تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 خرداد 1399 - 8:18

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان

استاندار محترم به این مسئله ورود کنند و پیگیر موضوع شوند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: کشاورزان حقابه دار حوضه زاینده رود، شورای میراب ها و معتمدین شهرها، روستاها و مزارع شرق اصفهان در خصوص شبکه های آبیاری رودشت، آبشار و نکوآباد پیگیری ها و جلسات متعدد داشته اند و از استاندار اصفهان خواستار حمایت شده اند.

اسفندیار امینی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: کل اراضی آبخور حوضه زاینده رود که از ابتدای روستای چم طاق (مرز اصفهان و چهارمحال) شروع می‌شود و تا تالاب گاوخونی ادامه دارد حدود ۲۰۰ هزار هکتار است که قریب به ۵ هزار هکتار آن در فاصله روستاهای چم طاق تا نکوآباد در شهرستان‌های لنجان و مبارکه می‌باشد و از طریق انهار سنتی و پمپاژ، آب را از رودخانه برداشت می‌کنند و بقیه اراضی حوضه، که حدود ۱۹۵ هزار هکتار ست، از سه شبکه آبیاری نکوآباد و آبشار و مروان آب برداشت می‌کند.

وی افزود: آنچه بسیار خسارت زا و عامل خیلی مهمی در پرت و هدر رفت آب و ایجاد مشکل در آبرسانی به این سه شبکه، به ویژه در تابستان‌ها می باشد، اینست که حدود ۵ هزار هکتار اراضی، بیش از ۱۲۰ نقطه اتصال مستقیم به رودخانه دارند و به صورت نهر سنتی یا پمپاژ می باشد (به غیر از چاه های حریمی) و بندها و موانع بزرگی نیز در بستر رودخانه ایجاد کرده اند و عملا هیچ کنترلی روی این برداشت ها وجود ندارد. ولی بقیه اراضی حوضه که حدود ۱۹۵ هزار هکتار است، فقط سه نقطه اتصال به رودخانه، در محل‌های نکواباد آبشار و مروان دارد.

وی افزود: متاسفانه در سکوت کامل مسئولین، این روند خسارت بار همچنان ادامه دارد و مطابق آماری که همه ساله شرکت محترم آب منطقه‌ای اعلام می‌کند در بعضی سالها بیش از ۲۵ متر مکعب در ثانیه آب در این محدوده برداشت مستقیم و یا غیر مستقیم می شود در صورتی که اگر شبکه آبیاری و ساماندهی رودخانه، در این محدوده نیز مانند سایر مناطق انجام شده بود، با حجم آبی قریب به ۴ مترمکعب در ثانیه، کل کشاورزی این محدوده ۵ هزار هکتاری، اعم از غله و صیفی آبیاری می شد و نه تنها هیچ‌گونه پرت و هدررفتی در این مناطق نبود بلکه چندین مترمکعب در ثانیه زایش و شورابه و زه آب هم وارد رودخانه می‌شد که برای آبیاری جریان دائمی آب در رودخانه و حفظ محیط زیست و تامین آب تالاب گاوخونی و آبیاری اراضی این شبکه ها، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی گفت: سالهاست که در مصوبات اعلام شده و سخنرانی ها و وعده های مسئولین گفته شده است که شبکه‌های آبیاری چم آسمان تا نکوآباد و همچنین بالادست آن و ساماندهی این مناطق انجام خواهد شد ولی علیرغم تاثیر بسیار مثبت آن بر رودخانه و روند توزیع آب، هیچگونه اقدامی هنوز انجام نشده است. استاندار محترم به این مسئله ورود کنند و پیگیر موضوع شوند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان متن بیانیه شورای میراب ها و معتمدین شهرستان اصفهان را به شرح زیر اعلام کرد:

۱-یک ضرب‌العجل ۱۰ روزه به فرماندار و دیگر مسئولین داده شود تا نسبت به برگزاری جلسات و حل مشکلاتی که قول آن را داده بودند عمل کنند.

۲- با اعلام شورای میراب ها، صنف کشاورزی نسبت به ارسال پیامک برای حضور کشاورزان اقدام نماید.

۳- صنف کشاورزی پیگیری نماید تا از هر طریق ممکن نسبت به جلوگیری از حضور دلالان زمین خوار که زمین های زراعی را به باغات و ویلا تبدیل می کنند، اقدام کنند.

۴- صنف کشاورزی پیگیری نماید تا لوله گذاری های جدید فولاد مبارکه و ذوب آهن و سایر مشکلات مربوط به ساماندهی رودخانه حل گردد و نتیجه را به شورای میراب ها اعلام نماید.

۵- به هر طریق و با هر هزینه ای نظارت صنف کشاورزی و کشاورزان بر کارهای رودخانه زاینده رود ادامه یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.