کد خبر : 26853
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آذر 1395 - 23:19

کشاورزی طبس ؛ ظرفیت ها و مشکلات / مسعودرضا بندگی

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی طبس با ارسال مطلبی به دهقان نیوز با تشریح پتانسیل بخش کشاورزی و دامپروری در این شهرستان به بیان مشکلات کشاورزان و دامپروران طبسی پرداخت.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی طبس با ارسال مطلبی به دهقان نیوز با تشریح پتانسیل بخش کشاورزی و دامپروری در این شهرستان به بیان مشکلات کشاورزان و دامپروران طبسی پرداخت.

در این مظلب آمده است:

 

شهرستان طبس یکی از مناطق استثنایی کشور بوده که به لحاظ شرایط جوی امکان استحصال و تولید بیشتر محصولات در آن امکانپذیر است به همین دلیل سیستم کشاورزی در طبس در تمام طول سال فعال است.

برخورداری از شریان های حیاتی آب نهرین؛ قنات؛ چشمه و چاه موتورها، طبس را به قطب کشاورزی منطقه تبدیل کرده و کیفیت محصولات باغی و زراعی آن شهرت جهانی پیدا کرده است.

در طبس انواع خرما؛ زیتون، انار، انجیر، گردو، زرشک؛ فلفل سیاه؛ سیب، انگور، به، توت، شاه توت؛ گوجه سبز، هلو، آلو، زردآلو، شفت آلو، آلوچه، آلو، آلبالو، پرتقال، لیموترش؛ نارنگی، نارنج، بالنگ؛ گریپ فروت؛ گلابی، خرمالو، سیب‌زمینی، خربزه؛ خیار، کرفس، گوجه فرنگی؛ زعفران؛ سیر و برنج از جمله محصولات این شهرستان است.

حال شهرستان طبس با این پتانسیل فوق العاده خدادادی ۱۸ سال است که با فاجعه خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و مردمان سخت کوش طبسی چه آنهایی که دستی بر آتش داشته و به شغل مقدس کشاورزی و دامپروری مشغولند و چه آنانی که به شغل دیگری در اینجا ساکنند حال و روز خوش چند سال قبل را ندارند زیرا با توجه به فاجعه خشکسالی ها بیشتر از اینکه به فکر خود باشند نگران آینده حیات اشجار بوده که همواره بستگی دارد به حیات طبس.

کشاورزان و دامداران طبس از مسئولین امر خصوصا استاندار محترم، معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان که از دغدغه های اصلی شان همواره بحث صنعت کشاورزی بوده و هست خواستار پیگیری مشکلات خود هستند.

نظام صنفی کشاورزی منابع طبیعی شهرستان طبس در این خصوص پیشنهادهایی دارد:

با توجه به اینکه نزدیک به هفت هزار بهره بردار بخش کشاورزی شهرستان از این راه درآمد داشته و ارتزاق می کنند و همانطور که مستحضرید و در بالا هم ذکر گردید فاجعه خشکسالی ها؛ نفسهایشان را به شماره انداخته، جناب فرماندار این حقیر به نمایندگی از جانب بهره برداران بخش کشاورزی و دامپروری از حضرتعالی تقاضا دارم که برای برون رفت از این معضل پیشنهادهایی که در ذیل می آید و تقریبا چاره ساز است را بررسی فرمایید تا انشاالله به لطف حضرت حق  و تدبیر دولتمردان دولت تدبیر و امید خصوصا در استان استاندار محترم و درایت حضرتعالی در شهرستان، نگرانی خیل عظیم کشاورزان و دامداران برطرف گردد.

پیشنهادات در دو بخش کشاورزی و دامپروری عرض می شود:

ابتدا بخش کشاورزی که شرایط فوق العاده ای بر آن حکم فرماست به شرح ذیل می باشد:

  1. بخشش سود و دیرکرد وامهای کشاورزان و دامداران
  2. اجرای آبیاری نوین روز دنیا از صفر تا صد توسط دولت محترم
  3. اجرای طرح الگوی کشت در سطح مزارع شهرستان
  4. اجرای خط سه انتقال آب نهرین طبس که طرح آن مطالعه و نوشته شده است و با توجه به بحرانی شدن بارندگی و بی آب شدن سد نهرین
  5. اجرای تسطیح اراضی

و اما پیشنهادات بخش دامپروری:

دولت محترم بخش دامپروری شهرستان طبس را باید به طور خاص و ویژه ببیند چون شرایطی بس نابسامان دارد. اگر دولت محترم در این خصوص توجهی ویژه و سریع نداشته باشد خیلی زود دامداران طبسی هم مانند شهرنشینان، مصرف کننده خواهند شد.

  1. اعطای وام کم بهره و مدت دار برای اصلاح نژاد دام سبک با توجه به اینکه مدت ده سال است که نژادی بز پر شیر و ضریب گوشتی بالا به نام سانن به شهرستان وارد شده و خوشبختانه سازگاری خوبی هم دارد. اگر این طرح اجرایی شود قطعا با توجه به فقر بسیار شدید مراتع شهرستان، این طرح کمک شایانی به سبز شدن مراتع خواهد کرد.
  2. خرید دام مازاد دامداران توسط سازمان گوشت
  3. ادامه توزیع علوفه یارانه دار و مدت دار

در پایان دعای خیل کشاورزان و دامداران طبسی بدرقه راه خدمتگزاران صدیق دولت محترم تدبیر و امید می باشد

 

 مسعودرضا بندگی – دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی طبس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.