کد خبر : 32727
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1396 - 10:07

منابع آبی محدود است / ظرفیت افزایش سطح زیرکشت نداریم / باید روی افزایش بهره‌وری کشاورزی کار کرد

با تمام قوا بر روی توسعه عمودی و افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی کار کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ظرفیت افزایش سطح زیرکشت در کشور وجود ندارد.

علی اکبری در حاشیه گردهمایی مدیران آب و خاک سازمانهای جهاد کشاورزی استانهای کشور در مشهد افزود: کشور دیگر تاب ‌آوری توسعه افقی یعنی افزایش سطح زیر کشت را ندارد و منابع آبی که در اختیار ما قرار داده شده بسیار محدود است. باید با تمام قوا بر روی توسعه عمودی و افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی کار کرد.
وی افزایش ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی با توسعه عمودی و افزایش بهره وری با محوریت آب را ضروری توصیف و بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی تداوم ۱۵ ساله پدیده خشکسالی است. محدودیت منابع آب موجب تمرکز بیشتر بر حوزه هایی همچون مدیریت آب، مدیریت مصرف، افزایش و ارتقا آبیاری و بهره‌وری آب در شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر اهتمام و توجه مطلوب دولت یازدهم نسبت به حوزه و مسائل کشاورزی و منظور کردن قوانین متعدد حمایتی از این بخش در برنامه ششم توسعه تاکید و بیان کرد: امید می رود بتوان سالانه قسمتی از منابع آبی را که قبلا با صرفه‌جویی کمتری استفاده شده، با روشهای مدرن آبیاری، سامانه‌های پیشرفته و ارتقا کارایی مصرف آب مورد بهره وری بیشتر قرار داد.
وی در زمینه سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود تولیدات نیز گفت: یکی از سیاستهای موجود استفاده از آب مجازی است که در قالب آن گیاهان پرمصرف را در برنامه وادرات و همچنین گیاهان کم‌مصرف را در برنامه صادرات قرار دهیم.
اکبری افزود: همچنین امسال دولت برای توسعه روشهای نوین آبیاری ۳۳ هزار میلیارد ریال اعتبار تصویب کرده و طی دو ماه نخست سال در سطح حدود ۶۰۰۰ هکتار روشهای نوین آبیاری در کشور اجرا شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.