کد خبر : 51819
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 شهریور 1398 - 12:26

کشاورزان همواره مظلوم بود‌ه‌اند / کشاورزی به کمک اقتصاد ملی می‌آید / ناامیدی و نمی‌شودها را کنار بگذاریم

نمی‌شودها را باید کنار بگذاریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با بیان اینکه تمام کشورها فارغ از نوع اقتصاد حاکم در دولت‌های آنها به امنیت غذایی امنیت می‌دهند گفت: در این شرایط برخی به دنبال واردات محصولات کشاورزی هستند و می‌گویند چرا گندم را وارد نمی‌کنیم؟

به گزارش دهقان نیوز به نقل از تسنیم، عباس کشاورز در همایش ملی کشاورزی و رونق تولید اظهار کرد: تمام کشورهای دنیا فارغ از وضعیت اقتصادی خود نوع جریان حاکم در دولت و اینکه غربگرا باشند یا شرق‌گرا، موضوع امنیت غذایی برای آنها بسیار مورد اهمیت است و برای آن هزینه می‌کنند و بخش کشاورزی همواره مورد حمایت دولت‌ها است.

وی افزود: برخی از این اهداف مورد نظر کشاورزان و برخی دیگر مورد توجه سیاستگذاران است اما در نهایت کشاورزان راضی نگه داشته می‌شوند تا سیاست‌های دولت را دنبال کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این شرایط برخی در داخل کشور می‌گویند چرا گندم زیاد می‌کاریم و چرا وقتی این همه گندم در دنیا وجود دارد آن را وارد نمی‌کنیم این در حالیست که کشورهایی مثل انگلیس نیز گندمشان را خودشان تولید می‌کنند.

کشاورز تصریح کرد: باید هزینه امنیت غذایی را مانند سایر امنیت‌ها مانند امنیت منابع آب و امنیت سیاسی پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه کشاورزان همواره در کشورمان مظلوم بود‌ه‌اند، گفت: ‌قیمت گندم در کشورمان با قیمت نان گره می‌خورد و هزینه‌های آن را باید کشاورزان پرداخت کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اضافه کرد: به دلایلی اجازه داده نمی‌شود قیمت‌ها در کشور واقعی شود و ما معمولا نرخ‌ها را سرکوب می‌کنیم که این امر به ضرر تولیدکنندگان است اما در شرایط تحریم قبول کردیم که نرخ واقعی دلار چه نرخی است که این امر منجر شده که کشاورزی ما کمی جان بگیرد.

کشاورزی امسال به کمک اقتصاد ملی می‌آید

این مقام مسئول در بخش زراعت گفت: کشاورزی در شرایط فعلی کشور به داد اقتصاد کشاورزی امسال به داد اقتصاد ملی می‌رسد و در هر شرایطی به رشد خود ادامه می‌دهد.

حمایت دولت از بخش کشاورزی از کشورهای فقیر نیز کمتر است

کشاورز گفت: یکی از مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد این است که مداخلات دولت در این بخش زیاد و حمایت‌ها حداقلی است و این میزان حتی در کشورهای فقیر نیز کمتر است.

وی اضافه کرد: هند و پاکستان را در نظر بگیرید که چگونه از تولید پنبه در کشورشان حمایت می‌کنند اما در کشور ما اجازه داده نمی‌شود این محصول با هر نرخی و با هر حجمی به کشور وارد شود که این امر منجر به از دست رفتن تولید داخلی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با بیان اینکه سرمایه‌ زیادی نیز به بخش کشاورزی تزریق نمی‌شود گفت: همه تزریق سرمایه در بخش کشاورزی را نمی‌توانیم از بانک کشاورزی توقع داشته باشیم همچنین نرخی که این بانک با توجه به سیاست‌های عمومی کشور در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌دهد بالا است.

کشاورز افزود: در این دولت تا حدودی میزان سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی افزایش یافته اما کماکان میزان سرمایه‌گذاری در این بخش پایین است.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی کمبود تکنولوژی داریم گفت: علاوه بر کمبود تکنولوژی شاهد ناکارآمدی در برخی از تکنولوژی‌های موجود در بخش کشاورزی هستیم و دسترسی به آنها دشوار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اضافه کرد: میزان دسترسی کشاورزی به تکنولوژی باید افزایش یابد تا بهره‌وری کشاورزی افزایش یابد.

