کد خبر : 3539
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 بهمن 1394 - 16:27

کارد به استخوان باغداران رسید ! / یک باغدار: مسئولان متولی توجهی به کشاورزان ندارند

دهقان نیوز / مسئولان متولی توجهی به کشاورزان ندارند و تنها سالانه یک آمار میانگینی از تولید محصولات به رسانه‌ها می‌دهند و همه چیز را گل و بلبل توصیف می‌کنند.

دهقان نیوز / مسئولان متولی توجهی به کشاورزان ندارند و تنها سالانه یک آمار میانگینی از تولید محصولات به رسانه‌ها می‌دهند و همه چیز را گل و بلبل توصیف می‌کنند.

باغداران سیب سی‌سخت مرکز شهرستان دنا به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان به مشکلات موجود از جمله نبود خرید تضمینی محصول تولیدی، درختان خود را با تبر و پنجه آهنین بیل مکانیکی قلع و قمع کردند.

شهرستان دنا با مرکزیت سی‌سخت در دامنه کوه دنا بزرگترین کوه رشته کوه زاگرس و در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی و گردشگری کشور شناخته شده است.

سطح باغات شهرستان دنا ۷ هزار هکتار بوده که از این میزان ۱ هزار و ۵۰۰ هکتار سیب است و سالانه ۲۰ هزار تن تولید دارند که مصرف داخلی دارد و حتی یک کیلوگرم ان صادر نمی‌شود.

اما طی دو سال گذشته کشاورزان سی سختی وضعیت مطلوبی ندارند به طوری که بنا به گفته این کشاورزان دخل و خرج باغداری سیب با هم همخوانی ندارد و دخل ۱۹ و خرج باغداری ۲۰ است به طوری که کشاورزان با بیل مکانیکی اقدام به خارج کردن ریشه درختان از زمین کرده‌اند و تصمیم دارند دیگر عطای باغداری را به لقایش ببخشند.

پنجه‌های آهنین بیل مکانیکی و تبر تیز کشاورزان بی‌رحمانه به جان درختان سیب سی‌سخت افتاده است و آن را یکی پس از دیگری قامتشان را بر زمین می‌گذارد. کشاورزان خود می‌گویند با هر تبری که به درختمان می‌زنیم انگار جگرمان می‌سوزد ولی دیگر کارد به استخوانمان رسیده است و با انتقاد از مدیران می‌گویند مسئولان متولی توجهی به کشاورزان ندارند و تنها سالانه یک آمار میانگینی از تولید محصولات به رسانه‌ها می‌دهند و همه چیز را گل و بلبل توصیف می‌کنند.

یکی از باغداران سی‌سختی که باغ خود را قطع کرده است به تسنیم می‌گوید: سال ۹۲ سیب خود را ۱۲۵۰ تومان، سال ۹۳ ۱۱۰ تومان و امسال بعد از اتمام فصل پاییز سیب خود را با التماس ۸۰۰ تومان فروختیم این درحالی است که هزینه نهادهای کشاورزی و کود افزایش یافته است.

ابوطالب صابری اظهار داشت: تولید سیب زحمت و هزینه دارد اگر قراره بعد از ۱۲ ماه زحمت طاقت‌فرسای باغداری درآمدی عایدمان نشود بهتر از این درختان را با خاک یکسان کنیم تا حداقل نمک به زخم خود نپاشیم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه کشاورز تولید و وظیفه مسئولان هدایت و حمایت کشاورزان است، عنوان کرد: مدیران استانی و شهرستانی هیچ توجهی به باغداران و مشکلات ۳ سال اخیر ما ندارند پس راهی بهتر از قطع درختان خود پیدا نکردیم.

صابری با اشاره به اینکه شهر سی سخت برای تامین آب آشامیدنی مشکلی ندارد و می‌تواند در مناطق مختلف تامین شود، تصریح کرد: آب چشمه میشی را برای کشاورزی بگذارند و آب شرب شهر را از محل دیگری تامین کنند تا باغداران و کشاورزان با کمبود آب روبه‌رو نشوند.

این کشاورز سی‌سختی به تسنیم می‌گوید: در گذشته آب شرب روستاهای عباس آباد، حسین آباد و قلعه مرکزی از محلی دیگری غیر از چشمه میشی تامین می‌شد ولی الان از این چشمه تامین می‌شود که سبب کاهش آب کشاورزی شده است.

