کد خبر : 60026
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 2:45

مسعود اسدی قائم مقام مجمع ملی کشاورزان در واکنش به وضعیت بحرانی کشاورزان سبزی و صیفی کار کشور:

نحوه مدیریت دکتر نیکبخت در تضاد آشکار با اهداف نظام و رهبری در گام دوم انقلاب در بخش کشاورزی است / ضعف آشکار وزیر جهاد کشاورزی در اجرای الگوی کشت، دهها هزار کشاورز را ورشکسته کرد / مجمع ملی کشاورزان یک طرح مدون برای اجرای الگوی کشت دارد

نحوه مدیریت دکتر نیکبخت در تضاد آشکار با اهداف نظام و رهبری در گام دوم انقلاب در بخش کشاورزی است / ضعف آشکار وزیر جهاد کشاورزی در اجرای الگوی کشت، دهها هزار کشاورز را ورشکسته کرد / مجمع ملی کشاورزان یک طرح مدون برای اجرای الگوی کشت دارد
یکی از بی سابقه ترین ورشکستگی ها به بخش کشاورزی در طول 40 سال اخیر را شاهد هستیم.

قائم مقام مجمع ملی کشاورزان کشور گفت: عدم اجرای الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی باعث شده تا یکی از بی سابقه ترین ورشکستگی ها و ضررهای هنگفت به بخش کشاورزی در طول ۴۰ سال اخیر را شاهد باشیم.
مسعود اسدی افزود: بعلت عدم وجود یک نظام بازاریابی و بازرگانی کارآمدِ محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی، حجم وسیعی از محصولات سبزی، صیفی و جالیزی در سراسر کشور خصوصا استان های جنوبی بطور بی سابقه ای روی دست کشاورزان مانده و کشاورزان به ناچار بسیاری از این مزارع را شخم می زنند یا اینکه مزارع خود را محل چرای دامها کرده اند. قیمت خرید محصولات جالیزی آنقدر پایین آمده که حتی تکافوی هزینه های برداشت محصول را هم نمی دهد و عملا کشاورزان از برداشت محصول منصرف شده اند.
وی گفت: این اقدام به دو دلیل ضعف و سستی آشکار وزارت جهاد کشاورزی در اجرای الگوی کشت و همچنین عدم بهبود نظام بازاریابی محصولات کشاورزی اتفاق افتاده و قطعا اثرات جبران ناپذیری بر بخش کشاورزی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: انتظار می رفت جناب آقای دکتر نیکبخت مهمترین وظیفه اش را اجرای منویات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب در بخش کشاورزی قرار بدهد که متاسفانه باید اعلام کنم وزارت جهاد کشاورزی کلا از سیاست های راهبردی و رویکردهایی که در اجرای منویات رهبری در گام دوم انقلاب در بخش کشاورزی بوده عملا فاصله گرفته است.
قائم مقام مجمع ملی کشاورزان کشور گفت: دو راهبرد اساسی در گام دوم انقلاب در بخش کشاورزی مد نظر نظام است که یکی امنیت غذایی پایدار با تاکید بر ظرفیت های داخلی و دیگری صیانت از منابع طبیعی و تامین معیشت پایدار جوامع روستایی است که در اجرای این دو راهبرد، سیاستگذاری های مختلفی مورد نظر نظام است که دو مورد از آن بسیار اهمیت دارد که یکی بهبود نظام بازاریابی محصولات کشاورزی است و دیگری تدوین الگوهای بهینه کشت و حمایت های لازم و کافی مورد نظر و برنامه ریزی و بسترسازی در راستای خودکفایی و تامین امنیت غذایی و احیاء و تقویت توان تولیدی کشاورزان است که متاسفانه جناب آقای دکتر نیکبخت و وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه در این دو مورد اقدام مشخصی را انجام ندادند و منجر به این شده که در یک نمونه نتیجه عینی آن در بسیاری از نقاط کشور خصوصا در مناطق جنوبی محصولات سبزی، صیفی و جالیزی با بحران کاهش قیمت مواجه شده اند که می توان گفت در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده به نحوی که بسیاری از کشاورزان به مرحله ورشکستگی رسیده اند و قطعا از گردونه تولید خارج خواهند شد که این یک ضرر غیرقابل جبران برای امنیت غذایی و حتی امنیت ملی است. ضعف آشکار وزیر جهاد کشاورزی در اجرای الگوی کشت، دهها هزار کشاورز را ورشکسته کرد.
اسدی گفت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه برنامه ریزی مدونی را تا امروز در این خصوص انجام نداده و بعید می دانیم از این به بعد هم برنامه عملی و اثربخشی داشته باشد.
وی گفت: مجمع ملی کشاورزان کشور یک طرح مدون، کارا و عملیاتی برای اجرای الگوی کشت دارد که اجرای آن می تواند از تکرار چنین فاجعه هایی در سطح کشور و در سالهای آینده جلوگیری کند.
وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید سریعا اقدامات و حمایت های لازم برای جبران خسارت کشاورزانی که دچار این مشکل شده اند مبذول نماید و جلوی خسارت بیشتر این کشاورزان در استان هایی که محصولات سبزی، صیفی و جالیزی آنها با بحران قیمتی مواجه شده را بگیرد.
قائم مقام مجمع ملی کشاورزان کشور گفت: اگر چه در سالهای قبل هم شاهد سقوط قیمت یک تا دو محصول سبزی، صیفی و جالیزی بودیم ولی این اولین بار در ۴۰ سال گذشته است که بعلت عدم اجرای الگوی کشت و نبود سیستم بازرگانی و بازاریابی مناسب که یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی است متاسفانه شاهد نابودی این طیف وسیع از محصولات کشاورزان هستیم.
مسعود اسدی در پایان گفت: قیمت برخی از صیفی‌جات به کمتر از ۵ هزار تومان سر زمین رسیده و برداشت آنها برای کشاورزان به صرفه نیست در حالیکه همین محصولات تا هکتاری ۲۰۰ میلیون تومان پای کشاورز هزینه برداشته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.