کد خبر : 36984
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1396 - 8:50

کشاورزان با تحویل چغندرقند جایزه بگیرند

پرداخت مشوق در ازای تحویل چغندرقند برقرار شد.

پرداخت مشوق در ازای تحویل چغندرقند برقرار شد

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با توافق وزارتخانه مطبوع و انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر پرداخت مشوق به کشاورزان بابت تحویل چغندرقند برقرار شد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا یزدانی افزود: با پیگیری های صورت گرفته، جایزه تحویل چغندرقند به ازای هر تن از این محصول ۲ کیلوگرم قند یا شکر و ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به کشاورزان برای سال زراعی ۹۶-۹۵ (سال جاری) است که به انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: برقراری این جایزه برای سال زراعی ۹۷-۹۶ از طرف وزیر جهاد کشاورزی به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شده که به محض تصویب، ابلاغ و اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها سطح زیرکشت چغندرقند بهاره سال گذشته ۱۰۵ هزار هکتار و چغندرقند پاییزه ۱۱ هزارهکتار بود که امسال این رقم در بهاره با ۲۰ درصد افزایش و کشت پاییزه به ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.
همچنین سال گذشته یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن شکر در کشور تولید شد که ۸۶۰ هزارتن ان از چغندر قند بوده است و امسال پیش بینی می شود رقم تولید شکر مورد نیاز کشور به یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن یعنی ۷۵ درصد خودکفایی برسد.
در کشت بهاره بزرگترین استان های تولید کننده چغندرقند آذربایجان غربی (با ۳۵ هزار هکتار سطح زیرکشت)، خراسان رضوی، فارس و کرمانشاه و بزرگترین استان های کشت پاییزه خوزستان، خراسان رضوی و گلستان است.
کارخانجات برای خرید چغندرقند در گذشته هرکیلوگرم تفاله خشک را ۲۰ ریال جایزه می دادند که با پیگیری های صورت گرفته کارخانجات قرار شد هرکیلوگرم تفاله خشک با قیمت ۱۱۰۰ ریال خریداری شود تا کشاورزان انگیزه برای ارایه این محصول به صنایع داشته باشند.
این درحالی است که روز گذشته شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز از فراخوان خرید شکر سفید از کارخانجات چغندری و تأمین بخشی از ذخایر استراتژیک شکر از محل تولید داخلی استاندارد با نرخ مصوب خبر داده بود.
این تصمیم در راستای حمایت از تولیدات داخلی و به منظور تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اتخاذ شده است.
با اقدام دولت تدبیر و امید، تولید شکر در سال زراعی امسال به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسید در حالی که سال قبل از آن، میزان تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود که رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد و منجر به برگزاری جشن ملی تولید شکر در مردادماه سال ۹۶ شد.
طبق آمارها به ازای هر مترمکعب آب در سال ۱۳۸۱ حدود ۱۲۰ گرم شکر تولید می شد که این میزان در سال ۱۳۹۰ به ۴۳۷ گرم و سال ۹۵ به ۶۰۰ گرم رسید.
این درحالی است که مصرف شکر در ایران ٢ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است.
طی سال های گذشته ۳۰۰ هزار تن شکر جهت ذخایر استراتژیک وارد کشور می شد که برای حمایت از تولید داخلی به دستور وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم این میزان به ۱۵۰ هزار تن کاهش یافته است.
سرانه مصرف شکر هر ایرانی بین ۲۶ تا ۳۰ کیلوگرم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.