کد خبر : 35080
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آبان 1396 - 9:27

وزارت صنعت توان تنظیم بازار کشاورزی را ندارد / دست وزارت کشاورزی با اجرای ناقص قانون انتزاع بسته شد

امکان سیاست گذاری‌ برای وزرات جهاد کشاورزی سخت شده است.

امکان سیاست گذاری‌ برای وزرات جهاد کشاورزی سخت شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در گفتگو با اقتصاد آنلاین معتقد است مصوبه مصوبه اخیر هیات وزیران درباره واگذاری ریاست گروه گندم، آرد و نان به شریعتمداری در حالی از سوی هیات دولت ابلاغ شده است که از زمان تصویب قانون انتزاع در سال ۹۲ در مجلس شورای اسلامی تا امروز این قانون هیچگاه به طور کامل اجرا نشده است.

محمد شفیع ملک زاده با اشاره به ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون انتزاع گفت: بر اساس این ماده وزارت جهاد کشاورزی موظف است برنامه ریزی بلند مدت، سالیانه و مقطعی برای ایجاد و تقویت شبکه‌های تامین، فرآوری، ذخیره‌سازی و توزیع و بازاریابی محصولات و کالاهای اساسی موضوع قانون تمرکز را به عمل آورده و شرایط و زمینه‌های لازم را برای ورود کارآمد بخش غیر دولتی در جهت تنظیم بازار فراهم کند.

وی افزود: در همین راستا باید بخش‌های مختلفی از وزرات صنعت، معدن و تجارت منفک و زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کردند اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

ملک زاده مصوبات و تصمیمات اخیر دولت را مغایر با قانون انتزاع دانست و گفت: یکی از بهانه‌هایی که برای این تصمیمات و مصوبه‌ها عنوان می‌شود ناتوانی وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار برخی محصولات است اما این بهانه‌ها در حالی عنوان می‌شود که دست وزارت جهاد کشاورزی با اجرای ناقص این قانون، بسته شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور تاکید کرد: با اجرای ناقص قانون انتزاع عملا این قانون بی‌اثر شده است و امکان سیاست گذاری‌های بلندمدت، سالیانه و حتی مقطعی برای وزرات جهاد کشاورزی بسیار سخت شده است.

وی با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای واگذاری ریاست گروه گندم، آرد و نان به وزیر صنعت، معدن و تجارت، این مصوبه را در ادامه اقدامات دولت برای بی‌اثر کردن قانون انتزاع دانست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در توصیف نتایج مصوبه‌ها و تصمیم‌های مغایر با قانون انتزاع، اضافه کرد: قانون گریزی و ایجاد بی‌نظمی از نتایج بی‌توجهی دولت به قانون است که بی‌اعتمادی را در بین مردم و تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، همچنین بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی و به خطر انداختن تولید داخل به ویژه در محصولاتی مانند گندم که از محصولات مهم و راهبردی کشور از نتایجی است که مصوبه اخیر دولت به دنبال خواهد داشت.

به گفته ملک‌زاده  تجربه سال های پیش نشان داده است که وزرات بازرگانی در گذشته و وزارت صنعت، معدن و تجارت کنونی توان تنظیم بازار محصولات کشاورزی را ندارد چرا که بارها تصمیمات اشتباه این وزراتخانه‌ها نتایج فاجعه باری را برای تولید داخل با واردات بی‌برنامه داشته است.

وی تاکید کرد: آقای شریعتمداری ثابت کرده است که تمایل وی به واردات بیشتر از تولید داخل است و نگاه او بیشتر به رضایت مصرف کنندگان است تا تولیدکنندگان کشور!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.