تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 - 7:45

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی بردسیر

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی بردسیر

کارخانه قند بردسیر را تعطیل کردند و کشاورزی را نابود و طلب کشاورزان را هم پرداخت نکردند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی بردسیر گفت: کارخانه قند بردسیر را تعطیل کردند و کشاورزی را نابود و طلب کشاورزان را هم پرداخت نکردند.
جمشید بهزادی گودری به دهقان نیوز گفت: تنها کارخانه قند استان کرمان که در شهرستان‌ بردسیر با زمینی به مساحت چند ده هکتار در حدود هشتاد سال پیش احداث شد که تنها کارخانه قند و تنها کارخانه صنعتی استان بود. این کارخانه در حدود هشتاد سال پیش اولین شهرک زیبا را برای مهندسان و کارکنان و کارگران با بهترین ساختار احداث کرد با اولین سینمای شهرستانی با مدارس زیبا و اولین زمین چمن ورزشی در آن زمان و داشتن بازارچه، حمام، پارک و خیابانهای بسیار زیبا که با چنارهایی که حالا دیگر هشتاد سال از عمرشان می گذرد و همه تاریخ معاصر صنعتی استان و تاریخ هشتاد ساله بردسیر را در دل خود جای داده بود و الان در حال فروش هستند. ای کاش این پروسه فروش زمین شکل نمی گرفت. این کارخانه تا سال ۱۳۸۵ نفس می کشید و با پرداخت نکردن به موقع پول کشاورزان و نبود مدیریت صحیح منجر به تعطیلی شد. از طریق این کارخانه هزار نفر مستقیم و پنجاه هزار نفر غیر مستقیم امرار معاش میکردند و اگر اغراق نباشد شاید نیمی از جمعیت استان به نوعی استفاده می‌بردند.
با پیدا شدن فولادها این کارخانه تنها قلب تپنده اقتصادی شهرستان بطور کل تعطیل شد و لازم به ذکر است که از سال ۸۵ کارخانه قند مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به کشاورزان بدهکار شد که به بهانه پرداخت بدهی کارگران و کشاورزان مبادرت به فروش زمین ها و مستغلات و ضایعات نمودند، اما دریغ از پرداخت یک ریال به کشاورزان در حالیکه به کارگران با پرداخت مبالغ خیلی زیادی آنها را بازنشسته کردن و تا همین امروز هنوز یک‌ریال به کشاورزان پرداخت نشده است.
ما کشاورزان خواستار رسیدگی و حسابرسی کارخانه قند هستیم که با توجه به فروش زمینها و مستغلات هنوز ریالی به ما پرداخت نشده است. پول کجا هزینه شده است؟
در حال حاضر فولادها تماما کشاورزی شهرستان را تعطیل کرده، شهرستانی که تولید غله استان، تولید شیر و لبنیات را پوشش میداد و بهترین کارخانه شیر را داشت، او هم تعطیل شده است. همچنین در کنار این مسئله دامپروی و باغداری هم‌ رو با افول است که در آینده نه چندان دور بطور کلی رو به نابودی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.