کد خبر : 978
تاریخ انتشار : شنبه 14 آذر 1394 - 13:42

کشاورزی الگوی کشت می خواهد / هزینه تولید برای کشاورز جبران نمی شود

دهقان نیوز / تا زمانی که یک قانون الگوی کشت و آمایش سرزمین‌ها تدوین نشود و این ابلاغیه پشتوانه و اجبارهای لازم الاجرا را نداشته باشد، ما همواره با مشکلات ذکر شده روبرو خواهیم بود.

دهقان نیوز / تا زمانی که یک قانون الگوی کشت و آمایش سرزمین‌ها تدوین نشود و این ابلاغیه پشتوانه و اجبارهای لازم الاجرا را نداشته باشد، ما همواره با مشکلات ذکر شده روبرو خواهیم بود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران معتقد است که تولید کشاورزی نیازمند یک الگوی کشت و پشتوانه لازم برای عملیاتی شدن آن است.

مجتبی شادلو مشکلات پیش آمده برای کشاورزان سیب زمینی کار، هندوانه کار، پیازکار و غیره را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: در این زمینه ما هم مشکل قانونی داریم و هم باورها و اعتقادات‌مان در حد یک گفتمان است و عملیاتی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال در شروع سال زراعی ۹۳ -۹۴ وزارت جهاد کشاورزی بیانیه ای صادر و بر  تعدیل کشت هندوانه تاکید کرد، ادامه داد: اما ما شاهد بودیم که تولید این محصول از مدت‌های مشابه سال‌های قبل به مراتب فراتر رفت و در نهایت طی دوره ای بیش از ۶ ماه، نرخ فروش این صیفی، هزینه تمام شده تولید که هیچ، حتی کرایه حمل آن را نیز پاسخگو نبود.

شادلو درباره علت این مساله اضافه کرد: شاید چون بسیاری فکر کردند با این دستور وزارت جهاد حتما هندوانه یک محصول اقتصادی خواهد بود و درآمد قابل توجهی از کشت آن حاصل می شود که این نشان از آن دارد که ما هنوز به باور قطعی در این زمینه نرسیدیم و گاهی مصلحت‌ها و صلاحدیدها حتی قانون را هم زیرپا می گذارد یا توجیه می کند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: مسلما تا زمانی که یک قانون الگوی کشت و آمایش سرزمین‌ها تدوین نشود و این ابلاغیه پشتوانه و اجبارهای لازم الاجرا را نداشته باشد، ما همواره با مشکلات ذکر شده روبرو خواهیم بود.

 

شادلو با بیان اینکه چرا نباید تولید برخی محصولات را تعدیل و در برخی کشت‌ها تناسب ایجاد کنیم، افزود: متاسفانه سالیان متوالی است که ما با این مشکلات مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه تنها راهکار این موضوع، تعریف الگوی کشت است، گفت: برای اجرایی و عملیاتی شدن این الگو باید قانون و مسائل فرهنگی هم کنار آن تعریف شوند، ضمن اینکه در چنین شرایطی انتظاراتی هم پیش می آید. به عنوان مثال، کشاورزان می گویند اگر اعلام می‌کنید باید این کشت را انجام دهیم، شما هم باید همه مسائل آن را هم گردن بگیرید، ما این کشت را انجام می دهیم، عواقب، عوارض، بیماری ها و بازار محصولات تولیدی باید توسط مسئولان کنترل شود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران همچنین گرانی قیمت گوجه فرنگی را در هفته های اخیر مورد اشاره قرار داد و گفت: همیشه در این فصل از سال، محدود زمانی به خاطر اینکه کشت مناطق سردسیری به مناطق گرمسیری انتقال پیدا می کند و وقفه کوتاهی در تولید ایجاد می شود، این مساله پیش می آید.

شادلو با تاکید بر اینکه باید همه به تعدیل این فضا کمک کنیم و اجازه ندهیم شرایط بازار تندتر شود، افزود: یادمان نرود از دی ماه سال  گذشته تا حدود یک ماه قبل، گوجه فرنگی هم جزو محصولاتی بوده که نرخ فروش آن حتی پاسخگوی هزینه تمام شده تولیدش نبوده است.

وی اضافه کرد: در دی و بهمن ماه سال قبل، در اوج سرما ما شاهد افت شدید قیمت این محصول بودیم به گونه ای که راهکارها و تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی باعث شد گوجه فرنگی را سر مزرعه به جای ۵۰ تومان، ۲۰۰ تومان از کشاورزان بخرند که این ۲۰۰ تومان هم هیچ هزینه‌ای را برای گوجه کاران جبران نکرد.

شادلو تصریح کرد: الان زمانی است  که باید پرسید چرا تولید پیاز این همه اضافه است و چرا نباید حتی هزینه تولید آن برای کشاورز جبران شود؟ باید جواب این سئوال را الان بدهیم تا سال آینده نگوییم چرا پیاز کم شده است؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.