کد خبر : 42731
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 مرداد 1397 - 8:58

چالش کشاورزی از منظر معاون اقتصادی رییس جمهور

نبود زنجیره تولید چالش اصلی حوزه کشاورزی است.

 نبود زنجیره تولید چالش اصلی حوزه کشاورزی است.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: نبود زنجیره تولید در بخش کشاورزی از مشکلات و چالش های اصلی صادرات محصولات به خارج از کشور است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا ، محمد نهاوندیان در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در اتاق بازرگانی خرم آباد افزود: رغبت کشورهای خارجی برای عقد قرارداد خرید محصولات کشاورزی ایران کم است زیرا وقتی وارد ایران می شوند مرجع مشخصی برای عقد قرارداد پیدا نمی کنند.
وی اظهار داشت: این کشورها نمی خواهند خود را با مسایل ما درگیر کنند؛ می خواهند پول بدهند، محصول بخرند اما واحدهای صادرات کشاورزی ما به صورت جداگانه و جزیره ای عمل می کنند.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم آغاز حمایت از ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی از استانها افزود: مرجع کامل و زنجیره واحدی در کشور وجود ندارد در صورتیکه زنجیره ها می توانند به بازارگشایی صادراتی کمک شایان توجهی کنند.
وی اظهار داشت: سیاست دولت تشویق همه جانبه برای تامین ارز صادرات غیرنفتی است.
نهاوندیان درخصوص نحوه اجرای طرح ارتقای سیستم های کشت، برداشت، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی گفت: اگر لرستان بخواهد پرچم دار اجرای این طرح باشد باید علاوه بر بروز رسانی، مسئول و مکان مشخصی را برای این طرح در نظر بگیرد.
وی خواستار ارائه این طرح طی یک ماه آینده توسط استاندار لرستان شد و افزود: این طرح به عنوان یک طرح فرا استانی در دستور کار قرار می گیرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری اضافه کرد: بانک کشاورزی نیز برای حمایت از طرح اعلام آمادگی کرده است.

** تنها ۶ درصد مازاد محصولات کشاورزی لرستان صادر می شود
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس اتاق لرستان نیز در این نشست گفت: بیش از ۸۰۰ هزار تن مازاد محصولات کشاورزی در لرستان وجود دارد که فقط ۶ درصد معادل کمتر از ۵۰ هزار تن امکان صادرات دارند.
حسین سلاح ورزی افزود: اگر بتوان میزان صادرات این محصولات را به ۳۰ درصد افزایش داد و برای استان برندسازی کرد سهم عمده ای در ارزش افزوده و اقتصاد استان ایجاد می شود.
وی با اشاره به سفر مسئولان کشوری از جمله معاون اقتصادی رئیس جمهوری به لرستان گفت: باید در این سفر برای افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی لرستان برای توسعه این استان تصمیم گیری شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان افزود: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ۶ سال است با ابتکار نهاوندیان معاون رئیس جمهوری ایجاد شده و هیات دولت موظف است مصوبات آن را حداکثر تا ۳۰ روز در هیات وزیران مطرح و برای آنها تصمیم گیری کند.
وی اظهار داشت: در بیشتر شوراهای کشور و لرستان موانع کسب و کار مورد بحث است اما به دلیل استفاده از زمان حضور معاون اقتصادی رئیس جمهوری و هیات همراه امروز درخصوص همین افزایش ۳۰ درصدی و تعریف محورهای گردشگری بحث می شود.
استاندار لرستان نیز در این نشست گفت: طرح کشت، برداشت، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی مربوط به سال ۱۳۸۰ است که باید بازبینی شود چون نهادها و فناوری های جدید ایجاد شده و ارقام کشاورزی نیز تغییر یافته اند.
سید موسی خادمی افزود: اتاق بازرگانی باید این طرح را بررسی کند زیرا در حال حاضر بحث تعریف الگوی کشت در استانها مطرح است که باید به آن توجه شود.
به گزارش ایرنا مسایل بانکی، بیمه و مالیاتی فعالان اقتصادی لرستان فردا در حضور نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری و هیات همراه در پنج کارگروه مالیاتی، بازآفرینی شهری پایدار، تامین اجتماعی، بانکی، ارتقای سیستم های کشت، نگهداری، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی و کارگروه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان بررسی خواهند شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.