کد خبر : 45365
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آبان 1397 - 9:06

کشاورزی بدون استفاده از مکانیزاسیون پایدار نیست

توسعه مکانیزه یکی از محورهای اصلی افزایش بهره وری است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه مکانیزه یکی از محورهای اصلی افزایش بهره وری است گفت: کشاورزی بدون استفاده از سیستم های مکانیزاسیون پایدار نیست.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا محمود حجتی در حاشیه بازدید از شرکت تام اروند ماشین، شعبه تراکتورسازی فردوس در جمع خبرنگاران افزود: مکانیزاسیون چه در زمینه خاک ورزی و چه مسائل مربوط به کاشت، داشت و برداشت همه جا مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: بدون ابزار، ادوات، ماشین آلات و سایر تجهیزات، کشاورزی نمی تواند روی پای خود بایستد یا توسعه یابد.
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در دولت یازدهم مکانیزمی در حوزه وزارت، بانک کشاورزی و واحد های تولیدی ادوات کشاورزی و خود کشاورزان به عنوان چهار ضلع طراحی شده است.
وی ادامه داد: در این طرح کشاورز بر اساس شناخت و آموزش هایی که دیده اعلام نیاز می کند و در نهایت به بانک معرفی می شود بانک نیز بجای پول، حواله ماشین آلات در اختیار وی قرار می دهد.
حجتی اظهار داشت: در پنج سال گذشته این شیوه عملیاتی شده و تاکنون در این زمینه ۶ هزار میلیارد تومان خط اعتباری به صورت حواله پرداخت شده است.
وی افزود: هر سال این حواله مجدد شارژ و اعتبار در اختیار کشاورز قرار می گیرد این باعث می شود تقاضای موثر همیشه در ارتباط با ماشین آلات در واحدهای تولیدی وجود داشته و از طرفی کشاورز نیز به تجهیزات مورد نیاز خود برسد.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به قنات بلده فردوس اشاره کرد و گفت: مقرر شد با همکاری کشاورزان و نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی، مطالعات جامع برای افزایش راندمان آب قنات بلده انجام شود تا آب را از مظهر قنات با لوله گذاری به مزارع نزدیکتر کنیم.
وی افزود: کشاورزی شهرستان فردوس به خاطر مشکلات خشکسالی ها، سرمازدگی و آفات در این سالها آسیب هایی دیده است اما با توجه به توانمندی و تجربه و آمادگی کشاورزان این مشکلات را پشت سر خواهند گذاشت.
حجتی با بیان اینکه تولید عمده کشاورزان فردوس محصول انار است، افزود: راندمان آب قنات بلده متاسفانه به خاطر مسائلی، بسیار پایین و حدود ۲۰ درصد است.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید باغات شهرستان فردوس از حالت سنتی خارج شود و با شیوه آبیاری تحت فشار کشاورزی کنندوزیر جهاد کشاورزی ظهر روز گذشته (جمعه) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش کشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و به همراه هیاتی از مدیران ارشد این وزارتخانه مورد استقبال معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.
وی پس از ورود به بیرجند از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بازدید کرد که یک هکتار سطح زیرکشت گل رز به روش هیدروپونیک دارد و در این گلخانه، گل رز هلندی در ۱۵ رقم و ۱۰ رنگ کشت می شود.
حجتی همچنین ضمن بازدید از مجتمع کشت و صنعت سربیشه به منظور افتتاح آبیاری زیرسطحی ۷۲ هکتاری اسماعیل آباد به شهرستان نهبندان سفر کرد.
بازدید از مزرعه خارشتر شرکت پیوند خاوران به عنوان نخستین مزرعه الگویی در سطح کشور در شهرستان قاینات، بازدید از کارخانه تروند زعفران، افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار شرکت سهامی زراعی اسلام آباد قاین و بازدید از شرکت سهامی زراعی خضری از جمله برنامه های وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی بود.
محمود حجتی همچنین با سفر به شهرستان های فردوس و بشرویه به ترتیب از قنات بلده و پروژه های آبخیزداری صندوق توسعه ملی بازدید کرد.
افتتاح همزمان پروژه تجهیز و نوسازی اراضی در سطح ۸۰۰ هکتار و بازدید از کارخانه سبزی خشک کنی و تولید عرق های اکسیر طبس از برنامه های آخرین روز سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان خراسان جنوبی خواهد بود.
خراسان جنوبی ۱۴۹ هزار و ۱۳۰ هکتار اراضی زراعی و باغی زیر کشت آبی و دیم دارد. از مهمترین محصولات این استان مرزی و کویری می توان به زرشک، زعفران، عناب، پنبه، پسته، بادام و گل نرگس اشاره کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.