کد خبر : 21771
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1395 - 10:12

کشاورز قبل از کشت باید قیمت محصول را بداند / وزارت جهاد درباره قیمت تضمینی از نظام صنفی نظر نخواست / قیمت گندم طبق آنالیز نظام صنفی؛ ۱۵۲۷ تومان

در حالی که باید قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تا پایان شهریور اعلام شود اما تاکنون قیمت اعلام نشده است.

دهقان نیوز / رییس نظام صنفی کشاورزی کشور در گفتگو با دهقان نیوز گفت: در حالی که باید قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تا پایان شهریور اعلام شود اما تاکنون قیمت اعلام نشده است.

 محمد شفیع ملک زاده با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی موظف است قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بویژه محصولات استراتژیک مانند گندم را قبل از کشت اعلام کند گفت: با پیگیری هایی که نظام صنفی کشاورزی کرد گمان می کردیم وزارت جهاد کشاورزی کوتاهی کرده و مقصر است ولی طی روزهای اخیر متوجه شدیم که وزارت جهاد کشاورزی ظاهرا ۲ ماه پیش قیمت پیشنهادی خود را به دولت و شورای عالی اقتصاد اعلام کرده است ولی بدلایل نامعلومی شورای عالی اقتصاد، قیمت را اعلام نمی کند.

وی با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عدم نظرخواهی از نظام صنفی کشاورزی برای اعلام قیمت تضمینی گفت: قاعدتا باید نظام صنفی کشاورزی در تعیین قیمت تضمینی نقش داشته باشد و در کنار جهاد کشاورزی باشد اما متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی نه تنها از نظام صنفی نظر نخواست بلکه قیمت پیشنهادی را هم به ما اعلام نمی کند.

وی افزود: انتظار داشتیم وزارت جهاد کشاورزی در خصوص پیشنهاد قیمت تضمینی محصولات با نظام صنفی کشاورزی هماهنگ باشد و حداقل از ما در جلسات مربوطه دعوت می کرد.

ملک زاده گفت: نظام صنفی کشاورزی قیمت تضمینی اکثر محصولات کشاورزی را با توجه به تورم و گرانی نهاده ها آنالیز کرده و در اختیار دارد.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور با اشاره به اینکه بر اساس آنالیزهای انجام شده از سوی نظام صنفی، باید قیمت محصول افزایش داشته باشد گفت: طبق آنالیزی که در کارگروه نظام صنفی کشاورزی و با دعوت از کارشناسان جهاد کشاورزی انجام داده ایم قیمت هر کیلو گندم در سال زراعی جدید باید حداقل ۱۵۲۷ تومان باشد تا کشاورز ضرر نکرده باشد.

ملک زاده افزود: انتظار داریم حداقل با توجه به تورم  و گران شدن نهاده ها و هزینه های جانبی  شاهد افزایش بحق قیمت خرید تضمینی گندم باشیم.

وی با اشاره به گران شدن نهاده های کشاورزی گفت: برای نمونه قیمت کود شیمیایی ۱۲-۱۰ درصد افزایش داشت.

وی گفت: کشاورز این حق را دارد که قبل از کشت، حداقل قیمت محصولش را بداند و با برنامه ریزی صحیح و مقایسه هزینه تولید و قیمت فروش محصولات خود تصمیم به کاشت محصولی نماید که برایش مقرون باشد.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور با ابراز خرسندی از شکستن رکورد تولید گندم در سالجاری گفت: اگر بناست این میزان تولید در سال آینده هم تکرار شود باید به تهیه و توزیع به موقع نهاده های کشاورزی مناسب و با کیفیت توجه شود تا کشاورز مشکلی بابت تامین نهاده مناسب نداشته باشد.

ملک زاده گفت: بعضا در سال زراعی گذشته کودهایی شیمیایی نامناسب و تقلبی به کشاورزان فروخته شد که در بین مزارع مشاهده شد که اصلا به درد کشاورز نخورد چرا که عناصر غذایی پایینی داشت و حتی در جاهایی مشاهده شد که در درون کیسه های کود مقداری سنگ و ماسه بود.

وی افزود: برخی سموم هم کیفیت لازم را نداشته و نه تنها کارآیی نداشتند بلکه خساراتی را هم به گیاهان و درختان وارد کردند یا بعنوان مثال برخی علفکش ها بجای اینکه علفهای هرز را از بین ببرند متاسفانه باعث شادابی علفهای هرز می شدند انگار که کود و مواد ریز مغذی به آنها داده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.