کد خبر : 14968
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 تیر 1395 - 1:01

پیش بینی تولید ۱۳ میلیون تن گندم در کشور

امسال به خاطر بارندگی های مناسب، تولید محصول گندم در کشور افزایش یافته است.

اسماعیل اسفندیاری پور در بازدید از مزارع گندم این شهرستان افزود: امسال به خاطر بارندگی های مناسب، تولید این محصول در کشور افزایش یافته است.
وی، با بیان اینکه تا کنون ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شده است، یادآور شد: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.
مجری طرح گندم افزود: سال گذشته میزان خرید گندم هشت میلیون و ۸۰ هزار تن بود که نسبت به سال ۹۳ حدود ۲۰ درصد افزایش داشت.
اسفندیاری پور با بیان اینکه در سال ۹۳ میزان خرید گندم ۶ میلیون و ۷۱۶ هزار تن بود، ادامه داد: میزان خرید گندم در آن سال نیز نسبت به سال ۹۲ از رشد حدود ۴۰ درصد برخوردار بود.
وی گفت: براساس برنامه تلاش می شود در ۲ یا سه سال آینده کل نیاز گندم کشور از محل تولید داخلی تامین شود.
وی یادآوری کرد: سال گذشته ۸۵ درصد نیاز گندم در داخل کشور تامین شد و امسال امید می رود این میزان به بیش از ۹۰ درصد برسد و حداکثر تا دو سه سال آینده کل نیاز گندم در داخل تامین شود.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این آیین از آغاز برداشت گندم از ۴۳۰ هزار هکتار مزارع استان خبر داد و گفت: امسال به خاطر بارندگی های مناسب تولید گندم در استان ۱۰ درصد افزایش یافته است.
ایوب ایرانی فام، با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال بیش از ۸۲۰ هزار تن گندم در استان تولید شود، افزود: همزمان با برداشت گندم خرید تضمینی محصول مازاد از گندم کاران نیز آغاز شده است.
وی، با اشاره به اینکه امسال گندم مازاد فقط از کشاورزان خریداری خواهد شد، یادآوری کرد: هر کیلوگرم گندم مازاد کشاورزان به قیمت ۱۲ هزار ۷۰۵ ریال خریداری می شود.
ایرانی فام، ادامه داد: برداشت گندم در استان از اول تیر در شهرهای کلیبر، خداآفرین، میانه، مراغه، بناب و ملکان آغاز شده و اوج برداشت از ۱۵ تیر به بعد انجام می شود.
شهرستان مراغه با ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در شمال غرب کشور محسوب می شود.
این شهرستان با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۷ کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.