تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 4:20

گفتگو با دبیر اتاق اصناف کشاورزی بردسير

گفتگو با دبیر اتاق اصناف کشاورزی بردسير
طوری برنامه ریزی شود که کشاورزان از حمایت بیشتری برخوردار شوند

دبیر اتاق اصناف کشاورزی بردسير گفت: کشاورزی شهرستان بردسیر بیشترین ضرر و زیان را از آلایندگی فولادها و کمبود آب برای کشاورزی می برد در حالیکه شهرستان بردسیر تامین کننده نیمی از آب شرب دو شهرستان کرمان و رفسنجان است. بدون مدیریت دبی آب خروجی که همین مقدار آب خروجی از بردسیر برای آبیاری باغچه و شستشوی خودروها و دیگر مسائل به غیر از شرب استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌شود آب که مایه حیات است و فردای ایران را دچار مشکل بی آبی می کند و جنگ آینده بر سر آب است به میزانی برداشت شود که سالانه جایگزین شود.
جمشید بهزادی گودري به دهقان نیوز گفت: مدیران باید برنامه هایی برای آب انتقالی به کرمان و رفسنجان که صرفا برای شرب باشد را پی ریزی کنند. حتی اگر هزینه زیادی مشمول این فرایند شود نیز منطقی ست. به آینده بی آبی بنگرید که هیچ راهی جز مهاجرت در آن نیست.
وی گفت: اختصاص دادن بودجه در سال کشاورزی پیش رو که هرچه سریع تر همه اراضی با آبیاری بارانی و باغات بصورت قطره ای آبیاری شوند. برای حفظ منابع باقیمانده برای آب‌های زیر زمینی باید برنامه ریزی دقیقی شود. کشاورزی شهرستان بردسیر که تقربیا میشه گفت یک سوم گندم مصرفی استان را تهیه می کرد و در زمینه باغات بهترین تولید سیب، گلابی، گیلاس، پسته و محصولاتی نظیر عدس، نخود، ذرت علوفه ای و دیگر محصولات علوفه ای در بخش گلرز و نگار و لاله زار و کوه گنج به فور کشت می شد که به شهرستانها و استان‌های مجاور فرستاده و نیز صادر می شد. در دامپروری نیز در تولید گوشت و لبنیات زبان زد خاص و عام بود و کارخانه تولید قندش که قلب تپنده شهر بود که از سال ۸۵ تعطیل شده و همچنان ۱/۵ میلیارد بدهی کشاورزان در هاله ای از ابهام است. امروز اکثر روستاها که این تولیدات را داشتن خالی از سکنه شدند و روز به روز شهرها به واسطه مهاجرت کشاورزان بزرگتر می شوند‌.

وی افزود: به گونه ای باید عمل شود که چرخه مهاجرت برعکس شود این محقق نخواهد شد مگر استفاده بهینه از آب های زیز زمینی متاسفانه هرگز به‌دقت روی استفاده از منابع آبی برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه صورت نگرفته، اگر ما میراث خوبی به لحاظ منابع آبی برجای نمی گذاریم حداقل میراث دار خوبی باشیم.
وی به دهقان نیوز گفت: مطلبی که در مورد اتاق اصناف کشاورزی حائز اهمیت است که باید بیشتر روی عملکردش برنامه ریزی شود و چشم انداز دقیقی را دید، اتاق اصناف کشاورزی باید با دقت و برنامه ریزی دقیقی وارد بر فرایند رسیدگی بر معضلات و مشکلات کشاورزی هر منطقه و ارائه یک مرکز در جهت استفاده و رفع مشکلات کشاورزان برآید. برای مثال هم و غم را روی استفاده بهینه از آبهای زیر زمینی بگذارند که کجاها خشکسالی جدی است، راه حلش چیست، چقدر روستا خالی از سکنه شداند و چرا ! – طوری برنامه ریزی شود که کشاورزان از حمایت بیشتری برخوردار شوند و کودها و ریز مغزیها بطور یکسان با قیمتی مناسبی با سوبسید دولت به دست کشاورزان برسد. برای مناطقی که کشاورزی مقرون بصرفه نیست آب استفاده نشود. و حتی مزراعی که درآمد اندکی دارند با آموزش به کشاورزان در آن کشاورزی شود. گلخانه های هیدروپونیک و معمولی را جایگزین کنند واقعا در بعضی مناطق اصلا کشاورزی خرجش به دخلش نمی ارزد، اینها و دیگر مسائل و مشکلات سد راه کشاورزی را دنبال کند.

 

گفتگو از: احسان حاصلفروش

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.