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی سقز

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی سقز گفت: سال گذشته برای کشاورزان سال خوبی نبود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی سقز گفت: سال گذشته برای کشاورزان سال خوبی نبود. در قیمت خرید شیر منصفانه عمل نمیکنند. کشاورزان تمایلی به بیمه محصولات خود ندارند.
صلاح الدین سیار به دهقان نیوز گفت: کشاورزان سال زراعی گذشته را در حالی پشت سر گذاشتند که از نظر توزیع کود شیمیایی و بذر شرایط خوبی را تجربه نکردند و در نهایت گندم خود را به قیمت کیلویی ۲۵۰۰ تومان به دولت عرضه کردند در حالیکه قیمت بذر کیلویی ۳۳۰۰ تومان بعنوان سهمیه دولتی در نظر گرفته شده بود که همان سهمیه هم به دست کشاورزان بطور کامل نرسید و مجبور شدند از بازار آزاد بذر گندم را کیلویی تا ۴۵۰۰ تومان خریداری کنند.

وی افزود: در خصوص توزیع کود شمیایی هم سهمیه دولتی به ازای هر کیسه ۵۵ هزار تومان بود که بازهم بدلیل توزیع ناکافی کشاورزان مجبور به خرید آن از بازارهای آزاد با نرخ بالای ۱۵۰ هزار تومان شدند که تهیه آن بسیار سخت و دشوار بود. در مورد کودهای فسفاته که کشاورزان به هیچ وجه قدرت خرید آنرا نداشتند زیرا قیمت دولتی کود فسفاته به ازای هر کیسه ۴۰۰ هزار تومان بود و این امر باعث افت شدید عملکرد محصول شد.
وی گفت: در خصوص قیمت شیر نیز طبق بخشنامه های دولتی قیمت خرید شیر از دامداریها را ۴۵۰۰ تومان اعلام کردند اما در نهایت در شهرستان سقز به قیمت ۳۵۰۰ تومان از دامداران خریداری نمودند که بعد از پیگیریهای متعدد پاسخ قانع کننده ای هنوز دریافت نکرده ایم.
وی افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز سال گذشته در حق کشاورزان کم لطفی کرد و با وجود تایید خسارت سرمازدگی در شهرستان سقز اما بعضی از مناطق را به دلایل نامعلوم تایید نکرد. پیگیر این موضوع هستیم که با توجه به چه معیارها و سنجشهایی سرمازدگی در بعضی مناطق تایید نشده در حالیکه کل شهرستان دارای یک دمای یکسان می باشد! به همبن دلیل امسال کشاورزان رغبتی به بیمه محصولات خود ندارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.