کد خبر : 33022
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1396 - 11:45

قیمت پیاز کاهش یافت

در حال حاضر محصول پیاز از استان های مختلف از جمله اصفهان، لرستان و زنجان به بازار عرضه می شود.

قیمت پیاز در سطح عمده فروشی کاهش یافت

حسین اصغری در گفتگو با ایرنا درباره گرانی قیمت پیاز در بازار مصرف افزود: در حال حاضر محصول پیاز از استان های مختلف از جمله اصفهان، لرستان و زنجان به بازار عرضه می شود.
وی تصریح کرد: طی دو تا سه روز اخیر قیمت هرکیلوگرم پیاز در سطح عمده فروشی ها با کاهش سه تا پنج هزارریالی همراه بوده به طوری که روز گذشته قیمت هرکیلو پیاز ۱۸ هزارریال شد.
به گفته وی، همچنین قیمت مصوب پیاز دو روز گذشته برای خرده فروشی ها ۴۳ هزار و ۵۰۰ ریال بود که روز گذشته نیز دو هزارریال کاهش را تجربه کرد.
وی اظهارداشت: این درحالیست که وزارت جهاد کشاورزی متولی کنترل قیمت محصولات در بازار نیست بنابراین قیمت بالای پیاز در سطح خرده فروشی ها ارتباطی با وزارت جهاد کشاورزی ندارد.
مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی علت گرانی قیمت پیاز طی ماه های اخیر را کاهش سطح زیرکشت پیاز تابستانه به دلیل پایین بودن قیمت این محصول در تابستان سال گذشته و همچنین محدودیت منابع ابی عنوان کرد و گفت: اکنون کشت تابستانه پیاز ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.
وی تولیدات کشاورزی را وابسته به اقلیم دانست و افزود: اکنون پیاز در چهارفصل سال تولید می شود بنابراین برای محصولات تازه خوری در خارج از فصول مختلف چنین اتفاقی در کاهش و افزایش تولید می افتد بنابراین باید بتوانیم تولید را با نیاز هماهنگ کنیم.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر سالیانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن پیاز در سطح ۵۸ هزار هکتار اراضی زراعی در فصول مختلف در کشور تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.
طی ماه های اخیر قیمت پیاز بین ۲۰ تا ۳۵ هزارریال در میدان میوه و تره بار و با قیمت هایی بین ۴۰ تا ۷۰ هزارریال در خرده فروشی عرضه شده است.
به گفته حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، بارندگی و سیل سال گذشته به مزارع پیاز آسیب وارد کرد و منجر به افت کمی و کیفی این محصول شد. اکنون با کاهش عرضه پیاز از برخی مناطق تولیدی شاهد افزایش قیمت آن در بازار هستیم.
اصغری میانگین عملکرد تولید پیاز را در هر هکتار حدود ۴۰ تن اعلام کرد و افزود: اصفهان با ۳۳۷ هزارتن، جنوب کرمان با ۳۰۰ هزارتن، هرمزگان با ۲۷۰ هزارتن، زنجان با ۱۸۵ هزارتن، خوزستان با ۱۶۲ هزارتن و آذربایجان شرقی با ۱۳۰ هزارتن به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان پیاز کشور به شمار می روند.
براساس آمار دو ماه گذشته هر کیلوگرم پیاز خوراکی در مزارع با توجه به رقم بازارپسندی، سایز پیاز و سایر فاکتورهای موثر در قیمت بین ۷ تا ۱۲ هزار ریال از کشاورزان خریداری می شد.
این در حالیست که طبق امارهای سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ به ترتیب ۲۷۸ ، ۲۸۸ و ۳۴۳ هزارتن پیاز به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار صادر شد که بخش عمده این صادرات به کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس و افغانستان بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.