کد خبر : 52165
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 مهر 1398 - 13:27

کشاورزان در انتخابات به نمایندگانی رای می دهند که از حقشان دفاع کنند / به عملکرد نمایندگان انتقاد داریم / می خواهند کشاورز را از تولید ناامید کنند

از عملکرد نمایندگان در نظارت بر اقدامات دولت انتقاد داریم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: با توجه به اینکه در چند ماه آینده انتخابات مجلس را پیش رو داریم کشاورزان به نمایندگانی رای می دهند که از حقوق شان دفاع کنند و کسانی را که از آنها حمایت نکردند و وظیفه قانونی خود را به درستی انجام ندادند تحریم خواهند کرد.

محمدشفیع ملک زاده با بیان اینکه تعیین قیمت ۲۲۰۰ تومان برای گندم هیچ مبنایی ندارد از عملکرد نمایندگان مجلس در نظارت بر اقدامات دولت انتقاد کرد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از مهر، ملک زاده در واکنش به اعلام قیمت ۲۲۰۰ تومان به عنوان نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت اظهار داشت: بر اساس برآوردهایی که انجام شده هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم دو هزار و ۳۵۱ تومان است ضمن اینکه سود تولیدکننده باید ۲۲ درصد باشد بنابراین قیمت منطقی و کارشناسی شده برای نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید باید دو هزار و ۸۶۸ تومان باشد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که ما اجاره زمین را در برآورد این قیمت لحاظ نکرده ایم و اگر اجاره زمین به این برآورد اضافه شود قیمت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اضافه می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به افزایش هزینه های تمام شده تولید برای کشاورزان گفت: سال گذشته قیمت هر دستگاه تراکتور ۱۷۵ میلیون تومان بوده در حالی که هم اکنون این عدد به ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه برآورد قیمت از سوی نظام صنفی کشاورزی بر اساس جدول هزینه ای بوده که وزارت جهاد کشاورزی آن را طراحی کرده گفت: ما نمی دانیم دولت بر چه مبنایی قیمت ۲۲۰۰ تومان را برای هر کیلوگرم گندم در نظر گرفته است و تغییر قیمت این محصول در سال گذشته از ۱۴۷۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان نشان می دهد دولت بیشتر به صورت فرمایشی و بدون انجام کارهای کارشناسی لازم قیمت ها را تعیین و اعلام می کند.

ملک زاده با اشاره به اینکه دولت قیمت گندم را با یک هفته تاخیر اعلام کرده، گفت: البته جای شکرگزاری دارد که بعد از ۷ الی ۸ سال تاخیرهای طولانی در اعلام نرخ خرید تضمینی، امسال دولت با فقط یک هفته تاخیر این قیمت را اعلام کرد، هر چند نرخ باقی محصولات هنوز اعلام نشده در حالی که مهلت قانونی دولت تا پایان شهریور ماه بوده است و باید هر چه زودتر نرخ های سایر محصولات را نیز ابلاغ کند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون خرید تضمینی نرخ محصولات کشاورزی باید پیش از آغاز کشت و در پایان شهریور اعلام شود تا کشاورزان بتوانند با آگاهی در این زمینه تصمیم بگیرند.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در بحث تعیین قیمت دولت نشان داد می خواهد یارانه نان را از جیب کشاورزان بپردازد. در حالی که این اقدام درستی نیست.

وی درباره قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی نیز توضیح داد: قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بنا بر اعلام مسئولان این وزارتخانه در مرحله اول ۲۶۵۰ تومان بود اما هفته گذشته لیست قیمتی منتشر شد که نرخ پیشنهادی وزارت جهاد برای گندم را ۲۲۹۵ تومان اعلام می کرد. بنابراین خواسته ما از وزارت جهاد کشاورزی و دولت این است که جدول برآورد قیمت و هزینه های تولید را منتشر کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دست هایی پشت پرده است که باعث این اقدامات می شود، گفت: این همان مساله ای است که در رابطه با احیای وزارت بازرگانی نیز وجود دارد.

ملک زاده ادامه داد: برخی با آوردن بهانه هایی مانند اینکه ما مشکل آب داریم و نباید کشاورزی کنیم در حال زمینه چینی برای واردات هستند و ما باید به این عده با توجه به قیمتی که برای گندم تعیین شده و همچنین احداث وزارت بازرگانی تبریک بگوییم چرا که در حال نزدیک شدن به اهداف و خواسته های خود هستند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه همه ما می دانیم مافیای وارداتی وجود دارد که تصمیم گیرنده نهایی برای این  امور هستند، افزود:  این افراد سعی می کنند کشاورزان را از تولید ناامید کنند و همین مساله باعث مهاجرت کشاورزان از روستا و کاهش شدید تولید می شود.

به گفته وی فرزندان کشاورزان حاضر به ادامه دادن شغل پدرشان نیستند و میانگین سن کشاورزان حدود ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر ۱۰ سال افزایش یافته است.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر نظارت درستی بر عملکرد دولت انجام می دادند، شاهد این مسائل و تخلفات نبودیم، گفت: گله ما از نمایندگان بیشتر است. ضمن اینکه نمایندگان مجلس دوباره رای به احیای وزارت بازرگانی دادند در حالی که این مساله مغایرت های قانونی زیادی دارد.

ملک زاده ادامه داد: با توجه به اینکه در چند ماه آینده انتخابات مجلس را پیش رو داریم کشاورزان به نمایندگانی رای می دهند که از حقوق شان دفاع کنند و کسانی را که از آنها حمایت نکردند و وظیفه قانونی خود را به درستی انجام ندادند تحریم خواهند کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.