کد خبر : 48441
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 11:25

نظام مهندسی کشاورزی فقط مسئول صدور پروانه نباشد / نظام مهندسی در بهره وری کشاورزی نقش آفرینی کند

مهندسان کشاورزی نقش مهمی در ارتقای تولید دارند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: مهندسان کشاورزی نقش مهمی در ارتقای تولید دارند.

به گزارش دهقان نیوز از اصفهان، مهدی تقی پور در آیین گرامیداشت مقام مهندس و تقدیر از اعضای برگزیده بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۷ که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد با اشاره به نقش مهندسان کشاورزی در ارتقای تولید گفت: این نقش به رغم مشکلات اقتصادی و بحران کمبود آب  بسیار پر رنگ بوده است به طوری که در این شرایط سخت، تولیدات کشاورزی کاهش نداشته و این به خاطر حضور کارشناسان و مهندسان کشاورزی در کنار کشاورزان و تلفیق دانش با تجربه است.

وی چهار عنصر سرمایه، نیروی انسانی، دانش و مدیریت را در تولید محصولات کشاورزی لازم و ضروری دانست و گفت: مهندسان کشاورزی در دو بخش دانش و نیروی انسانی  از این چهار عنصر تأثیر بسزایی دارند. همچنین ما باید به کشاورز کمک کنیم که نقش مدیریتی داشته باشد و تشکیل شرکت های مهندسی در حوزه بهره برداری قطعا می تواند در این مسیر کار ساز باشد و به سمت و سوی کشاورزی قراردادی پیش برویم.

تقی پور با تاکید بر اینکه ۱۴ هزار عضو در مجموعه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان وجود دارد گفت: سطح تماس ما با بهره برداران بخش کشاورزی بیشتر از بخش دولتی است به طوریکه، تعداد مراکز بخش کشاورزی دولتی در سطح استان اصفهان در حال حاضر تنها ۴۴ مورد است در حالیکه ۷۶ شرکت خدمات فنی مهندسی و ۶۰ کلینیک گیاه پزشکی با همکاری مهندسان کشاورزی در استان مشغول ارائه خدمات هستند.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی باید فارغ شود از اینکه تنها مسئول صدور پروانه بخش کشاورزی باشد لذا رویکرد جدید ما در سطح کشور و استان اصفهان نقش آفرینی در بهره وری بخش کشاورزی است و از همه مهندسان کشاورزی درخواست دارم تا کمک کنید به سمت نقش آفرینی در افزایش بهره وری در تولیدات بخش کشاورزی برویم و امنیت بخش غذایی را بیش از این تأمین  کنیم. همچنین از دولت نیز درخواست دارم تا بر قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی که بسیاری از مواد آن اجرا نشده است توجه کنند چرا که اگر قرار باشد در حوزه کشاورزی تحولی ایجاد شود حضور کارشناسان لازم است از طرفی نظارت آنها بر اجرای قوانین گره گشاست.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز به عنوان یکی از سخنرانان در این همایش با اشاره به اینکه میزان بارش ها در سطح کشور و همچنین استان اصفهان به نسبت گذشته، کاهش چشمگیری داشته، اما در همین شرایط خشکسالی نیز می توان کشاورزی قابل قبولی داشت به شرط آنکه الگوهای کشت و سیستم های آبیاری را تغییر دهیم، گفت: کشور ما دارای ثروت های زیادی است و البته از همه این ثروت ها بالاتر جوانان مهندس و تحصیل کرده ای است که ما داریم، به طوری که در کشورهای دیگر متوسط سن دانشمندان بین ۵۰ تا ۶۰ سال است، اما متوسط سن دانشمندان ما بین ۳۰ تا ۴۰ سال و این بالاترین سرمایه است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در ادامه این همایش با تاکید بر اینکه مهندسی تأثیر گذارترین و مهمترین بخشی است که می تواند مسیر توسعه را در ریل اصلی خود قرار دهد و بسیاری از پیشرفت های ما به ویژه در بخش کشاورزی مرهون تلاش های این عزیزان است گفت: اکثریت نیازهای جامعه بشری در بخش مهندسی است چرا که مهندسان با تلفیق علم و دانش قدیم و دستاوردهای تکنولوژی روز می توانند راه را هموار کنند به همین خاطر شاید بتوان نتیجه گرفت مهندسان، کارشناس ترین افراد در جامعه هستند.

غلامعلی قادری افزود: نقش مهندسان کشاورزی بسیار مهم است چرا که با سلامت، معیشت، امنیت غذایی و سفره مردم به طور مستقیم ارتباط دارد. با توجه به این که سرعت پیشرفت علم بسیار بالاست، از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انتظار داریم توسعه شرکت های دانش بنیان را در دستور کار قرار دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش گفت: نقش سازنده شما مهندسان کشاورزی بر هیچکس پوشیده نیست به خصوص در شرایطی که  ما تلاش می کنیم به خود باوری و توانمندی برسیم. نقش شما می تواند پر رنگ تر باشد. حیدرعلی عابدی از مهندسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان درخواست کرد تا در جهت رفع مشکل زاینده رود و همچنین برای تغییر الگوی کشت، استفاده بهینه از آب و استفاده از پتانسیل های شرق اصفهان طرحها و ایده های خود را ارائه دهند.

حمید رضا فولادگر یکی دیگر از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به این که وجود تشکل های صنفی آنهم از نوع نظام مهندسی در کشور بسیار لازم و ضروری است و ما باید از آنها حمایت کنیم گفت: این تشکل ها خود ناظر اجرای قانون در حوزه خودشان هستند. وی افزود: یکی از پنج ابر چالش مطرح شده توسط دولت حوزه محیط زیست آب و کشاورزی است و از طرفی اقتصاد کشاورزی نیز تأثیر مستقیمی در اقتصاد کشور دارد چرا که تولید محصولات کشاورزی یکی از شاخه های اصلی است. در واقعا از هر زاویه ای که نگاه کنیم بحث کشاورزی بسیار اهمیت دارد و دیدگاه های شما مهندسان کشاورزی در شرایطی که آب مسئله حیاتی است و باید روی قطره قطره آن حساب کرد، اهمیت ویژه ای دارد.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از ۳۶ نفر از اعضای برگزیده بخش کشاورزی سازمان؛ به عنوان برترین ها تجلیل به عمل آمد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.