کد خبر : 33580
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 شهریور 1396 - 21:58

قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی گندم

سال ۹۷ این محصول در قالب بورس و سیاست قیمت تضمینی عرضه شود.

سال ۹۷ این محصول در قالب بورس و سیاست قیمت تضمینی عرضه شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: هدف ما این است که با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان مباشر دولت در بحث عرضه و خرید تضمینی گندم، سال ۹۷ این محصول در قالب بورس و سیاست قیمت تضمینی عرضه شود و این موضوع در دست بررسی است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، حامد سلطانی‌نژاد در کارگاه آموزشی بورس کالای ایران اظهار داشت: طی سال‌های اخیر ورود محصولات کشاورزی به بورس از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و اکنون این رقم به دو برابر قبل افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های قدیم تلاطماتی در بخش کشاورزی مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: در تلاشیم تا تسهیلات حوزه کشاورزی به سمت تجارت آن هم سوق پیدا کند، چرا که توجه به کیفیت محصول جزو بازخوردهایی است که از تجارت به تولید می‌رسیم.

وی استقرار سیاست قیمت تضمینی را یکی از عوامل سوق دادن تجارت به سمت تولید در بخش محصولات کشاورزی دانست و افزود: قاعدتا محصولاتی که با کیفیت بالاتری توزیع می‌شوند، باید با قیمت بالاتری هم عرضه شوند.

مدیرعامل بورس کالای ایران از ورود محصولات جدیدی در راه بورس خبر داد و گفت: مقدماتی برای راه‌اندازی بازار پسته انجام شده و امسال در فصل برداشت، معاملات پسته را در بورس کالا خواهیم داشت و در کنار آن، کشاورزانی که تولیداتشان در حجم اندک و خرد است، باید مکانیسمی برایشان ایجاد شود که بتوانند محصولات خود را در قالب‌های مختلف به بورس عرضه کنند که یکی از این قالب‌ها گواهی سپرده کالایی است.

سلطانی‌نژاد از قول مساعد بانک کشاورزی برای ارائه تسهیلات به تجارت محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: بخشی از تسهیلات همواره برای تولید محصولات کشاورزی اختصاص داده می‌شود، اما درخواست کرده‌ایم که برای تجارت این محصولات نیز تسهیلاتی ارائه شود، به ویژه که برای پسته، فعالان و صادرکنندگان محصول نیاز به منابع مالی زیادی دارند که بخشی از این تسهیلات، از منابع صندوق توسعه ملی در قالب اعتبار خریدار یا تنظیم اعتبار اسنادی اختصاص داده خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به تنوع محصولاتی همچون خرما یا پسته و متفاوت بودن کیفیت، چگونه قیمت آن در بورس مشخص می شود، خاطرنشان کرد: ابتدا بحث استاندارد این محصولات مطرح است که ما سعی می‌کنیم محصولات باکیفیت و آن چیزی که در بازار بیشترین فروش را دارد عرضه کنیم و ما کشف قیمت محصول را براساس کالاهای بازارپسند انجام می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی محصولات کشاورزی مانند محصولات سردرختی قابلیت انبار شدن را ندارند، خاطرنشان کرد: ما در این حوزه با استفاده از پیش‌خرید کردن محصول در یک قالب منسجم و عرضه آن در بورس، فعالیت خود را آغاز می‌کنیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین در مورد ماده ۳۳ قانون بهره‌وری کشاورزی هم گفت: طبق این قانون جو و ذرت در بورس کالا حضور دارند و قیمت تضمینی گندم نیز امسال به عنوان تمرین تا حدی انجام شد، اما هدف ما این است که با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان مباشر دولت در بحث عرضه و خرید تضمینی گندم، سال ۹۷ این محصول در قالب بورس و سیاست قیمت تضمینی عرضه شود که این موضوع در دست بررسی است و شورای راهبری برای این موضوع تشکیل شده است.

سلطانی‌نژاد به مزایای استفاده از اینگونه معاملات در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: این نوع معامله امنیت خاطری را برای کشاورزان و خریدار ایجاد می‌کند، اما تحقق ماده ۳۲ برنامه ششم نیازمند فرهنگسازی و آگاهی‌بخشی است؛ چرا که در برخی محصولات مانند زعفران، پسته و خرما جزو اولین تولیدکنندگان دنیا هستیم و برای حفظ جایگاه تولید و بازار خود باید از روش‌های نوین بازاری استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار معاملات محصولات کشاورزی طی پنج ماه گذشته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۶ تا ۲۵ مرداد بالغ بر یک میلیون و ۱۴۷ هزار تن محصول کشاورزی در بورس کالای ایران به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد تومان عرضه شده که از نظر ارزشی رشد ۱۳ درصدی و از نظر حجمی رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خود داشته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در مورد وضعیت عرضه جوجه یکروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین نهاده‌ها برای تولید مرغ گوشتی در کشور گفت: جوجه یک روزه از جمله محصولاتی است که باید به سمت فروش بلندمدت برود و اکنون بخشی از تولیدکنندگان این محصول در بازار فرعی بورس فعالیت می‌کنند، چرا که مدارک آنها کامل نبود و به زودی برخی از این تولیدکنندگان به بازار اصلی بورس راه پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک، بخش قابل توجهی از جوجه یکروزه از طریق بورس کالا عرضه می‌شود تا واسطه‌ها سبب افزایش قیمت نشوند. عرضه شیر در بورس کالا نیز از جمله مواردی است که باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی شود تا دامدار بداند شیر تولیدی‌اش را فروخته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.