کد خبر : 51987
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهریور 1398 - 9:25

قیمت منطقی گندم ۳۰۰۰ تومان است / برخی کشاورزان از ناچاری دستفروشی می کنند !

نرخ خرید گندم کمتر از ۳۰۰۰ تومان برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

رییس نظام صنفی کشاورزی استان تهران با انتقاد از سیاست های دولت در خصوص تعیین نرخ خرید تضمینی گندم گفت: در حالی که سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم باید ۲۵۰۰ تومان در نظر گرفته می شد ولی دیدیم که در نهایت نرخ ۱۷۰۰ تومان اعلام شد.

علی بذلی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید در بخش کشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید کمتر از ۳۰۰۰ تومان برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و قیمت منطقی گندم باید به همین میزان باشد.

وی گفت: طی سالهای اخیر قیمت نهاده های کشاورزی مانند کود، بذر، سم و همچنین هزینه خدمات کارگری در بخش کشاورزی چند برابر شده ولی به تناسب آن، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله محصول مهم و استراتژیک گندم افزایش منطقی نداشته است و همین موضوع باعث شده برخی گندمکاران نسبت به کشت این محصول رغبت کمتری نشان دهند.

وی گفت: اگر چه اعلام می شود که نرخ سوخت برای ادوات کشاورزی گران نشده است ولی باید به این نکته اشاره کرد که قیمت قطعات ادوات کشاورزی و لاستیک ماشین های کشاورزی چند برابر شده است.

رییس نظام صنفی کشاورزی استان تهران به دهقان نیوز گفت: وقتی کشاورز می بیند کار کشاورزی برایش سود و صرفه اقتصادی ندارد رغبت او برای کشاورزی کمتر می شود. برخی کشاورزان در حال حاضر بدلیل نداشتن سود اقتصادی اقدام به فروش اراضی کشاورزی خود می کنند و چون شغلی بجز کار کشاورزی ندارند مجبور می شوند یا پول خود را در بانک بگذارند و سود بگیرند که طبیعتا با تورم سالانه ای که ایجاد می شود در سال های آینده پول کشاورز کم ارزش می شود و یا اینکه به شغل های کاذبی مانند دست فروشی و کارگری روی بیاورند که اصلا در شان قشر کشاورز نیست.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.