کد خبر : 24662
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آبان 1395 - 10:43

افزایش قیمت کود باعث کاهش مصرف کشاورزان شده است

نیاز است تا بخش کشاورزی اعتبارهای لازم را برای اطلاع رسانی و آموزش احصا و عملیاتی کند و اگر نیاز به آگاهی سازی عمومی باشد، نباید از این اقدام دریغ کرد.

نماینده مجلس: مشکلات استفاده بی رویه از کود و سم در کشاورزی، خوب اطلاع رسانی نشده است

هادی بهادری در نشست کمیسیون کشاورزی آذربایجان غربی افزود: نیاز است تا بخش کشاورزی اعتبارهای لازم را برای اطلاع رسانی و آموزش احصا و عملیاتی کند و اگر نیاز به آگاهی سازی عمومی باشد، نباید از این اقدام دریغ کرد.
وی بیان کرد: در قیمت کود و سم نیز مسائلی مطرح می شود که باید بررسی کرد تا راه حل مناسب ارائه شود و اگر کمبود در این زمینه وجود دارد با به کار گیری روش های مختلف از جمله واردات و افزایش تولید داخل می توان مساله را حل کرد.
وی اضافه کرد: در نوع و ضرورت مصرف کود و سم نیز باید جلسه ویژه ای با مراکز دانشگاهی تشکیل شود تا میزان و ضرورت مصرف کود و سم بررسی شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث صادرات، قیمت ها رقابتی نیست، اظهار کرد: در بحث صادرات با توجه به نبود قیمت رقابتی و نبود بودجه کافی، راه حل پرداخت مشوق صادراتی اجرایی نشده که در مورد راه حل نیازمند جمع بندی مسائل از سوی کشاورزان برای بررسی هستیم.
بهادری بیان کرد: یکی از اتفاقات کم نظیر در سال های اخیر در خرید تضمینی گندم پرداخت هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به گندم کاران استان بود و دولت علی رغم تمامی مسئولیت ها توانست به تعهد خود عمل کند .
***افزایش قیمت کود باعث کاهش مصرف از سوی کشاورزان شده است
امیر مرادی مدیرعامل تعاونی باغداران آذربایجان غربی، در این نشست با اشاره به اینکه به علت افزایش قیمت، استفاده از کود توسط کشاورزان به شدت کاهش داشت، گفت: قیمت کود اوره طی چهار سال افزایشی ۵٫۵ برابری داشته است که باعث شده تا کشاورزان کمتر از این کودها استفاده کنند.
وی با اشاره به قیمت کودهای تخصصی اظهار کرد: قیمت کود سولفات پتاسیم نیز طی این مدت، ۱۳ برابر شده است.
وی ادامه داد: هر هکتار باغ ۲۵۰ کیلو کود سولفات پتاسیم و ۲۰۰ کیلو کود اوره و ۱۰۰ کیلو سوپر فسفات در سال نیاز دارد که تامین این نهاده ها باید به موقع انجام شود.
مرادی خواستار تخصیص کودهای تخصصی شد و افزود: نتوانسته ایم از شرکت حمایتی کشاورزان بیشتر از ۱۵۰ تن کود دریافت کنیم درحالی که قراردادمان یکهزار تن بوده است.
وی اظهار کرد: به دلیل افزایش قیمت، کشاورزان از کود و سموم غیرمجازی که توسط فروشندگان عرضه می شود و بهای کمتری دارد، استفاده می کنند.‌
در این نشست اعضای کمیسیون کشاورزی استان در زمینه کود و سموم کشاورزی، بسته های حمایتی از توسعه صادرات غیر نفتی، مالیات های اخد شده از بخش کشاورزی، مشوق های صادراتی، موضوع سیب مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی باغی است.
انواع میوه های هسته دار باغی در این استان تولید می شود که بیشترین این باغ ها و تولیدات متعلق به مرکز استان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.