کد خبر : 27715
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1395 - 14:25

نرخ خرید تضمینی گندم باید متناسب با تورم باشد / کشاورز باید تشویق شود تا در جهت خودکفایی حرکت کند

شورای اقتصاد سریعا مصوبه را اصلاح کند.

شورای اقتصاد سریعا مصوبه را اصلاح کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ما هم دیروز متوجه شدیم که نرخ خرید تضمینی گندم بسیار ناچیز افزایش یافته در حالی که باید متناسب با نرخ تورم باشد، این مسئله در طولانی‌مدت بر تولید گندم آثار منفی خواهد داشت.

علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه دولت با دو و نیم ماه تأخیر آن هم به طور تلویحی اعلام کرده که نرخ خرید تضمینی گندم حدود ۲ درصد افزایش خواهد داشت و مجلس در این زمینه چه واکنشی نشان داده است،‌ اینگونه پاسخ داد: مصوبه شورای اقتصاد هیچگونه انگیزه‌ای برای افزایش تولید داخل ایجاد نمی‌کنند و در جهت حمایت از تولید داخل نیست.

وی با تأکید بر اینکه رشد قیمت تضمینی باید حداقل بر اساس نرخ تورم صورت گیرد، خاطرنشان کرد: این رویه در بلندمدت روی میزان تولید گندم تأثیر منفی خواهد گذاشت و از شورای اقتصاد می‌خواهیم هر چه سریعتر نسبت به اصلاح این مصوبه اقدام کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه دولت امسال نیز برای خرید تضمینی با کمبود منابع مواجه بوده تا حدی که دست به دامان انتشار اوراق برای تسویه مطالبات گندم‌کاران شد، گفت:‌ حمایت از تولید داخل باید در اولویت کار دولت و مجلس قرار گیرد، دولت می‌تواند از محل منابع یارانه‌ها تولید داخل را حمایت کند و مابه‌التفاوت قیمت را از این محل جبران کند.

شاعری در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند قیمت جهانی گندم به مراتب پایین‌تر از قیمت تولید داخلی است،‌ تصریح کرد: ما اگر به دنبال حمایت از تولیدات کالاهای استراتژیک به ویژه گندم هستیم نباید کاری به بازارهای جهانی داشته باشیم بلکه راهکارهایی اتخاذ کنیم که کشاورزان تشویق بشوند تا در جهت خودکفایی حرکت کنند.

وی  تأکید کرد که منطقی نیست نرخ رشد خرید تضمینی را به صورت غیرمتعارف کاهش دهیم به این بهانه که منابع لازم برای خرید تضمینی محصولات وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.