کد خبر : 46534
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 آذر 1397 - 13:15

کشاورزان کارت سوخت می گیرند

دست اندرکاران به فکر تهیه کارت سوخت برای کشاورزان باشند.

از دست اندرکاران خواسته ایم به فکر تهیه کارت سوخت برای کشاورزان باشند؛ البته به تازگی از طریق ثبت نام قرار است کارت بانکی به عنوان کارت سوخت برای تامین سوخت کشاورزان تعریف شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: هشت درصد سوخت کشور در بخش کشاورزی استفاده می شود که حدود چهار درصد از این میزان در بخش مکانیزاسیون و ماشین آلات است، بنابراین نه تنها قاچاق سوخت در این بخش صفر است بلکه کشاورزان سوخت خود را از سایر بازارها تامین می کنند.

به گزارش ایرنا، «کامبیز عباسی» در نشست خبری دستاوردهای مکانیزاسیون و راهکارهای مقابله با تحریم که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: در بخش سوخت نیازمند حمایت بیشتر وزارت نفت هستیم.
وی ادامه داد: در هفت سال اخیر همواره از دست اندرکاران خواسته ایم به فکر تهیه کارت سوخت برای کشاورزان باشند؛ البته به تازگی از طریق ثبت نام قرار است کارت بانکی به عنوان کارت سوخت برای تامین سوخت کشاورزان تعریف شود.
عباسی گفت: پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی از اقدامات خوبی است که انجام شده و در مقایسه با سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.
وی افزود: برای نمونه در سال ۱۳۹۱ حدود چهار هزار دستگاه کشاورزی شماره گذاری شده بود و هم اکنون این میزان به ۴۰ هزار دستگاه رسیده است.
به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، بیمه ماشین های کشاورزی از دیگر دغدغه های کشاورزان بود که ۳۰ درصد تخفیف داده شده و این موضوع موجب تسریع روند شماره گذاری این دستگاه ها شده است.
عباسی افزود: امیدواریم مساله معاینه فنی ماشین آلات کشاورزی به عنوان مانع دیگر پلاک گذاری نیز مرتفع شود زیرا در حالی که مکانیزاسیون کشاورزی تاثیری در آلودگی هوا ندارند اما شرط لازم برای شماره گذاری است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: استانداردسازی یکی از تکالیف و وظایف ساختاری وزارت کشاورزی در کنار سازمان ملی استاندارد است.
وی اظهارداشت: سالیانه یک هزار نوع ماشین، لوازم و تجهیزات کشاورزی به کمک ۳۶ واحد دانش بنیان مورد ارزیابی قرار می گیرد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بیان کرد: سازمان ملی استاندارد امسال و سال گذشته همکاری خوبی با ما داشته و تفاهم نامه هایی بین این سازمان و وزیر جهاد کشاورزی برای تسهیل امور تولیدکنندگان ماشین ها امضا شد.
وی افزود: در دوران تحریم، کشاورزان با بهره وری بالاتر کار می کنند و و کیفیت ها نیز بهتر می شود و تحریم های ظالمانه نتوانسته در بخش ماشین های کشاورزی محدودیت ایجاد کند و در زمینه کاشت، داشت و برداشت به خوبی حرکت کردیم.

** محدودیتی درباره اعتبارات نداریم
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی اظهارداشت: با توجه به اینکه برخی قطعات از خارج وارد می شود بنابراین نیاز به ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم.
وی افزود: براین اساس ماهانه ۱۴۰ میلیارد تومان در زمینه مکانیزاسیون و برای حمایت از شرکت ها تسهیلات پرداخت می شود.

** خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی تگرگ در هر سال
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی درباره کاهش خسارت سرمازدگی و بلای طبیعی گفت: تا کنون هشت تا ۹ تکنولوژی در این رابطه شناسایی و بومی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
به گفته وی دستگاه‌هایی به کشاورزان مناطق شمالی کشور معرفی شده که خسارت به باغات را حدود ۹۰ درصد کاهش داده است اما هنوز تمام کشاورزان از این فناوری ها استفاده نمی‌کنند.
عباسی توضیح داد: این تکنولوژی در دمای چهار تا پنج درجه زیر صفر کار می‌کند و در شرایطی که دمای هوا بیش از این، پایین بیاید کارایی لازم را ندارد.
وی تصریح کرد: چنانچه شرکت های بیمه‌ای و ستاد بحران کشور در این بخش سرمایه‌گذاری کنند میزان خسارت کشاورزان به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی گفت: تگرگ سالیانه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در سطح ۶۰۰ هزار هکتار خسارت وارد می کند که برای هر هکتار ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان خسارت می شود.
وی افزود: سامانه ضد تگرگ برای هر یکصد هکتار، ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که هزینه هر هکتار آن ۲ میلیون تومان می‌شود که از این خسارت جلوگیری می کند.
به گفته عباسی پنج باغدار عمده ما در شمال کشور از این تکنولوژی استفاده کرده اند.

**برگزاری سومین نمایشگاه ماشین های کشاورزی در اواخر دی ماه
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از برگزاری نمایشگاه بین المللی ماشین های کشاورزی در ۲۱ تا ۲۴ دی ماه خبر داد و گفت: تحریم ها خللی در بخش کشاورزی نداشته و شرکت های بین المللی متعددی برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.
در ادامه این مراسم «علیرضا صدری» مجری سومین نمایشگاه کشاورزی در تهران گفت: ۱۷۰ شرکت داخلی و خارجی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: کشورهای ترکیه، چین، آلمان، فرانسه و ایتالیا در این نمایشگاه حضور مستقیم دارند و آخرین تکنولوژی های کشاورزی و سیستم های آبیاری خود را عرضه می کنند.
به گفته مجری نمایشگاه، شمار شرکت های داخلی حاضر در این نمایشگاه و تکنولوژی های قابل عرضه آنها در مقایسه با دوره های گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.
وی تاکید کرد: در این دوره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۵۰ درصد سهم تعاونی های تولیدی برای حضور در این نمایشگاه را پرداخت کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.