کد خبر : 41440
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 خرداد 1397 - 11:03

پیشنهاد معاون حجتی به تولیدکنندگان طیور / ذرت و کنجاله سویا انبار نکنید / در نهاده های طیور کمبود نداریم

تولیدکنندگان طیور، ذرت و کنجاله سویا انبار نکنند.

تولیدکنندگان طیور، ذرت و کنجاله سویا انبار نکنند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در زمینه تامین نهاده های طیور وجود ندارد گفت: تولیدکنندگان صنعت طیور، بیش از نیاز تولید ذرت و کنجاله سویا خریداری و انبار نکنند زیرا این اقدام موجب التهاب بیشتر بازار می شود.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، با اجرای نظام تک نرخی ارز از بیستم فروردین ماه تاکنون، قیمت نهاده های اولیه صنعت طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت که به تازگی با کاهش قیمت مرغ سبب زیان تولیدکنندگان و اعتراض آنها شده است.

تولیدکنندگان طیور می گویند که قیمت هر کیلوگرم ذرت و کنجاله سویا در بازار به ترتیب به ۱۱۵۰ و ۲۶۰۰ تومان رسیده است.

با وجود اینکه شرکت پشتیبانی امور دام بارها اعلام کرده، نهاده های صنعت طیور تامین است و با قیمت های مناسب در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد اما همچنان بازار ملتهب است.

برخی کارشناسان صنعت طیور بر این باورند که حضور دلالان و واسطه گران نقش بسزایی در التهاب بازار نهاده های این صنعت دارد که برخورد با آن اقدام های فوری دولت و وزارت جهاد کشاورزی را می طلبد.

در این باره مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با ایرنا درباره وضعیت تامین نهاده های صنعت طیور اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی اقدام های لازم در بحث تامین ارز و ثبت سفارش تجار را انجام داده و حتی محموله نهاده های شرکت پشتیبانی امور دام کشور در بندر پهلوگیری کرده است.

وی التهاب فعلی و حباب قیمتی بازار نهاده های طیور را ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده ها، اجرای نظام ارز تک نرخی و تاثیر آن بر تغییر قیمت نهادها دانست و تاکید کرد که حضور دلالان و واسطه گران و تشویش تولیدکنندگان برای انبار نهاده های مورد نیاز خود نیز بر مشکلات بازار افزوده است.

رضایی تاکید کرد: چنین اقدام هایی از سوی دلالان و تولیدکنندگان می تواند تبعات منفی و غیرقابل جبرانی در صنعت داشته باشد.

به گفته وی، اکنون ذرت و کنجاله سویا مورد نیاز کشور تامین است و تولیدکنندگان نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن ذرت در کشور موجود است، گفت: هیچ محدودیتی برای عرضه ذرت به تولید کنندگان نداریم.

وی اضافه کرد: در بحث کنجاله سویا نیز علاوه بر واردات مورد نیاز این صنعت بخشی از این محصول از طریق کارخانه های روغن کشی وارد و به بازار عرضه می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تولید کنندگان پیشنهاد داد: از خرید غیرضروری نهاده های دامی ذرت و کنجاله سویا بپرهیزند تا بازار متعادل شود.

رضایی گفت: اکنون شرکت پشتیانی امور دام نیز نهاده های مورد نیاز این بخش را با قیمت مناسب و بدون هیچ محدودیتی به تولید کنندگان عرضه می کند.

شرکت پشتیبانی امور دام قیمت هر کیلوگرم ذرت را ۱۱۰۰ تومان و هر کیلو کنجاله سویا را ۱۹۵۰ تومان به تولیدکنندگان می فروشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.