کد خبر : 12072
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1395 - 9:57

مشکل اصلی کشاورزان، فروش محصولات است / کشاورزی اقتصادی نیست / دولت به کشاورزان وام معیشتی بدهد

دهقان نیوز / دولت برای اینکه کشاورز ضرر نکند باید تمام تلاش خود را برای خرید منطقی محصولات کشاورزی بکار گیرد.

دهقان نیوز / دولت برای اینکه کشاورز ضرر نکند باید تمام تلاش خود را برای خرید منطقی محصولات کشاورزی بکار گیرد.

رییس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با دهقان نیوز، مهمترین مشکل پیش روی کشاورزان استان را فروش محصولات کشاورزی برشمرد.

رضا رحیمی افزود: این مشکل باعث شده تا عملا کشاورزان استان نتوانند محصول خود را بخوبی بفروش برسانند.

وی با اشاره به اینکه خرید محصولات کشاورزی به دو شکل تضمینی و فروش مستقیم به بازار صورت می گیرد گفت: کشاورزان در هر دو مورد همواره با مشکلاتی روبرو هستند. برای مثال در خرید تضمینی، محصول را به کارخانه تحویل می دهیم ولی وجه آن با تاخیر پرداخت می شود، بعنوان نمونه یکسال از تحویل چغندر قند به کارخانه می گذرد ولی هنوز پول کشاورز را نداده اند. در روش خرید غیرتضمینی هم که کشاورز مستقیم محصول خود را به بازار تحویل می دهد با پدیده دلالی روبرو می شود و بیشترین سود را دلال می برد و دست کشاورز خالی می ماند. در خصوص محصول سیب هم کشاورزان استان امسال با مشکلات زیادی روبرو بودند و بدلیل تولید زیاد سیب، این محصول روی دست کشاورز ماند.

وی افزود: اگر صادرات محصولات کشاورزی از جمله همین سیب رونق می گرفت و در زمینه کارخانجات صنایع تبدیلی هم پیشرفته بودیم قطعا محصول سیب کشاورزان برای فروش با مشکل روبرو نمی شد.

رییس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان غربی تنها راه بهبود وضعیت فروش محصولات کشاورزی را تنظیم عرضه و تقاضا از سوی دولت برشمرد و گفت: دولت برای اینکه کشاورز ضرر نکند باید تمام تلاش خود را برای خرید منطقی محصولات کشاورزی بکار گیرد اما می بینیم که این موضوع عملا اجرا نمی شود و کسی هم پاسخگوی کشاورزان نیست و همین موضوع باعث شده تا کشاورزی برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد و کشاورزان انگیزه ای برای کشت و کار نداشته باشند.

رحیمی گفت: کشاورز هم اکنون در تامین حداقل نیازهای خود که نهاده های کشاورزی هستند با مشکل روبروست و نمی تواند بخوبی برای کشت آینده برنامه ریزی درستی داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کشاورزان نه انگیزه دارند نه پول از دولت خواست تا به قشر کشاورزان، وام معیشتی بدهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.