کد خبر : 36947
تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1396 - 19:57

معرفی خبرگان و نمونه‌های بخش کشاورزی / اعطای کارت مربیگری کشاورزی

به برگزیدگان بخش کشاورزی کارت مربیگری کشاورزی می‌دهیم.

به برگزیدگان بخش کشاورزی کارت مربیگری کشاورزی می‌دهیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: خبرگان و نمونه‌های بخش کشاورزی روز دوشنبه با حضور مسئولان ارشد نظام معرفی و تقدیر می‌شوند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، اسکندر زند در نشست خبری که به مناسبت سی و دومین همایش تقدیر از دستاوردهای برتر در حوزه تحقیقات کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: برای ارج نهادن به تلاش کشاورزان و ترغیب به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، در حوزه‌های مختلف شاخص‌ها و معیارهایی را برای ارزیابی تحقیقات و عملکرد کشاورزان مشخص کردیم که این مهم در حوزه شیلات، باغبانی، زراعت، ترویج و آموزش،‌ منابع طبیعی و آب و خاک را در برمی‌گیرد.

وی رعایت اصول بهره‌وری، مصرف بهینه انرژی و رعایت جنبه‌های زیست‌محیطی را از جنبه‌های مهم دانست که انتخاب افراد شاخص در حوزه تحقیق و ترویج کشاورزی بسیار اثرگذار بوده است و افزود: امسال در ۱۵۳ رشته افراد انتخاب شده‌اند که ۷ نفر در حوزه شیلات، ۲۸ نفر در حوزه آب و خاک، ۱۵ نفر در حوزه آبخیزداری، ۲۷ نفر باغبانی، ۱۳ نفر در حوزه ترویج آموزش، ۱۹ نفر حوزه دام و عشایر و ۲۰ نفر از منتخبان رشته زراعت هستند و نکته جالب اینجاست که ۷۵ درصد از منتخبان تحصیلات دیپلم و بالاتر دارند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی همچنین به این نکته اشاره کرد که در تولید گندم آبی میانگین عملکرد ایران ۳٫۵ تن در هکتار است که کشاورز نمونه ما در سال ۹۵ در رقم پیشگام، با افزایش ۳ برابری عملکرد آن را به ۱۳ تن رسانده است. همچنین جوکار نمونه کشوری نیز در هر هکتار ۸ تن و ۸۰۰ کیلوگرم برداشت داشته است.

زند همچنین در مورد برداشت محصولات باغبانی و بهبود کمیت و کیفیت آن در نمونه‌های کشوری خاطرنشان کرد: کشاورز نمونه ما عملکرد ۱۰ برابری در برداشت سیب داشته، به‌ طوری‌که کشاورز نمونه ۱۶۸ تن سیب در هکتار برداشت کرده است. همچنین در بخش کشت انار، در استان فارس، کشاورز ما ۷ برابر میانگین کشوری و معادل ۹۵ تن در هکتار برداشت انار داشته است.

به گفته وی برنج‌کار نمونه در استان گیلان توانسته ۱۱ تن در هکتار برنج رقم شیرودی را برداشت کند و کلزاکار نمونه نیز در استان کردستان ۶ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد داشته است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی (تات) در مورد معیار انتخاب کشاورزان نمونه تصریح کرد: رعایت میزان مصرف سم و کود، استفاده از نکات فنی، بهره‌گیری از نهاده‌ها متناسب با شرایط اقلیمی و همچنین میزان مصرف آب از جمله نکات مدنظر ماست.

زند این را هم گفت: برگزیدگان در بخش کشاورزی جزء خبرگان این حوزه محسوب می‌شوند، به طوری که در برخی سال‌ها به آنها کارت مربیگری کشاورزی می‌دهیم که امیدواریم این مسئله امسال هم محقق شود.

زند همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل کانون‌های یادگیری اشاره کرد و گفت: این موضوع از سال ۹۲ مطرح شد که در ابتدا فقط در مزارع کشاورزان نمونه دایر شد، اما به‌ مرور تعداد آن افزایش یافته و اکنون ۲۶۰ کانون اصلی یادگیری در سراسر کشور داریم که امیدواریم این رقم افزایش یابد؛ چرا که سطح زمین‌های کشاورزی را به ۱۰ هزار پهنه تقسیم کرده‌ایم، تا بتوانیم کانون‌های یادگیری کشاورزی را افزایش دهیم.

وی همچنین به آخرین دستاوردها و تحقیقات جدید امسال هم اشاره کرد و گفت: سالانه ۱۳۰ تا ۱۵۰ دستاورد جدید به کشاورزان ارائه می‌شود که حدود ۲۵ تا ۳۰ رقم جدید بذر، سموم و واکسن‌ جدید را شامل می‌شود که از طریق ادارات ترویج منتقل می‌شود.

سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه ۹۶ در سالن همایش‌های صداوسیما با حضور مسئولان ارشد کشوری برگزار می‌شود که در آن از مهم‌ترین دستاوردهای تحقیقاتی و تولیدی کشاورزی تجلیل به‌عمل می‌آید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.