صابری گفت: چند سال پیش لوله انتقال آب شرب شهر سی‌سخت را شکستیم تا بلکه مسئولان چاره‌ای بیندیشند ولی بی‌توجه از کنار آن گذشتند و انگار نه انگار فردی مشکلی داشت.

وی با تاکید بر اینکه اگر راه فراری داشتیم از سی‌سخت فرار می‌کردیم، بیان کرد: نمی‌دانیم برای رفع مشکلاتمان چکار کنیم.

حوصله فروش سیب با کمترین قیمت آن هم به صورت نسیه نداریم

یکی دیگر از باغداران سی سختی در پاسخ به این سئوال خبرنگار تسنیم که دلیل قطع درختان سیب توسط کشاورزان در این منطقه چیست؟ گفت: واقعیت امر هزینه تولید با فروش همسان هم نیست چه برسد به اینکه سودی عایدمان شود.

ضرغام اسدی افزود: درختان سیب خود را قطع کردم و بنا دارم در آن جاروی که رفتگران شهرداری در دست می‌گیرند کشت کنم تا بلکه از این طریق هم زحمت کمتری داشته باشم و هم به نوعی سود بهتری عایدم شود.

این باغدار افزود: سیب تولیدی خود را به کمترین قیمت فروش می‌کردیم و بعد برای نقد کردن آن باید ماها دوندگی می‌کردیم و بعد مبلغی نیز گیرمان نمی‌آمد.

اسدی یکی از مهمترین مشکلات باغداران سی‌سختی را نبود سردخانه عنوان کرد و گفت: سیب تولیدی خود را با این هدف که در آخر پاییز و یا فصل زمستان با قیمت بهتری فروش کنیم به دلیل نبود سردخانه در ساختمان‌های نیمه کاره نگهداری می‌کنیم که بعد از مدتی گندیده و خراب می‌شوند.

اظهار بی‌اطلاعی معاون فرماندار دنا از قطع درختان سیب سی‌سخت

معاون فرماندار دنا از قطع درختان سیب باغداران سی‌سختی اظهار بی‌اطلاعی کرد و به تسنیم گفت: واقعیت امر باغداران سی‌سختی در زمینه فروش محصول خود مشکلاتی از جمله در زمینه فروش محصول خود دارند ولی در جریان قطع درختان نیستم.

قطع درختان سیب دنا کذب است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دنا با تکذیب قطع درختان سیب سی‌سخت توسط کشاورزان، گفت: اگر من مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دنا هستم کسی این کار را نکرده است.

آذرفر در پاسخ به خبرنگار تسنیم که اظهار کرد این خبرگزاری از قطع درختان سیب عکس تهیه کرده است، ابراز کرد: کاهش قیمت سیب باغداران کشوری بوده و ربطی به شهرستان دنا ندارد زیرا در سنوات گذشته میزانی از سیب تولیدی کشور توسط کشور عراق خریداری می‌شد ولی هم اکنون خبری از خرید توسط این کشور نیست.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل باغداران سیب شهرستان دنا نبود تضمینی خرید محصول توسط تعاون روستایی است، گفت: تعاون روستایی شهرستان دنا فعال نیست و بی توجهی این اداره به خرید تضمینی محصول مشکلاتی را برای باغداران بوجود آورده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دنا عنوان کرد: در صورتی تعاون روستایی سیب باغداران سی سخت را تضمینی خرید می‌کرد هم اکنون مشکلی وجود نداشت.

تعاون روستایی مسئولیتی در قبال خرید سیب سی‌سخت ندارد/مشکل از جهاد کشاورزی است

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه این اداره مسئولیتی در قبال خرید تضمینی سیب باغداران ندارد، گفت: این مهم مشکل جهاد کشاورزی به عنوان سیاست‌گذارز بخش کشاورزی است.

هوشنگ جهانبخش تصریح کرد: تعاون روستایی امسال در چهارچوب یک طرح بخشی از سیب تولیدی باغداران را برای تامین میوه شب عید خریداری کرد ولی در این زمینه مسئولیت ملی نداریم.

وی ابراز کرد: تعاون روستایی تمامی ماموریت‌های محول از سوی دولت را به نحو احسن انجام می‎دهد ولی هیچ ماموریتی در زمینه خرید تضمینی محصول باغداران به این اداره ابلاغ نشده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.