کشاورز خاطر نشان کرد: بروکراسی پیچیده در دولت نیز یکی از مشکلات است و دولت نمی‌تواند نیازمندی‌های بخش خصوصی را در یک پنجره واحد فراهم کند.

استراتژی بلندمدت و میان مدت در بخش کشاورزی نداریم

وی اظهار داشت: استراتژی بلند و میان مدتی برای کشاورزی نداریم اما با مشارکت بخش خصوصی باید استراتژی‌های منطقی ایجاد کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها حضور موثری ندارد که باید زمینه حضور بیشتر بخش خصوصی در تصمیم سازی‌ها فراهم شود.

کشاورز در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تولید بیشتر از اندازه برخی محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که میزان تولید خیار و هندوانه بیشتر از مصرف کشور است و هر چقدر از کشاورزان می‌خواهیم که سطح تولید و الگوی کشت را رعایت کنند اما در برخی موارد اثری ندارد که این افزایش تولید خود به ضرر تولیدکنندگان و کشاورزان است.

وی با اشاره به اینکه در بخش دانه‌های روغنی دارای بیشترین وابستگی هستیم تصریح کرد: میزان وابستگی به دانه‌های روغنی مشکلی تاریخی است این در حالیست که ۱۲ درصد انرژی ما از همین بخش تامین می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت ادامه داد: طرحی برای تامین دانه‌های روغنی و از طرف کنجاله آن برای خوراک دام ایجاد شده است که یک سال و نیم بر روی آن کار کردیم؛ در این طرح اقلیم، پتانسیل و وضعیت منابع آب و خاک در نظر گرفته شده است.

کشاورز اظهار داشت: ۴۲۰ هزار تن کلزا تولید کردیم که به نظر می‌رسد اگر مشارکت بخش خصوصی در این بخش وجود داشته باشد می‌توانیم تولید خود را بالا ببریم. اگر اراده محکمی داشته باشیم ظرف مدت ۳ سال می‌توانیم به ۴۰ الی ۵۰ درصد خودکفایی در این بخش دست یابیم و ما پروژه افزایش خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی را بسیار مورد اهمیت می‌دانیم اما به تنهایی در وزارت جهاد کشاورزی نمی‌توانیم آن را پیش ببریم و باید کمک و مشارکت سایر بخش ها نیز وجود دارد اما ابعاد آن تضمین شده است.

وی در ادامه با اشاره به کشاورزی دیم گفت: کشاورزی دیم از لحاظ سطح درآمدی کشاورزان جزو کم‌درآمدترین‌ گروهی‌های جامعه به حساب می‌آید و چشم این افراد به آسمان است تا با بارش باران مقداری گندم یا نخود تولید کنند.

وی افزود: امکان افزایش تولید ۲۵ درصد دیم ظرف ۵ سال آینده فراهم است و با تناوب کشت و سایر برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌توان ارزش اقتصادی این بخش را بالا برد.

کشاورز یادآور شد که تولیدات دیم همچنین می‌تواند به تولید علوفه، دانه‌های روغنی و غله کمک کند و همچنین موجب پایداری تولید می‌شود و کشاورزان را از نوسانات تولید رها می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اظهار داشت: در صورتی که ۲۵۰ میلیمتر باران داشته باشیم می‌توانیم ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ کیلو گندم دیم در هر هکتار تولید کنیم.

وی افزود: میزان تولید و مصرف شیر در کشور کم است که این امر به موضوع علوفه گره خورده است زیرا ما آب مناسب برای تولید یونجه نداریم؛ اما پکیج جدیدی برای علوفه در نظر گرفته شده است که اتکای کمتری به آب دارد و میزان بهره‌وری آن بالاست که این طرح به زودی و از پاییز سال جاری شروع می‌شود.

کشاورز گفت: برای تحقق این امر فرمول تغذیه متناسب، سیلو و در مجموع یک پکیج و کار گروهی طراحی شده است.

نمی‌شودها را باید کنار بگذاریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در پایان گفت: من همواره خودم اعلام کرده‌ام که ما کشوری کم آب هستیم اما آنقدر تکنولوژی و روش وجود دارد که با همین آب نیز می‌توانیم کشاورزی خیلی بیشتری داشته باشیم و لازم است که ناامیدی و نمی‌شودها را کنار بگذاریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.