کد خبر : 41771
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 - 11:28

کشاورزی حال خوبی ندارد / دولت به کمک کشاورزان بیاید / بانکها هوای کشاورزان را ندارند

دولت کشاورزان را تنها گذاشته است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: کشاورزی کشور حال و اوضاع خوبی ندارد و دولت هم کشاورزان را تنها گذاشته است.

علی کُردی در گفتگو با دهقان نیوز در تشریح وضعیت این روزهای کشاورزی کشور گفت: نوسانات نرخ ارز در ماههای اخیر لطمات زیادی به کشاورزان وارد کرده است و باعث شده قیمت تمام شده تولیدات کشاورزی افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی افزود: در چنین شرایطی که شاهد نوسانات ارزی هستیم کشاورزان مجبورند سرمایه بیشتری را در تولید بکار گیرند و همین موضوع باعث نگرانی کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی شده است.

وی گفت: افزایش هزینه های تولید باعث شده تا کشاورزان برای مراحل کاشت، داشت و برداشت خود چند برابر سالهای گذشته هزینه کنند این در حالی است که کشاورزان نقدینگی ندارند و مطالبات آنها با تاخیر پرداخت می شود و از طرفی بانکها هم هوای کشاورزان را ندارند.

نماینده شمال لرستان در شورای مرکزی خانه کشاورز با انتقاد از نرخ پایین خرید تضمینی گندم گفت: نرخ خرید گندم قبل از افزایش نرخ ارز اعلام شد که اصلا منطقی نیست. کشاورزان پس از افزایش نرخ ارز مجبور شدند نهاده های کشاورزی را با قیمت گران خریداری کنند و این در حالی است که نرخ خرید تضمینی گندم همانند نرخ پارسال ۱۳۰۰ تومان اعلام شد که اصلا متناسب با نرخ تورم نیست. قیمت خرید تضمینی گندم باید حداقل کیلویی ۳۲۰۰ تومان باشد تا کشاورز انگیزه لازم برای تولید داشته باشد و معتقدیم کمتر از این قیمت برای کشاورز صرفه اقتصادی خوبی ندارد.

علی کُردی گفت: اگر قرار باشد دولت با ارز ۶ هزار تومانی گندم وارد کشور کند مطمئن باشید کمتر از کیلویی ۳۵۰۰ تومان پای دولت تمام نخواهد شد پس بهتر است دولت محترم در سال حمایت از کالای ایرانی، محصول گندم را با قیمت منطقی و متناسب با تورم و هزینه های تولید از کشاورزان خریداری کند تا شاهد رونق بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید گندم باشیم. البته این حمایت محدود به فقط گندم نیست بلکه محصولاتی مانند جو، حبوبات، صیفی جات و  … هم چنین وضعیتی دارند و ضرورت دارد دولت نه تنها در این زمینه سرمایه گذاری کند بلکه در خرید محصولات کشاورزی ورود کند و کشاورزان را تنها نگذارد.

وی گفت: اگر دولت محترم تلاش می کرد ثبات اقتصادی سالم ایجاد شود و نوسانات ارزی را هم کنترل می کرد این همه مشکل در بخش کشاورزی نداشتیم. دولت باید هزینه این مشکلات در بخش کشاورزی را بپردازد و از طرفی مردم هم نباید ضرر کنند.

رییس نظام صنفی کشاورزی بروجرد به دهقان نیوز گفت: هم اکنون اکثر کشاورزان برای پرداخت بدهی های معوق خود با مشکل روبرو هستند بنابراین دولت باید به کمک کشاورزان بیاید و سود و دیرکرد جرایم بانکی تسهیلات کشاورزی را مشمول بخشودگی قرار دهد تا کشاورزان بیش از این ضرر نکنند و بدهکار بانک نباشند.

علی کُردی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه دولت در خصوص هدفمندی یارانه ها به تعهدات خود نسبت به تولیدکنندگان عمل نکرد گفت: قرار بود دولت ۳۰ درصد از محل درآمد هدفمندی یارانه ها را به بخش تولید پرداخت کند اما این موضوع در عمل روی کاغذ مانده است و اجرایی نشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مهندس خوش قلب چهارشنبه , ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶

باسلام ضمن تشکر از دهقان نیوز و تشکر از مهندس علی کردی بخاطر تخصصی بودن مطالبشان همچنین بخاطر شجاعت در گفتار برای حمایت از کشاورزان زحمتکش ایزان عزیز بنده هم همه موارد اشاره شده را تایید و حمایت میکنم.

امین ساکی چهارشنبه , ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶

با سلام و تشکر از سایت وزین دهقان نیوز و تشکر فراوان از مهندس کردی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز که انصافا یکی از رهبران صادق بخش کشاورزی و تولید هستند
ما کشاورزان ایران عزیز امروز حال و روز خوشی نداریم و آقای کردی به حق مطالب ارزشمندی گفته اند و بسیار کارشناسانه و تخصصی فرمودند مانیز ضمن اعلام حمایت از نظرات ایشان از دولت و مجلس میخواهیم به تولیدکنندگان و کشاورزان بصورت جدی بپردازند و حمایت واقعی کنند چون دیگر وقت کوتاهی نیست . دولت باید همه بدهی های کشاورزان و تولیدکنندگان را بخشیده وبرای شکوفایی اقتصاد کشورمان با دنیا تعامل کند البته با حفظ حقوق کشورمان