کد خبر : 573
تاریخ انتشار : جمعه 8 آبان 1394 - 16:29

کشاورزی ایران در هفته ای که گذشت

دهقان نیوز / در هفته اول آبان ماه سال جاری اتفاق‌های خوبی در حوزه کشاورزی کشور رخ داد که در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود.

دهقان نیوز / در هفته اول آبان ماه سال جاری اتفاق‌های خوبی در حوزه کشاورزی کشور رخ داد که در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود.

در هفته اول آبان اتفاق‌های خوبی در حوزه کشاورزی رخ داد که می‌توان به افزایش بیمه اجتماعی عشایری به ۸۰ هزار خانوار، اختصاص ۲۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای طرح‌های گلخانه ای و همچنین افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اشاره کرد.

به گزارش تحریریه دهقان نیوز، در هفته گذشته رییس سازمان امور عشایر ایران، از افزایش بیمه اجتماعی عشایر به ۸۰ هزار خانوار عشایری خبر داد.

کرمعلی قندالی با اشاره به این که در کشور ۵۳ هزار خانوار عشایری زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند، گفت: درصدد هستیم بیمه اجتماعی عشایر را تا پایان سال به ۸۰ هزار خانوار برسانیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: زنجیره تولید گوشت قرمز در جامعه عشایری از سه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شده است.

وی اعلام کرد: تاکنون ۷۰۰ هزار رأس دام در کشور پرواربندی شده‌اند که از سال بعد پرواربندی دام در مازندران نیز اجرایی می‌شود.

همچنین در هفته گذشته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص ۲۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای ۱۸۰۰ طرح گلخانه ای خبرداد.

محمدعلی طهماسبی بیان کرد: حدود یک هزار و ۸۰۰ طرح گلخانه ای در سال جاری برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده و وسعت این گلخانه‌ها یک هزار و ۶۰۰ هکتار است.

همچنین وی مبلغ تسهیلات اجرای این طرح را دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد که از طریق صندوق توسعه ملی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: این تسهیلات بر اساس طرح‌های ارائه شده برای مناطق محروم با سود ۱۰ درصد و مناطق برخوردار با سود ۱۴ درصد پرداخت می‌شود.

طهماسبی اظهار داشت: وسعت گلخانه‌های موجود در کشور را نزدیک به ۱۰ هزار هکتار است و دو هزار هکتار از آن‌ها سنتی (ساخته شده با چوب) و بیش از چهار هزار هکتار نیازمند بازسازی هستند.

در آخر هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی طی سفر خود به استان فارس خبرهای خوبی عنوان کرد: امسال قیمت خرید تضمینی گندم افزایش می‌یابد.

به گفته حجتی امسال قیمت تضمینی گندم بیش از سال گذشته نرخ گذاری می‌شود تا کشاورزانی که در تامین نان کشور اثرگذار هستند، متضرر نشوند.

وزیر جهادکشاورزی افزود: قبلاً دولت در تعیین نرخ محصول‌های کشاورزی تصمیم گیرنده بود اما این مهم به شورای اقتصاد واگذار شده است و قیمت تضمینی محصول‌های کشاورزی؛ به ویژه گندم در نشست آینده شورای اقتصاد اعلام خواهد شد.

همچنین محمود حجتی از سامانه کارت هوشمند شیر رونمایی کرد. این سامانه با هدف دسترسی به آمار و اطلاعات پیرامون دامداری‌ها، میزان تولید شیر، آمار دام‌های استان جهت برنامه ریزی و اجرای طرح‌های مختلف و به منظور بهره مندی دامداران، تولیدکنندگان شیر و مراکز جمع آوری شیر طراحی شده است.

از این سامانه برای تخصیص عادلانه یارانه شیر و نهاده‌ها به گاوداران، تقسیم بهتر نهاده‌ها، مکانیزه شدن سیکل پرداخت‌ها و جلوگیری از بروکراسی اداری و مکانیزه نمودن امور گاوداری‌ها استفاده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از اختصاص ۲۸ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در دولت یازدهم خبر داد.

وی اعلام کرد: طی دو سال گذشته ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار مکانیزاسیون کشاورزی در کشور جذب شده که در ارتقای کشاورزی و مدیریت منابع اثرگذار بوده است.

حجتی تصریح کرد: با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی، واحدهای بسته بندی و سردخانه می‌توان در جهت افزایش ارزش افزوده محصولات گام اساسی برداشت.

وی افزود: احداث سردخانه و گلخانه تغییر کاربری به حساب نمی‌آید و باید مجوزهای لازم به متقاضیان داده شود تا این ابزار مهم در توسعه کشاورزی به کار گرفته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.